Iza povoljne robe poznatih brendova krije se mračna svakodnevica ovih ljudi

Godinu dana nakon požara u tekstilnoj tvornici u Bangladešu u kojem je poginulo više od 1.100 ljudi stanje se nije puno popravilo.

24.4.2014.
12:19
VOYO logo

U tvornici Denier, smještenoj u predgrađu glavnog grada Dhake, užurbano se radi. Kasno je poslijepodne i oko 500 radnica sjede za svojim šivaćim strojevima. Ovdje nema dnevnog svjetla, radi se pod neonskim svjetiljkama.

Rade 12 sati dnevno

Radni dani često traju i po 12 sati. U pogonima Deniera se dnevno proizvede oko 10.000 majica.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Direktor tvornice Šohag objašnjava otužnu pozadinu tekstilne industrije koja snabdijeva neke od najpoznatijig svjetskih lanaca odjeće.

Pred njim je jedna plava majica. Ona je namijenjena njemačkom tržištu. Na njoj je već i cijena od 6,95 eura.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Moji kupci mi za ovo plaćaju 1,50 američkih dolara, to je nešto više od jednog eura. Ja skoro ništa na tome ne zarađujem", objašnjava Šohag, piše Deutsche Welle.

Ne žele platiti ni pet centa više

Troškovi proizvodnje su, poslije katastrofe u Rana Plazi, porasli za 70 posto. Šohag je morao investirati u poboljšavanje sigurnosnih uvjeta, za koje su u međuvremenu određeni standardi. Strani klijenti, prije nego što potpišu ugovore, od njega zahtijevaju posjedovanje sigurnosnih certifikata. Uz to je minimalni osobni dohodak s 30 porastao na 50 eura. Sva ta povećanja troškova on mora sam snositi:

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Moje mušterije ne žele platiti više, čak ni pet ni 10 centi. Kada ja kažem da su moji troškovi povećani za 70 posto i zamolim da mi plate pet ili 10 centi više, odgovor je uvijek isti: to ne može tako!"

U igri poznati brendovi

Ova tvornica, među ostalima, snadbijeva i njemačke tekstilne lance New Yorker i Ernsting's Familiy.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

New Yorker na novinarski upit ističe da za tu tvrtku prioritet imaju pošteni uvjeti rada i sigurnost te da se ti standardi redovito kontroliraju širom svijeta. Ernsting's Familiy je pak priopćio da mu je neovisna zaklada za prava potrošača Stiftung Warentest u 2010. godini potvrdila da pošteno plaća svoje dobavljače i proizvođače.

Također je istaknuto da ova firma stalno prilagođava cijene uvjetima, no nije navedeno što to konkretno znači.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Velike zarade

Šohag navodi da su mu njemački partneri izašli u susret, ali ne dovoljno: "Meni bi bilo dosta samo dva do pet posto više po jednoj majici. Ti koncerni ostvaruju velike zarade, ali mi od toga nemamo ništa."

Njegova računica je jednostavna. Pet posto od prodajne cijene ove plave majice bi iznosilo 35 centi. Tada majica ne bi koštala 6,95, već 7,30 eura. No, to su samo puste želje.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Ovdje ima na stotine tvornica. Neka kupci idu negdje drugdje, oni stalno time prijete. Onda će tamo proizvoditi robu u brojnim prekovremenim satima. Tako to ide. Ja se mogu nadati da će utvrditi kako je negdje drugdje kvaliteta lošija nego kod nas. Onda će se za godinu dana vratiti. No za godinu dana mene ovdje više neće biti'', ogorčen je Šohag.

http://www.dw.de/kad-bi-majica-ko%C5%A1tala-samo-35-centi-vi%C5%A1e/a-17589002

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Brave
Senorita 89
Versailles
Brak na prvu
Samit
default_cta
Tajne vinove loze
Hell's kitchen
Ljubavna zamka
Pevačica
Brak na prvu Australija
default_cta
Pirata i kapitano
Obiteljske tajne
Otok iskušenja
Cijena strasti
VOYO logo