NEVOLJE U SVEMIRU: / Juno je još uvijek zaglavljena u pogrešnoj orbiti oko Jupitera

Foto: nasa.gov

Problemi s motorima svemirske letjelice sprečavaju jE da uđe u novu orbitu za bolje promatranje, piše Popular Science.

13.11.2016.
nasa.gov

STIGLA PRVA FOTOGRAFIJA S JUPITERA: Pogledajte što je snimila Nasina sonda

STIGLA PRVA FOTOGRAFIJA S JUPITERA: /

Pogledajte što je snimila Nasina sonda

STIGLA PRVA FOTOGRAFIJA S JUPITERA: /

Pogledajte što je snimila Nasina sonda

Juno je uspješno stigla do Jupitera 4. srpnja i brzo se smjestila u stabilnu orbitu. Ali letjelica sada ima problem kako napustiti tu istu orbitu.

Problemi s ventilima

Dana 14. listopada NASA je najavila kako će odgoditi planirni pokušaj pomicanja Juno u orbitu bližu Jupiteru kako bi mogla bolje pročavati planet. Problem je u paru ventila za helij koji pomažu pri paljenju glavnih motora svemirske letjelice. Umjesto da se otvore za sekundu, kako su trebali, ventilima je trebalo nekoliko minuta da se otvore prilikom testiranja uoči planiranog paljenja motora.

Nova bi orbita skratila vrtnju letjelice oko Jupitera s gotovo dva mjeseca na oko dva tjedna, te bi omogućila bliže, i češće, prelete. Ova 'znanstvena orbita' trebala je biti i finalna orbita Juno, rezultat posljednjeg paljenja motora. Nakon 20 mjeseci proučavanja planeta Juno je trebala slijedeće veljače pasti prema Jupiteru i izgorjeti. Vatrena bi smrt garantirala izbjegavanje kontaminiranja jupiterovih mjeseca zemaljskim bakterijama.

Ponovni pokušaj ili daljnji preleti

Foto: NASA/JPL-Caltech
Foto: NASA/JPL-Caltech

Još nije jasno što će biti slijedeći korak ove misije. Slijedeća šansa za letjelicu da uđe u predviđenu orbitu biti će 11. prosinca. Ali NASA je objavila kako će to biti samo jedan "znanstveni prelet". Drugim riječima, umjesto da se prebaci u novu orbitu, Juno će uključiti sve svoje instrumente i uperiti ih prema planetu kako bi prikupila što više podataka, baš kao što je već i učinila još u kolovozu.

Nakon toga, slijedeća prilika za ulazak u užu orbitu pojaviti će se 2. veljače, a zatim 27. ožujka, ali NASA je odbila komentirati o tim datumima sve dok ne pokušaju popraviti problem s ventilima.

U najgorem slučaju, Juno će ostati zaglavljena u ovoj 53 dana dugoj orbiti sve od kraja misije. No znanstvenici ne misle kako bi to trebao biti preveliki problem.

"Možemo obaviti sve naše eksperimente i promatranja i u 53-dnevnoj orbiti ako to bude potrebno", izjavio je glavni znanstvenik Scott Bolton. I s malo udaljenijom orbitom Juno može prikupiti sve podatke, iako će ih zbog duljeg putovanja prikupiti manje.

Najdalji let na solarni pogon

Misija Juno je proučavanje porijekla i evolucije Jupitera, najstarijeg i najvećeg planeta našeg Sunčevog sustava, tako što će istražiti njegovu atmosferu, mapirati magnetna polja i promatrati aurore uz pomoć puno znanstvene opreme.

Uz to je na solarni pogon, čime je istovremeno postavila i novi rekord u daljini leta od Sunca svemirskih brodova na solarni pogon. Radi se o toliko impresivnom dostignuću da je imenovan najvažnijim svemirskim izumom godine. Nadamo se kako par malih ventila neće previše umanjiti potencijal ove svemirske letjelice.