Nekad je nužno odabrati stranu

Prije 20 godina Steve Jobs dao je intervju o budućnosti i ovih 8 stvari se pokazalo nevjerojatno točnima

Dvojba je samo je li Jobs to predvidio ili utjecao na budućnost

FOTO: AFP/AFP

Godine 1996. Google je još uvijek bio istraživački projekt na Stanfordu, a operacijski sustav na PC-u bio je Windows 95. Amazon je bio mali startup prodaje knjiga.

Steve Jobs te je godine dao intervju za Wired u kojem je iznio neke prognoze koje su se pokazale prilično točnima. Iako su iMac, iPod i iPhone još uvijek bili godinama daleko, a Jobs je radio na NeXT-u, jasno je vidio gdje ide kompjutorska industrija, piše Business Insider.

I premda je njegov kasniji rad u Appleu utjecao na način kako je sve ispalo, ponudio je neka predviđanja koja su šokantno točna i danas.

Evo u čemu je sve Jobs bio u pravu:

1. Web će biti sveprisutan

No Jobs je kazao kako će “web biranje biti svugdje” i tako u potpunosti pogodio. “Web biranje će biti posvuda. A sve što je sveprisutno postaje zanimljivo”, rekao je Jobs.

Web trgovina danas je svepristuna
Web trgovina danas je svepristuna AFP/AFP

2. Najviše će profitirati oni koji imaju nešto za prodati

Na pitanje o tome tko će najviše profitirati od weba, Jobs je rekao da će to biti ljudi koji imaju nešto za prodati. “To je trgovina. Ljudi će predstati ići u špuno dućana. I kupovat će stvari preko interneta”.

To se predviđanje potvrdilo na mnogo primjera, a jedan od njih je i Amazon. Tada je Amazon bio mali startup, a dvadeset godina kasnije, Amazon je ostvario 105 milijardi neto prihaoda u 2015. Maloprodajni lanci poput Walmarta imaju problema da održe korak i otplate trgovine.

3. 10 posto roba i usluga preko weba

Jobs je kažao kako bi bilo fenomenalno kada bi preko interneta išlo 10 posto roba i usluga u SAD-u. Trenutačno, prodaja preko interneta čini 7.5 posto ukupne maloprodaje danas.

4. Internet će postati dobar način za zaobilaženje posrednika

20-ak godina poslije nakon što je Jobs rekao da će Internet postati način za zaobilaženje posrednika, to je postala glavna tema mnogih startupova. “Najbolji način razmišljanja o webu je kao distribucijski kanal koji vodi direktno do kupca, bilo da je riječ o informaciji ili trgovini”, kazao je Jobs.

Dodao je kako postoje puno posrednika u društvu, koji imaju tendenciju usporiti stvari i učiniti ih skupljim, te kako je njihova eliminacija smislena.

Danas, startupovi poput Caspera prodaju madrace izravno potrošačima, Warby Parker prodaje okvire za ljude kojima trebaju naočale, a Kickstarter omogućuje ljudima da podrže ideje koje im se sviđaju.

5. Upozorio je da će velike tvrtke koje ne obraćaju pažnju na promjenu nastradati

Mnoge klasične trgovine doživjele su velike probleme
Mnoge klasične trgovine doživjele su velike probleme Wikimedia

“Web će biti jedan od glavnih faktora s kojima se tvrke suočavaju svako desetljeće. Ovo desetljeće, u sljedećih 10 godina, to će biti Web. To će biti jedan od tih čimbenik”, kazao je Jobs.

Čini se da će se taksisti, izdavačke kuće i knjižare složiti s ovim, piše BI.

6. Predvidio je Teslu – ili barem Teslin poslovni model

“Uzmite auto salone. Toliko novca troši se na skladištenje – milijarde i milijarde dolara. Zalihe nisu dobre stvar, troše gomilu novca, a moguć je i vandalizam, top postaje zastarjelao. Potrebna je ogromna količina vremena za upravljanje time. I običnom, auto koji želite, boju koji želite, ionako nije tamo”, kazao je Jobs.

“Zar ne bi bilo bolje kada biste se oslobodile sve zalihe? Samo jedan bijeli auto za vožnju i možda laserskidisk da možete pogledati ostale boje. Tada možete naručiti auto i dobiti ga za tjedan dana”.

Tesla danas ima dućane kakve je Jobs predvidio
Tesla danas ima dućane kakve je Jobs predvidio wikipedia

Danas, Tesla u svojim trgovinama gotovo pa nemaju automobile. Umjesto toga, potencijalni kupci mogu provjeriti uzorak automobila i naručiti online ili putem prodavača za kasniju dostavu, ovisno o državi. Laserski diskovi (prve verzije optičkih diskova, CD-ova) međutim nisu dio procesa.

Naravno, Teslini saloni bili su pod utjecajem Apple koje su bile jedne od radnih mjesta projekata. Dakle, očito postoji rasprava o tome je li Jobs to predvidio ili je utjecao na to.

7. Kriza na tržištu stolnih računala

Jobs je dao svoju prognozu vezanu uz računala
Jobs je dao svoju prognozu vezanu uz računala AFP/AFP

Jobs je predvidio da za stolna računala nastupiti “mračno doba u sljedećih 10 godina”. 2006. godine, Appleov Mac preselio je na Intelove procesore, i tako potresao tržište. Danas Apple je jedini proizvođač PC-a koji pokazuje rast prodaje.

8. Podržavao je tehnologiju u školama, ali…

Još 1996. Jobs je shvatio da tehnologija u školama (što je podržavao) ne znači automatski i bolje škole. Zalagao se za drastičniji remont. Danas je njegova udovic, Lauren Powell Jobs, jedna od najvećih podupiratelja čarter škola.

Jobs je tvrdio kako ljudi žive u vremenu kada postoji “preopterećenje informacijama” i “većina ljudi dobiti daleko više informacija nego što mogu asimilirati”. To je možda bila istina i ostaje istina danas, no ovisnici o Instagramu i Twitteru ne bi se s time složili.

Jednu stvar ipak nije dobro procijenio

No, čak i sa svim tim predviđanjima kako bi Internet mogao revolucionirati industriju, Jobs je rekao da tehnologija ne mijenja svijet, a tu je, piše Business Insider, nedvojbeno u krivu.

“Internet će biti vrlo važan. Hoće li to biti događaj koji koji mijenja život za milijune ljudi? Ne. Mislim, možda”, kazao je Jobs.

Jobs je iPhone predstavio 9. siječnja 2007.
Jobs je iPhone predstavio 9. siječnja 2007. AFP

“To sigurno neće biti kao prvi put kad je netko vidio televiziju. To sigurno neće biti tako značajno kao prvi put kad je netko u Nebraski čuo emitiranje radio emisije”, kazao je Jobs.

Jedanaest godina kasnije, predstavio je iPhone.

The picture shows the iPhone in Berlin, 19 September 2007. Deutsche Telekom obtained the exclusive marketing rights for the Apple mobile phone. Starting 09 November 2007 the iPhone will be on sale for 399 euro in combination with a T-Mobile contract. Photo: Peer Grimm
2007. Jobs je izumio iPhone DPA/AFP