Pravilnik upotrebi kolačića
Portal Net.hr unaprijedio je politiku privatnosti i korištenja takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa

BRINU SE ZA BUDUĆNOST

HRVATSKA JE NA DOBROM PUTU DA IZGUBI DUŠU: Možda bi se trebali ugledati na Amsterdam? Upravo prolaze kroz radikalnu promjenu

U borbi s masovnim turizmom Amsterdam prolazi neke radikalne promjene u stavu prema turistima, no pitanje hoće li i to na kraju biti dovoljno da ga se spasi

Poznat po svojoj toleranciji jednako koliko i svojim uskim kućama i širokim kanalima, Amsterdam prolazi kroz radikalnu promjenu stava prema milijunima turista koji svake godine posjećuju taj nizozemski grad.
Čini se kako je tolerancija dostigla svoje granice u toj nizozemskoj prijestolnici koja sada aktivno poziva posjetitelje da posjećuju druga mjesta jer se frustrirani mještani žale kako se osjećaju kao da je grad pod opsadom posjetitelja koji koriste gradske ulice prepune bicikala kao igralište za putovanje, piše CNN. Međutim, pitanje je hoće li mjere koje se poduzimaju za suzbijanje masovnog turizma biti dovoljne da ga se spasi od propasti zbog vlastitog uspjeha.

Još prije dvije godine započelo je brojanje posjetitelja u povijesnog jezgri grada Dubrovnika. Centar legendarnog grada svake je godine zakrčen turistima, a slično je i sa splitskom rivom, plažama Makarske… Takvo što Nizozemci su odlučili spriječiti.

Ellen van Loon, partnerica u nizozemskoj arhitektonskoj tvrtki OMA, koja je uključena u prilagođavanje grada budućnosti tvrdi da je pritisak jako velik i da ne žele da se grad pretvori u Veneciju. Problem s kojim se suočavaju jest da turisti toliko vole Amsterdam da ih sada previše dolazi u grad. Iako Van Loon priznaje da postoje pozitivni aspekti turizma, koji nizozemskom gospodarstvu donosi oko 82 milijarde eura godišnje, zabrinuta je da rastući broj posjetitelja uništava dušu ovog živahnog kozmopolitskog grada.

Nova turistička politika

Dok neki drugi gradovi i dalje nastoje pronaći načine za rješavanje problema masovnog turizma, Amsterdam, gdje se predviđa nastavak desetogodišnjeg porasta broja posjetitelja, s 18 milijuna u 2018. na 42 milijuna u 2030., što je više od 50 puta u odnosu na trenutan broj stanovnika, jednostavno je odlučio da je dosta. Nizozemski turistički dužnosnici nedavno su donijeli odvažnu odluku o prestanku oglašavanja zemlje kao turističke destinacije. U njihovu izvješću “Perspektiva 2030”, koje je objavljeno ranije ove godine, tvrdi se da će sada fokus biti na “destinacijskom menadžmentu” umjesto na “promociji destinacije”.

U dokumentu se također opisuje strategija zemlje za budućnost te se priznaje da će amsterdamsku uvjeti za život biti pod znažnim snažnim utjecajem zbog “preopterećenosti posjetitelja” ako se ne poduzme konkretna akcija. Navedena rješenja problema uključuju pokušaj odvraćanja skupina posjetitelja ograničavanjem ili potpunim zatvaranjem smještaja i zabave te poticanje posjetitelja da odu u druge dijelove Nizozemske. Neke od tih mjera već su na snazi.

Borba za opstanak cvijeća

Na zahtjev grada Amsterdama, prošle je godine uklonjen poznati znak “I amsterdam” izvan Rijksmuseuma, glavne gradske umjetničke galerije jer je privlačio prevelike gomile na već ograničen prostor. Dva metra visoka slova premještena su u razne “manje poznate četvrti” kako bi se pokušalo odvući pažnju putnika daleko od središta grada.

Masovni turizam utjecao je i na jedan od poznatih amsterdamskih simbola, tulipane koji su jedan od najpoznatijih izvoznih proizvoda Nizozemske, iz koje dolazi čak 70 posto svjetske komercijalne proizvodnje cvijeća.  Iako do tulipana nije teško doći kao nekada, ostali su iznimno važni za ovu zemlju s poznatim nizovima polja tulipana izvan Amsterdama koja privlače brojne posjetitelje tijekom proljeća. Međutim, turisti koji se tamo obožavaju fotografirati istovremeno i uništavaju polja. Zbog toga je turistička zajednica bila prisiljena objaviti vodič za fotografiranje pored tulipana.

Osim toga, oko polja su postavljeni znakovi sa sloganom “Uživajte u cvijeću, poštujete naš ponos” kako bi odvratili posjetitelje od gaženja tulipana tijekom poziranja za fotografije. Neki su se poljoprivrednici čak odlučili ograditi svoja polja kako bi ih zaštitili.

Ograničenja za Crvenu četvrt

Ranije ove godine, gradska vlada je priopćila kako će okončati obilazak Crvene četvrti ili Red Light Districta u centru Amsterdama zbog toga što su zabrinuti da se seksualne radnice ne tretiraju kao turistička atrakcija. Zabrana će stupiti na snagu 1. siječnja 2020., a potez dolazi nakon što su u gradu zabranjene nove trgovine namijenjene turistima, kao i kratkoročni najam smještaja putem Airbnba u prometnim područjima.

Inače, Amsterdam je poznat po slobodama i liberalnoj politici, od toga da je prostitucija legalna od 2000. godine, pa do legalizacije kanabisa i legalizacije istospolnih parova od 2001. godine.

Kuća Anne Frank

Međutim, Amsterdam nije uvijek bio poznat prema svojim slobodama i toleranciji, pa je možda i ironično što jedno od najcjenjenijih mjesta za obilazak u gradu služi kao oštar podsjetnik na to. Naime, kuća Anne Frank, jedinstveno je svjedočanstvo o životu njemačke tinejdžerke pod nacističkom okupacijom te je treći najpopularniji muzej nakon muzeja Van Gogha i muzeja Rijksmuseum. Otprilike polovica od 1,3 milijuna ljudi koji posjećuju kuću Anne Frank svake godine su mlađi od 30 godina, piše CNN.

Povratak na Net.hr