KRAJ IM JE BIO SUĐEN: / Otkrili pravu istinu o izumiranju dinosaura i udaru asteroida

Foto: Thinkstock, Elenarts

Novo istraživanje sugerira kako su dinosauri propadali već 50 milijuna godina prije nego što ih je udar ateroida napokon uništio.

20.4.2016.
Thinkstock, Elenarts

Ova je studija dodala dodatno gorivo raspravi o tome u kakvom su stanju bili dinosauri u trenutku kada je 10 kilometara široka svemirska stijena udarila u Zemlju prije 66 milijuna godina, prenosi BBC.

TRIJASKI PARK: /

Pronađeni deseci neobičnih dinosaura uključujući divovskog pterosaura

TRIJASKI PARK: /

Pronađeni deseci neobičnih dinosaura uključujući divovskog pterosaura

Znanstvenici tvrde kako se broj ovih stvorenja već dugo smanjivao jer nisu mogli prilagoditi načinu na koji se Zemlja mijenjala.

Analizirani su fosilni ostaci dinosaura od trenutka kada su se pojavili prije 231 milijun godina pa do trenutka izumiranja.

U početku, nove su vrste evoluirale eksplozivnom brzinom, ali stvari su se počele usporavati prije oko 160 milijuna godina, što je dovelo do stvarnog pada broja vrsta koji počinje prije oko 120 milijuna godina.

Foto: Thinkstock, Elena Duvernay
Foto: Thinkstock, Elena Duvernay

"Nismo očekivali ovaj rezultat", kaže dr. Manabu Sakamoto,paleontolog sa Sveučilišta Reading koji je vodio istraživanje. "Iako ih je na kraju izbrisao udar asteroida, dinosauri su u stvari već bili na zalazu dobrih 50 milijuna godina".

Miješani uzorak

Analiza dr. Sakamota pokazuje su dugovrati divivski sauropodi najbrže nestajali, dok je smanjenje broja teropoda, grupe dvonožnih dinosaura kojima pripada i poznati Tiranosaurus Rex, bilo puno blaže.

"Trenutno je najraširenija teorija da su dinosauri vladali čvrsto sve do samog dana udara u Zemlju koji je doveo do njihovog izumiranja", kaže suautor istraživanja dr. Chris Venditi, evolucionarni biolog. "Iako u tome ima istine, mi smo otkrili kako je njihov broj već dugo prije toga bio u padu".

Dr. Venditti vjeruje kako je ih je tako dugo propadanje učinilo još ranjivijim na katastrofalne promjene u okolišu koje su uslijedile nakon udara asteroida.

"Da su bili jaki i brojni možda bi prošli daleko bolje nego što stvarno jesu", kaže evolucijski biolog.

Već je studija od prije dvije godine pokazala kako su neke vrste bile u opadanju, ali samo zadnjih par milijuna godina prije udara. Novo istraživanje sugerira kako je problem počeo desecima milijuna godina ranije te da je utjecao na daleko veći broj vrsta.

Foto: Thinkstock, Elenarts

A zašto je broj dinosaura opadao? Nitko ne zna, ali jedna od mogućnosti je i njihova nesposobnost prilagođavanja promjenama u okolišu.

Evolucijski procesi

Uvijeti na Zemlji prije 230 milijuna godina bili su savršeni za dinosaure kada su se po prvi puta pojavili, topli i s bujnim raslinjem od pola do ekvatora. Ali kako se klima hladila, a razina mora mijenjala, dinosauri su bili suočeni s novim evolucijskim pritiscima.

Dinosauri i sisavci evoulirali su u otprilike isto vrijeme, ali prvi su dominirali kopnom više od 100 milijuna godina.

Rašireno je mišljenje kako je udar asteroida otvorio put sisavcima da preuzu vodstvo. Ali nova studija sugerira kako bi se prevlast sisavaca dogodila ovako ili onako i bez utjecaja iz svemira.

"Klima širom svijeta konstantno je postajala sve hladnija. Dinosaurima treba topla klima a sisavci su bolje prilagođeni hladnoći", rekao je suautor istraživanja profesor Mike Benton sa Sveučilišta u Bristolu.

"Tako da bi došlo do promjene prevlasti i bez udara asteroida", zaključuje.