Synthija posvađala znanstvenike

Dio istaknutih engleskih znanstvenika koji su radili na otkrivanju tajne ljudskog genoma, digao je glas protiv nastojanja da se patentiraju sintetski oblici života.

25.5.2010.

Život kao privatno vlasništvo, privatno financirani znanstvenici u borbi za prava nad životom

Oni, naime, smatraju da bi dopuštanje patentiranja sintetskih oblika života i gena dovelo do toga da grupe ili kompanije u svoje vlasništvo dobiju čitave tehnike za genetska istraživanja i inžinjering. arti-201005210081006 To bi imalo vrlo loš utjecaj na daljnja istraživanja, smatra profesor John Sulston sa Sveučilišta u Manchesteru. "Nadam se da većina ovih patenata neće biti prihvaćena jer ti bi patenti doveli do toga da su genetska istraživanja pod kontorlom J. Craig Venter Instituta (JCVI). Oni bi imali monopol nad cijelim spektrom tehnika." Izjavio je Sulston za BBC.

Problem se pojavio kada je u časopisu Scientist u osnovnim crtama predstavljeno najnovije postignuće JCVI-a, stvaranje sintetičkog života nazvanog Synthia nad kojim dr. J. Craig Venter želi ostvariti patentna prava.

Ovo nije prvi slučaj da se Sulton sukobljava sa dr. Venterom, naime prije desetak godina sukobili su se oko objave rezultata istraživanja ljudskog genoma, prije deset godina "pobjedu" je ipak odnio Sulston.

Dr. Craig bio je u timu znanstvenika financiranih privatnim novcem koji su nastojali zadržati prava nad tim otkrićem, dok je Sulston zastupao stav da ljudski genom mora biti dostupan svima, a ne samo nekim znanstvenicima.

Profesor Sulston drži da je problem danas mnogo veći no što je bio prije deset godina jer pretjerano korištenje patentnih prava dovesti će do toga da će blokirana biti ona istraživanja koja bi mogla pomoći čovječanstvu poput kvalitetnijeg zdravstva za siromašne i slično.

Glasnogovornik dr. Ventera kazao je da postoje mnoge tvrtke koje se bave sintetskom genetikom, biologijom, ali i mnogi akademski laboratoriji koji također imaju sve ili barem većinu otkrića koja su do neke mjere ili potpuno zaštićena kao intelektualno vlasništvo. U nastavku je naglasio kako je Dr. Venter i cijeli JCVI-ev tim na raspolaganju za dijalog o ovim temama.

U svojem komentaru naslovljenom "Tko posjeduje znanost" koji je pročitao u Londonskom Royal Societyju, Sulston je izjavio: "Popularno je misliti da je važno posjedovati snažno intelektualno vlasništvo i da je to esencijalno za promoviranje inovativnosti. Ali ne postoje dokazi da to doista promovira inovaciju. Postoji nevoljkost da se razmatraju bilo kakvi problemi."