Pravilnik upotrebi kolačića
Portal Net.hr unaprijedio je politiku privatnosti i korištenja takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa

Isus na Marjanu zasjenio bi potpuno Split

‘Split je izvanredan i svi imaju ideju nešto ondje napraviti, uključujući i gluposti. Jasno da će Kerum napraviti još dovoljno gluposti u svojoj vladavini’, kazao nam je urbanist Niko Gamulin u Intervjuu tjedna.

Legitimirali su Vas na Markovom trgu u srijedu popodne. Možete li nam ispričati svoju stranu priče prije nego Vas preduhitri policija? Kakav je to bio performans s bespravnom gradnjom kuće na Markovom trgu?
Pretpostavljam da je to gesta građanstva, čak i struke i svih onih koji su zainteresirani – vidio sam da su došli ljudi iz Dubrovnika, Splita, Zadra, Rijeke – za te zakone (Zakon o postupanju s nezakonito izgrađenim zgradama, poznatiji kao “Zakon o legalizaciji bespravne gradnje”, te Zakon o prostornom uređenju i gradnji, op.a.), koji tako olako prolaze saborsku proceduru. Prošlo je prvo i drugo čitanje, mislim da je glasanje već u petak. To je neoprostivo! Za zakon koji je tako bitan za Republiku Hrvatsku mora postojati strategijski plan, a da sada pitamo nekoga u Saboru o tome, ne bi znali o čemu se radi, ni zašto, ni tko će ga uopće primjenjivati!

Snimio i montirao Franjo Tot

Argument Vlade je da su ti zakoni antirecesijski i da su potrebni kako bi privukli investitore, jer oni imaju problema s ishođenjem dozvola i pokretanjem gradnje gdje god se pokušaju ‘primiti lopate’.

Sigurno je greška tvrditi da ćemo time privući investitore. Namjena tih parcela je već deset godina na snazi. Da je netko htio graditi te turističke objekte i smještaje, mogao je! Ali neće oni raditi turističke objekte, u tome je problem. Oni za to nisu zainteresirani, a Hrvatska je mediteranska zemlja – brodogradilišta smo uništili, a turizam ćemo uništiti nekvalitetom i ovim zakonom kojim će se turističke pretvoriti u stambene zone. To je neoprostiva stvar. Zašto mi to radimo? Ulaganje u turizam je dugoročno. Ono se isplati nekad nakon deset godina, obično mu treba 15, a turizam je krhka grana. Pukne vam bomba u Splitu, krene mali rat u Bosni, tko zna što će biti s Bosnom, dolje imate Grčku ili, neka jedan tanker eksplodira, vi nećete imati turizma sljedećih par godina. Jasno je da je turizam riskantan i ti developeri idu na sigurnije. Oni hoće kupiti zemljište, izgraditi apartmane u jednoj godini, a u drugoj ih prodati. To je jasno i logično s njihove strane, idu za profitom i oni to mogu i žele napraviti. Druga stvar je kad im država to omogućava i apsurdno je da im takvu makinaciju omogućava zakonom! Isto su napravili i sa Zakonom o golfu. Golf-igrališta se moglo napraviti koliko ste htjeli na obali! Pedeset! Ali ne! Njih to ne zanima. Njih zanima izgradnja apartmana na tom terenu. Jer oni te terene kupuju po pet i deset maraka i onda čekaju. Neki su, evo, čekali deset godina i sad hoće investirati u brzu zaradu. Druga stvar je još tu i ona je opasnija. Taj novac čeka. Na Hvaru su kupljene stotine hektara turističkoga zemljišta i sada je ono predviđeno za prenamjenu. Dogodit će nam se na Hvaru isto što se dogodilo na Mallorci – cijela je njemačka! A da ne govorim o Braču i ostalim prekrasnim otocima koji su toliko podesni i toliko u snovima tih sjevernih Europljana. Oni vape, pate za Mediteranom.

Pukne vam bomba u Splitu, krene mali rat u Bosni, tko zna što će biti s Bosnom, dolje imate Grčku ili neka jedan tanker eksplodira, vi nećete imati turizma sljedećih par godina. Jasno je da je turizam riskantan i ti developeri idu na sigurnije. Oni hoće kupiti zemljište, izgraditi apartmane u jednoj godini, a u drugoj ih prodati.Dubrovniku se dogodilo da će oni koji su ulagali najviše, u najekskluzivnije hotele, sada te hotele morati predati bankama.
Tu vam ne mogu pomoći jer nisam ekonomist ni turistički radnik. Ali ti hoteli će ostati, a u kojoj kombinaciji i pod kojim vlasnikom, ne mogu komentirati. To je moguće u ovom našem divljem kapitalizmu i ne znam što nas tu očekuje. No, Dubrovnik je po svojoj tradiciji i vrijednosti zaslužio ekstra kategoriju, što isto nismo u stanju organizirati.

Priča oko Cvjetnog u Zagrebu se pomalo rasplela. Nedavno je Horvatinčić ‘oprostio’ Gradu 12 milijuna kuna koje je trebao uložiti u garažu koja je javno dobro. Kako gledate na to?
To su, pod broj jedan, podvale. On bi trebao dati bar sto milijuna kuna za to što je dobio. To se može izračunati. Ono što je on dobio na javnoj površini trebao je sagraditi na privatnoj parceli, po svim važećim zakonima i propisima. Time bi izgubio jedno dvadeset najekskluzivnijih dućana i ne bi mogao napraviti prolaz. On je morao dati puno novca da bi dobio mogućnost izgradnje te rampe na javnoj površini. Taj apsurd nisam vidio nigdje u svijetu. I vidi se da je to jedna teška koruptivna afera koju ćemo teško moći dokazati. Gledajte, Zagreb ima svoju garažu na Tuškancu. Otkad je sagrađena garaža na Cvjetnom, ta na Tuškancu je prazna, a ova je puna. Da bi netko dozvolio da na putu do javne garaže netko napravi svoju privatnu, pa on mora biti idiot! Ili je glupan ili je potkupljen.


Snimio i montirao Franjo Tot

Jesu li Vas iznenadile terase koje su postavljene širom Varšavske ulice? Originalna zamisao je bila da HoTo grupa zauzme jednu polovicu ulice koliko im treba za garažu, a sada ispada da su ostatak zauzeli kafići smješteni u Cvjetnom.
Urbanist sam već 40 godina i poznajem tu cijelu situaciju takvu kakva je. Problem sa Zagrebom je što se događa jedna stihija. Sve te terase su de facto prepuštene komunalnim službama i njihovim inspektorima da određuju. Nemamo strategiju kako ćemo urediti te ulice, da to netko pametno osmisli i da se ostavi bar neki prostor, da ne bude sve komercijalno. Mi smo prodali svaki kvadratni metar prostora u Zagrebu privatnicima. Cijela Bogovićeva i Preradovićeva su privatizirane. Javni prostor je ono o čemu mi kao Grad i urbanisti moramo jako puno voditi računa. Ne možemo ga tako benevolentno davati čak ni za te tzv. štekate jer je to apsurd. Ne znamo što će se dogoditi s tim. Mi smo izgubili tako Preradovićev trg. On ne postoji kao trg. Što je najsmješnije, vi morate tamo doći, morate sjesti i morate konzumirati. Tko to danas može konzumirati za 50 do 100 kuna, pogotovo mladi?

Stross je sve to postigao bez investicije! Mogu vam garantirati da će se za godinu, dvije netko od ovih ugostiteljskih magova dočepati toga. Čim netko osjeti da se neko područje aktiviralo i da postaje užasno komercijalno, pojave se neki vukovi koji to žele dobiti. I dobit će!Imate li kakav pozitivan primjer?
Gradske službe moraju voditi računa da se formira javni, gradski, zajednički prostor, nešto slično kao što su ovi dečki iz Kraljeva ulica napravili na Strossu na Gornjem gradu. To je svaku večer puno, možeš donijeti svoje piće, sjest gdje hoćeš. I to funkcionira izvanredno, svaki dan je sve više ljudi i atmosfera je fantastična. To je otkriće i treba raditi na otvaranju grada za sve, ne samo za konzumiranje na stolici. U to smo pretvorili cijeli Donji grad. Stross je sve to postigao bez investicije! Mogu vam garantirati da će se za godinu, dvije netko od ovih ugostiteljskih magova dočepati toga. Čim netko osjeti da se neko područje aktiviralo i da postaje užasno komercijalno, pojave se neki vukovi koji to žele dobiti. I dobit će! Nekoga će potplatiti, simo-tamo, kao što se dogodilo na Jarunu.

Što ne valja s Jarunom?
Svaki onaj kafić tamo je bespravan! I Aquarius i Lido, sve je to bespravno već deset godina. Apsurd je što smo uložili zajedničke novce da bi tamo neki privatnici zarađivali enormnu svotu novca na javnom dobru.

Kažete da je Stross bez investicije, no netko je tamo isto postavio šank, pozornicu i zarađuje novac.
To je sve montažno i jednostavno, investicija je minimalna u usporedbi s ogromnim uspjehom. To je u mjesec dana izraslo u mjesto broj jedan za izlazak navečer. Baš sam razgovarao s dečkima da se moraju pobrinuti za bicikle. Sto bicikala ima tamo gore, ne znaju kamo će s njima. Danas je bicikl postao toliko bitan u Zagrebu. Mislim da je u zadnjih godinu dana promet biciklima narastao za 20 posto. Na Preradovićevom trgu po noći imate parkirano 100 do 150 bicikala. Svako drvo, ono jadno, oko njega je deset bicikala.

Zato je, valjda, Zagreb nedavno imao prosvjed Sindikata biciklista.
Pa da, ali nitko ništa ne poduzima oko toga! Naprave tu i tamo neko spremište za bicikle, ali nitko nije napravio strategiju kako se to može napraviti kvalitetno. ‘Moj’ Zavod za prostorno uređenje je napravio studiju koja se tiče biciklističkih staza kako bi se donijela strategija, ali to nikoga ne zanima.

Staza na Zelenom valu je direktno uz prometnicu, a s druge strane je onaj visoki rigol. Ako netko padne, nabit će se na onaj stup i razbit će se! Što bi se njome izmijenilo?
Ovo što smo napravili dosad u Zagrebu to je ispod kategorije. Ja se po tim stazama ne usudim voziti, a dobar sam biciklist. Ne usudim se nijedno dijete poslati da se vozi po Zelenom valu, niti bilo kojoj biciklističkoj cesti koja je napravljena. To je amaterski napravljeno!

Koliko je Zeleni val opasan?
Po zakonu to jednostavno ne može biti! Staza je direktno uz prometnicu, a s druge strane je onaj visoki rigol. Ako netko padne, nabit će se na onaj stup i razbit će se! Nijedna ne valja, a strategijom bi se utvrdile primarne biciklističke staze, koje bi imale svoju brzinu, sistem istok-zapad i sjever-jug, kojom bi se vozili do onih glavnih potreba u gradu. Grad Zagreb se hvali da ima 250 kilometara biciklističkih staza, a to su pofarbani dijelovi pločnika! U Gundulićevoj ne znaš ni gdje je ni što je. Najveći je zamah napravljen na Ljubljanskoj i Zagrebačkoj, a napravljena je amaterski.

Kako, kao urbanist, komentirate namjeru Željka Keruma da izgradi najveći kip Isusa na svijetu?
To je toliko neozbiljna stvar da se o njoj ne može ozbiljno razgovarati. Takvih stvari imamo i u Zagrebu, ali Kerum i Marjan su apsurd. I prije desetak godina su pojedine sile, skupa s bivšim gradonačelnikom, imale plan isprazniti cijelu splitsku luku, prebaciti trajekte u Loru, željeznicu tko zna gdje i ondje napraviti mega marinu s ekskluzivnim hotelima kao na Floridi. To je bio ozbiljan projekt koji su gurale sve splitske vlasti i hvala bogu da nije realiziran. Split je izvanredan i svi imaju ideju nešto ondje napraviti, uključujući i gluposti. Jasno da će Kerum napraviti još dovoljno gluposti u svojoj vladavini.

Kerumovi protivnici iz HSP-a njegovog Isusa osporavaju s urbanističke strane. Tvrde da ga na Marjanu neće moći nikada izgraditi, za razliku od Katalinića briga gdje bi ga mogao graditi sutra. Koliko je ostvariv taj Isus na Marjanu?
Ma teško će to proći. Marjan je oaza i za Isusa bi se moglo pronaći kvalitetnije umjetničko i ambijentalno rješenje. Ovo bi dezavuiralo kompletni Split, bez daljnjega. Ta ideja je neozbiljna i to trebamo reći otvoreno.

Na koji bi način dezavuirala Split?
Ona bi preuzela dominantnu sliku nad Dioklecijanovom palačom, zvonikom, palačom, cijelom Rivom i mislim da odudara od duha Splita.

I, na kraju, što je bilo s Vašom garažom zbog koje ste dospjeli na naslovnicu Jutarnjeg lista? Jeste je legalizirali?
Ma to je sramota koja nas je dodirnula. Žao mi je što sam novinaru rekao sve – da imam legalnu lokacijsku, ne građevinsku dozvolu koja nije potrebna. Ne znam kako to Jelavić nije znao, a njegov ured mi je izdao lokacijsku dozvolu s mogućnošću gradnje! To je bila jedna stvar koja je naručena, valjda od Horvatinčića, da se dezavuira mene i Uršu i prošlo je previše olako. To je bio apsurd, čista laž.

Nije li u njoj morao sudjelovati i Davor Jelavić koji je dao izjavu listu.
On ne zna taj problem i nakon toga se čudim kako je mogao potpisati izgradnju bilo koje garaže ako ne pozna niti problem garaže na privatnoj parceli.

O pojeftinjenju javnih garaža u Zagrebu…
Moraju pojeftiniti jer su prazne. Vrlo malo ljudi u Zagrebu može podnijeti tu cijenu garaže.

O Gundulićevoj ulici…
Postala je najružnija u Zagrebu i dvosmjerna je samo zbog ovih koji izlaze iz garaže Cvjetnog, jer znam za Gundulićevu koliko ima stanovnika – osam! I to je Grad financirao, mimo svih prometnih, urbanističkih i drugih regula. Institut za prometne znanosti je tu napravio grešku jer su oni servisirali sve te Bandićeve i Horvatinčićeve ideje. Naruči se, plati i napravi se što god hoćeš pa se kaže da je to dobitak za Grad Zagreb. Gundulićeva je gubitak.

O novom centru koji će izniknuti nešto dalje od Cvjetnog, u Preradovićevoj ulici…
On je puno benigniji i mislim da ćemo uspjeti vratiti Generalni urbanistički plan u stanje prije Cvjetnog, jer znamo da je on mijenjan upravo zbog Cvjetnog.

O Ban centru…
Cvjetni i Ban centar su sadržajno povezani, ali ne strukturalno. To je dovršenje jednog bloka i gradi se na njegovom obodu. Grad je i tu napravio neoprostivu grešku jer je velik dio gradskog vlasništva, koje se prostiralo na današnjem parkiralištu Ban centra, prodao privatniku. Mi smo tu parcelu 30 godina čuvali za izgradnju gradskog hotela. Nema ljepše pozicije, s pogledom na Staru Vlašku, Biskupsku palaču i Katedralu. Takav pogled nema nijedan hotel niti će ga imati. Mi smo tako jednog ambasadora popularizacije Zagreba prodali za 50 ekskluzivnih stanova. Ova politika ne cijeni Grad Zagreb.

O tome što želi od sljedeće vlasti…
Ja ne znam u kakvoj se situaciji Hrvatska danas nalazi. Jesmo li u povoljnijoj situaciji, lošijoj… Ovisi tko govori! Vlada govori da smo izvanredno, da nemamo previše dugova, da je BDP podnošljiv, da se možemo još zaduživati i zadužujemo se, ali nitko ne govori što se stvarno događa. Možda bi barem neke od stranaka u svojim programima trebale reći da se točno zna u kakvoj smo situaciji i što se može očekivati.

Povratak na Net.hr