Tajnu najmoćnijih bljeskova u svemiru otkrio Hrvat

Zanimljivu studiju koja otkriva izuzetno dinamičan proces u kojem umiru masivnije zvijezde u svemiru objavio je u časopisu Nature hrvatski astrofizičar na sveučilištu u Valenciji, Petar Mimica. Do tajne moćnih bljeskova došao je uz pomoć tima suradnika.

Snimke NASA-inog teleskopa Swift potaknule su hrvatskog astrofizičara Petra Mimicu i njegove kolege iz tima sa sveučilišta u Valenciji da provedu istraživanje neobično moćnih i trajnih bljeskova gama zraka.

Bljeskovi gama zraka su najjači bljeskovi u svemiru, a nastaju kada se velike zvijezde na kraju svog života urušavaju i oblikuju crne rupe te obično traju oko do 40 sekundi. No, teleskop Swift na Božić 2010. godine zabilježio je bljesak tijela nazvanog ‘GRB 101225A’, na udaljenosti od 5 i pol milijardi svjetlosnih godina, koji je trajao je duže od pola sata.

Eksplozija ogromnih razmjera

Tada su Mimica i njegovi kolege zaključili da trebaju pronaći novu teoriju kojom će objasniti ovaj događaj te je tim krenuo s pretpostavkom da je ‘GRB 101225A’ nastao ”binarnom sustavu zvijezda”, spajanjem neutronske zvijezde s helijevom jezgrom divovske zvijezde. Putem simulacija tim je zaključio da je u posljednjoj fazi postojanja tog sustava neutronska zvijezda ušla u divovsku zvijezdu i toliko ju poremetila da je ova izgubila gotovo cijeli vodikov omotač, a sve je završilo stapanjem s helijevom jezgrom što je potaknulo eksploziju ogromnih razmjera.

Tim u Valenciji je istraživao i neka ranija promatranja te je otkriven još jedan primjer eksplozije iz 2006. godine koji je potvrdio njihove zaključke.