Planet na kojem je moguć život ipak ne postoji?

Prošloga su mjeseca astronomi objavili otkriće prvoga potencijalno naseljivoga planeta. Ali na sastanku Međunarodnoga astronomskoga saveza izražena je sumnja u njegovo postojanje.

8.11.2010.

Planet je nazvan Gliese 581g, a navodno orbitira oko zvijezde Gliesa 581. Smatralo se da je tri puta teži od Zemlje, što bi značilo da je stjenovit planet. Takvi ekstrasolarni planeti su pronalaženi i prije, ali jedinstvena značajka ovog planeta je ta da se nalazi u orbiti unutar nastanjive zone oko crvenog patuljka, područja u kojem su temperature dovoljno visoke da voda ostane u tekućem stanju na površini planeta.

Astrobiolozi su bili oduševljeni objavom otkrića planeta, jer se tekuća voda smatra osnovom za nastanak i evoluciju života. Zapravo, NASA-in primarni cilj je "potraga za vodom" u potrazi za životom drugdje u galaktici.

Steven Vogt, jedan je od vodećih astronoma Lick-Carnegie Exoplanet pregleda neba i glavni autor rada objavljenog u časopisu Astrophysical Journal. U radu je objavio i otkriće 'f' planeta, planeta 7 puta težeg od Zemlje s orbitom od 433 dana oko zvijezde Gliese 581. Za planet 'g' je izračunato da ima orbitalni period od samo 37 dana. Iako je to iznimno blizu zvijezdi po standardima našeg solarnog sustava, Gliese 581 nije toliko sjajna kao naše Sunce i njena je nastanjiva zona puno bliže njoj samoj. Zbog planetove blizine zvijezdi, astronomi su utvrdili da mora biti plimno blokiran, s istom stranom planeta uvijek okrenutom ka zvijezdi. Ovo bi značilo da je strana planeta okrenuta zvijezdi mnogo toplija od vječno tamne strane, ali područje umjerene temperature bi trebalo postojati na graničnoj zoni između tamne i svijetle polovice.

Postojanje planeta nije potvrđeno

Francesco Pepe, astronom koji radi na podatcima dobivenih pomoću HARPA u Geneva opservatoriju, izjavio je da njegov tim nije mogao potvrditi postojanje Gliese 581g na sastanku Međunarodnog astronomskog saveza održanog ovog tjedna.

"Otkad je Mayor 2009. godine objavio otkriće najlakšeg planeta Gliese 581e, prikupili smo oko 60 dodatnih mjerenja pomoću HARPS instrumenta te tako sveukupno imamo 180 mjerenja prikupljenih tijekom promatranja koja su trajala 6.5 godina." dodao je Pepe. "Iz ovih podataka lako možemo iščitati postojanje planeta b, c, d i e." Ipak, rekao je da se dokazi postojanja planeta 'g', petog planeta u sustavu čije su otkriće objavili Vogt i njegov tim, ne mogu vidjeti. "Razlog tome je što je, unatoč velikoj točnosti instrumenta i mnogim mjerenjima, amplituda signala ovog potencijalnog petog planeta vrlo niska i, u osnovi, na razini šuma."

Potencijalno nastanjiv planet 'g' bi učinio sustav važnim mjestom za potragu za vanzemaljskim životom, ali još se mora dosta toga odraditi kako bi se ili potvrdilo ili osporilo postojanje tog planeta. "Rekao bih da je uočavanje bilo nejasno, pa čak i u originalnom Vogtovom radu – u radu su pažljivo birane riječi, nasuprot onoga što su neki mediji prenijeli." rekao je Ray Jayawardhana, astronom sa Sveučilišta u Torontu, a prenosi Znanost.com