IDENTIFICIRAN KOZMIČKI AKCELERATOR

NOVA METODA ISTRAŽIVANJA SVEMIRA: Otkriven izvor teško uhvatljivih kozmičkih neutrina – u otkriću sudjelovali i hrvatski znanstvenici

Međunarodni tim znanstvenika otkrio je izvor kozmičkih neutrina koji potječe iz okoline velike crne rupe u samom središtu naše galaktike.

Ujedinjeni znanstvenici iz svih krajeva svijeta, među kojima je bila i skupina hrvatskih znanstvenika, prvi put otkrili su izvor kozmičkog neutrina visoke energije, doznaje se od voditelja hrvatske skupina znanstvenika u tom istraživanju profesora Nikole Godinovića s Fakulteta elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje (FESB) u Splitu.

Kozmički neutrino stigao iz središta galakrike

“S velikom pouzdanošću znanstvenici su utvrdili da je neutrino stigao iz okoline supermasivne crne rupe u središtu galaksije udaljene 4,5 milijarda svjetlosnih godina, a ovo otkriće ima naznake nove metode istraživanja svemira”, rekao je u petak Godinović za Hinu.

Po njegovim riječima, nakon tog otkrića razumno je tvrditi kako je “možda prvi put jednoznačno identificiran kozmički akcelerator, objekt koji je u stanju ubrzati protone do iznimno visokih energija, barem tisuću puta veće energije od energije protona”.

“Još nismo ovladali tehnologijom koja bi nam omogućila studiranje fizikalnih procesa na tako visokim energijama, a i upitno je hoće li se moći ikada izgraditi akceleratori koji se mogu natjecati s kozmičkima. Međutim, detekcija svih mogućih glasnika (fotona, neutrino i gravitacijskih valova) emitiranih iz kozmičkih akceleratora omogućuje nam studiranje fizikalnih procesa na energijama koje ne možemo ostvariti u laboratorijima”, rekao je Godinović.

Hrvati kontrolirali prikupljene podatke i rad teleskopa

Istaknuo je da su hrvatski znanstvenici sudjelovali u tom iznimnom otkriću radeći na MAGIC teleskopima. Objasnio je kako je unutar kolaboracije MAGIC uz redovitu analizu podataka hrvatska skupina zadužena za dnevnu kontrolu kvalitete prikupljenih podataka i procjenu cjelokupne funkcionalnosti teleskopa i pomoćnih sustava te je odgovorna za organizaciju, sigurnost i kvalitetu opažanja teleskopima MAGIC.

VELIKO OTKRIĆE: Kozmičke zrake za koje se vjerovalo da potječu iz Mliječne staze zapravo stižu iz puno udaljenijih galaktika

Osim Godinovića, u hrvatskoj skupini znanstvenika koji su sudjelovali u tom otkriću su znanstvenici iz Rijeke – Dijana Dominis Prester, Marina Manganaro, Saša Mićanović i Tomislav Terzić, Zagreba – Ana Babić, Željka Bošnjak, Stefan Cikota, Iva Šnidarić i Tihomir Surić, Osijeka – Dario Hrupec te iz Splita – Damir Lelas, Ivica Puljak i Darko Zarić.

Otkriće je, kako je rekao Godinović, objavljeno u časopisu Science, jednom od vodećih znanstvenih časopisa u svijetu.