VELIKO OTKRIĆE

LOVAC NA PLANETE NAŠAO NOVU SUPER-ZEMLJU: Divovski planet toliko je blizu zvijezde da isparava

Planet isparava, a znanstvenike zbunjuje i ovaj planet i njegov susjed

TESS (ili punim imenom, Transiting Exoplanet Survey Satellit), teleskop specijaliziran za snimanje egzoplaneta lansiran je u travnju ove godine, a već je pronašao novi planet (donekle) nalik Zemlji. NASA je prvo objavila rezultate prvih snimanja  odnosno fotografije južnog neba ( koje je okrenuto prema središtu Mliječne staze)  koje su snimile sve četiri kamere na satelitu.  No fotografija stotina tisuća zvijezda koliko god bila spektakularna, samo je bila test koji je pokazao da teleskop može snimati i najsjajnije zvijezde te, mjereći male promjene njihovog sjaja, loviti planete izvan Sunčeva sustava.

Pakleni planet koji isparava

Za prve rezultate nije trebalo dugo čekati. Iako još nisu službeno objavili, jer se čekaju je neovisne potvrde analize, NASA je rekla da su po svemu sudeći otkrili novi kameni planet tzv. superzemlju.  Kameni planet  križi oko zvijezde  Pi Mensae udaljene od nas svega 60 svjetlosnih godina. Veća je od Zemlje 2,14 puta, a teža četiri puta. Za jednu revoluciju treba mu tek 6.3 dana.Na planetu, nazvanom Pi Mensae c vladaju pakleni uvjeti obzirom na to da oko matične zvijezde (žutog patuljka, odnosno iste kategorije kao i naše Sunce) kruži  50 puta bliže nego  Merkur.

Nešto ga je moralo pomaknuti…

“Gustoća Pi Mensae c u skladu je sa svojstvima planeta sastavljenog isključivo od vode. Ipak, vjerojatnije je da ima kamenu jezgru i veliku atmosferu hovika i helija. Također, mislimo da isparava, obzirom na enormnu količinu zračenja kojeg dobiva od svoje zvijezde” rekla je voditeljica istraživanja Chelsea Huang, prenosi Space.org. Astronome zbunjuje i drugi planet tog sustava kojeg  su vidjeli – Pi Mensae b. Ovaj plinoviti div 10 puta je teži od najvećeg planeta našeg sustava, no za razliku Jupitera ima izrazito izduženu putanju. “To bi značilo da ga je nešto moralo pomaknuti, no kako su onda unutarnji planeti preživjeli”, ističe Huang.