KINESKI ZNANSTVENICI KLONIRALI MAJMUNE: / 'Ovime smo otvorili put kloniranju ljudi'

Foto: AFP PHOTO / CHINESE ACADEMY OF SCIENCES

Sada je moguće stvoriti cijeli laboratorij pun genetički identičnih makakija, što će znatno poboljšati daljnja medicinska istraživanja, ali ujedno i budi strahove o mogućem kloniranju ljudi.

25.1.2018.
AFP PHOTO / CHINESE ACADEMY OF SCIENCES

Kineski znanstvenici klonirali su majmune koristeći istu tehniku koja je prije dva desetljeća omogućila dolazak na svijet ovce Dolly i time uklonili tehničku zapreku, a možda i otvorili vrata kloniranju ljudi, iako kažu da im to nije namjera.

Uklonjene tehničke zapreke kloniranju ljudi

Zhong Zhong i Hua Hua, dva identična dugorepa makaki majmuna, došla su na svijet prije osam i šest tjedana i to su prvi primati koji su klonirani iz neembrijske stanice. Ostvarenje je postignuto u procesu koji se naziva transferom jezgre somatske stanice (SCNT), a riječ je o prijenosu jezgre stanice, koja uključuje njen DNK, u jajnu stanicu kojoj je uklonjena jezgra.

Znanstvenici s Instituta za neuroznanost Kineske akademije znanosti u Šangaju izjavili su da bi njihov rad trebao biti koristan za medicinsko istraživanje jer će omogućiti proučavanje bolesti kod genski identičnih majmuna. Ovime su uklonjene tehničke zapreke kloniranju ljudi, tvrde Kinezi.

"Ljudi su primati. Tehnička zapreka za kloniranje primata, uključujući ljude, sada je uklonjena", rekao je profesor molekularne i stanične biologije Mu-ming Poo, koji je sudjelovao u nadgledanju programa u institutu. "Odlučili smo ukloniti tu barijeru kako bismo stvorili životinjske modele koji su korisni za medicinu, za ljudsko zdravlje. Nemamo namjeru primijeniti ovu metodu na ljudima", istaknuo je. Majmunčići Zhong Zhong i Hua Hua hrane se na bočicu i normalno se razvijaju. Znanstvenici očekuju da će još klonova makakija doći na svijet idućih mjeseci.

Jedino primati predstavljali problem

Od kloniranja Dolly u Škotskoj 1996. znanstvenici su uspješno primjenjivali SCNT za kloniranje više od 20 drugih vrsta, među kojima su krave, svinje, psi, zečevi, štakori i miševi. Dosad jedino nisu uspijevali s primatima, što je znanstvenike navodilo na zaključke da su primati imuni na tu vrstu kloniranja.

I Kinezima je to bio izuzetno težak posao. Uspjeli su klonirati majmune nakon mnogih pokušaja koristeći modulatore za aktivaciju ili deaktivaciju određenih gena koji inhibiraju razvoj embrija, objavljeno je u stručnom časopisu Cell. Čak i tada stopa uspješnosti bila je krajnje niska i tehnika je djelovala samo kada je jezgra bila transferirana iz fetalnih stanica, a ne odraslih kao što je bio slučaj s Dolly. Sve u svemu, trebalo je 79 majmuna i 127 jajnih stanica da bi na svijet došla dva klonirana makakija.

Foto: AFP PHOTO / CHINESE ACADEMY OF SCIENCES

This handout picture from the Chinese Academy of Sciences Institute of Neuroscience, taken on January 10 and released on January 24, 2018 shows monkey clone "Zhong Zhong", born on November 27, 2017, at a research institution in Suzhou in China's Jiangsu province. Scientists in China have created the first monkeys cloned by the same process that produced Dolly the sheep more than 20 years ago, a breakthrough that could boost medical research into human diseases. The two long-tailed macaques (Macaca fascicularis) named Hua Hua and Zhong Zhong were born at the Chinese Academy of Sciences (CAS) Institute of Neuroscience in Shanghai, and are the fruits of years of research into a cloning technique called somatic cell nuclear transfer. / AFP PHOTO / CHINESE ACADEMY OF SCIENCES / Handout / RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY CREDIT "AFP PHOTO / CHINESE ACADEMY OF SCIENCES" - NO MARKETING NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS

Gdje to sve vodi?

Ova tehnologija omogućuje znanstvenicima masovnu proizvodnju genski identičnih majmuna, što bi se moglo pokazati izuzetno korisno za znanstvena i medicinska istraživanja, jer bi naprimjer omogućila liječnicima promatranje kako specifični tretmani djeluju na genetiku životinje u odnosu na identičnu s identičnim genom, piše Independent.

JE LI ARTROZA OVCE DOLLY POSLJEDICA KLONIRANJA? /

Istraživanje pokazalo zašto je živjela upola kraće od očekivanog

JE LI ARTROZA OVCE DOLLY POSLJEDICA KLONIRANJA? /

Istraživanje pokazalo zašto je živjela upola kraće od očekivanog

"Ovako ćemo moći stvoriti prave modele ne samo za genski utemeljene bolesti mozga, već i za rak, imunološke ili metaboličke poremećaje, te nam omogućiti testiranje učinkovitosti lijekova prije kliničke uporabe", rekao je dr. Quiang Sun, kineski znanstvenik koji je predvodio tim koji je stvorio uspješan rezultat.

No ovo je istraživanje već dovelo do strahova o tome gdje bi to sve moglo voditi. Kineski znanstvenici naglašavaju kako rade pod strogim međuznanstvenim kodom, a suautor Mu-Ming Poo izjavio je kako je tim bio svjestan "kako budućnost istraživanja korištenjem primata ne-ljudi bilo gdje na svijetu ovisi o tome koliko će znanstvenici poštovati vrlo stroge etičke standarde".