NAPOKON POKAZALI: / Evo kako se dezinformacije šire internetom

Image
Foto: AFP
9.1.2016.
14:01
AFP
VOYO logo

U svome su nedavno objavljenom radu naveli kako su možda 'komore jeke' te koje omogućuju ljudima da pojačaju svoja vlastita uvjerenja bez zapreka.

U tome smislu, komore jeke opisuju određene vrste medija, a posebno internet, gdje se informacije ili uvjerenja pojačavaju repetirivnim objavljivanjem unutar zatvorenog virtualnog prostora. Ti prostori, koji između ostalog služe i sprječavanju pristupa suprotnim stavovima, mogu objasniti zašto postoji toliko puno grupa na internetu, naručito na Facebooku, koje čvrsto vjeruju u informacije koje su dokazano besmislene.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
U VJEČNOJ POTRAZI ZA SREĆOM: /

Znanost kaže, ne treba je tražiti, dolazi sama

Analiza 67 Facebook stranica

Kako bi istražili učinkovitost tih komora, detaljno su analizirali 67 javnih Facebook stranica, od kojih se 32 odnosilo na teorije zavjere a 35 na vijesti iz znanosti, svaki put kada se pojavila nova objava, uključujući i interakciju drugih sudionika, od 2010. do 2014. godine.

Facebook stranice posvećene teorijama zavjere uključuju one koje odbacuju konsenzus o promjeni klime, i one gdje su ljudi koji su uvjereni kako je Jade Helm 15, serija vojnih vježbi koje su se prošle godine održavale širom Sjedinjenih Država, ustvari priprema novog građanskog rata.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
Foto: AFP
Image
Foto: AFP

Treća grupa, koja se sastoji od dvije stranice za trolanje, koje su namjerno objavljivale sarkastične, lažne informacije zbog potencijalnog humorističkog učinka, isto je uzeta u obzir. Te trolajuće stranice korištene su kao kontrolna grupa u eksperimentu.

Image
ZNANOST I UMJETNOST: /

Tinta od živih algi stvara time lapse crteže pomoću Sunca

Image
ZNANOST I UMJETNOST: /

Tinta od živih algi stvara time lapse crteže pomoću Sunca

Na dulji rok postoji razlika

Znanstvenici su otkrili kako je način na koji se objave u početku distribuiraju isti i u slučaju znanstvenih stranica i onih za teorije zavjere.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Unutar prva sva sata, i ponovo nakon 20 sati, objave se najčešće dijele, bez obzira na temu ili važnost, i to uglavnom među onima koji dijele ista uvjerenja.

Ali na dulji rok postoji razlika. Znanstvene se vijesti šire relativno brzo preko mreže, a zatim količina djeljenja i komentiranja opadne. Suproto tome, teorije zavjere sporije uzimaju zamah prije nego što ih se počne sve više dijeliti i komentirati, i tako traju duže nego znanstvene vijesti. To isto znači i da teorije zavjere koje postupno rastu mogu na kraju trajati dosta dugo na internetu, unatoč svojoj ograničenoj činjeničnoj osnovi.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
Foto: Thinkstock
Image
Foto: Thinkstock

Još je znakovitije to što dugoročno on-line ponašanje bilo kojeg korisnika grupe kreira i jača vlastitu komoru jeke. Individualne osobe ili informativne organizacije čije objave klikate ili komentirate češće, češće će se zbog toga i pojavljivati u vašem News Fedu, dok će one koje ignorirate potpuno nestati s vaših ekrana.

To predstavlja komoru jeke, gdje se informacije koje se šalju vama dodatno pojačavaju vašim vlastitim on-line interakcijama. Na kraju je korisnikov Facebook prostor ispunjen isključivo informacijama u koje već vjeruje, i ljudima koji se slažu s njime.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tvrdnja, bez obzira da li je potkrijepljena ili ne, dobiva kredibilitet u umu pojedinačne osobe ako ju oružujuće društvo smatra prihvatljivom. Takva vrsta potvrđene predrasude postoji kako u fizičkome svijetu, tako i na internetu. U slučaju dezinformacija to je izrazito opasno, toliko da je Svjetski gospodarski forum proglasio njihovo on-line širenje oblikom "digitalnog šunskog požara", jednom od glavnih prijetnji svjetskoj sigurnosti.

IFLScience/Danas.hr

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Brave
Versailles
Senorita 89
Brak na prvu
Samit
default_cta
Molitva prije zore
Hell's kitchen
Ljubavna zamka
Pevačica
Barbapapa
default_cta
Brak na prvu Australija
Obiteljske tajne
Otok iskušenja
Cijena strasti
VOYO logo