Pravilnik upotrebi kolačića
Portal Net.hr unaprijedio je politiku privatnosti i korištenja takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa

MASOVNA KOLEKTIVNA TUŽBA

ZAŠTO JE HRVATIMA OVO PREŠUĆENO? Ako ste vlasnik Volkswagena, imate priliku besplatno tužiti VW i dobiti do 10.000 eura. Evo detalja

Kolektivnom tužbom pokušava se utvrditi odgovornost njemačkog proizvođača automobila za štetu nastalu manipuliranjem softvera za ispušne plinove u motorima

Potrošači iz mnogih europskih zemalja tužili su njemačkog proizvođača vozila Volkswagen, no tužbi iz Hrvatske je najmanje. Hrvati koji su vlasnici novog ili polovnog dizel VW vozila kupljenog poslije 1. studenog 2008. sada imaju priliku besplatno tužiti njemački brend pa dobiti i do desetak tisuća eura naknade štete, javljaju Vijesti.hr. 

Ono što treba učiniti jest pridružiti se masovnoj kolektivnoj tužbi do 29. rujna. Njome se pokušava utvrditi odgovornost njemačkog proizvođača automobila za štetu nastalu manipuliranjem softvera za ispušne plinove u motorima. Ovu najveću oglednu kolektivnu tužbu protiv Volkswagen AG-a pokrenulo je Savezno udruženje njemačkih potrošača iz Berlina (Verbraucherzentrale Bundesverband- VZBV).

SKANDAL S VARANJEM: VW mora zamijeniti hardvere u 3 milijuna automobila u Europi

Mogućnost tužbe je u Hrvatskoj prešućena

”Tužba je podignuta  pred Višim regionalnim sudom u Braunschweigu  1. studenog 2018. u svrhu utvrđivanja odgovornosti Volkswagen grupe zbog afere Dieselgate, odnosno nedopuštene ugradnje manipulativnih softvera za optimiziranje dušikovih oksida (NOx) u vozila s dizel motorima. Radi se o vozilima iz VW grupe ( Volkswagen, Audi, Škoda, Seat i Porsche Cayenne 3.0 litarski) s dizelskim motorom EA 189 EU 500”, objasnila je za Vijesti.hr odvjetnica Sandra Budimir. Ona u suradnji s berlinskim odvjetničkim uredom Härle &Martinović zastupa hrvatske vlasnike vozila koji se žele priključiti kolektivnoj tužbi u Njemačkoj i potraživati naknadu štete od Volkswagen AG-a.

Ono što zabrinjava jest da hrvatski potrošači do sada nisu znali ništa konkretno u vezi mogućnosti ostvarivanja svojih prava protiv Volkswagena u kolektivnoj tužbi. A interes postoji. Odvjetnica Budimir pita se zašto je ta mogućnost prešućena pa upozorava da Udruga za zaštitu potrošača nije ništa poduzela kako bi zaštitila svoje potrošače. Međutim, postavlja se pitanje koliko uopće domaće udruge imaju snage i financijskih i kadrovskih mogućnosti organizirati domaće potrošače u ovakvom složenom postupku.

NOVI UDARAC ZA VW: Švicarska zabranila prodaju modela s dizel motorima

Država se namirila, ali što s građanima?

Odvjetnica Budimir upozorava da je država ovom problemu pristupila na formalni način i to tako što je Ministarstvo zaštite okoliša i energetike 2016. osnovalo Povjerenstvo za utvrđivanje povrede hrvatskih zakona i propisa u području zaštite okoliša i zaštite potrošača. No, nije poznato koji su rezultati Povjerenstva i što se konkretno poduzelo kako bi se ostvarila prava hrvatskih potrošača protiv VW-a, naglašava odvjetnica. Budimir napominje da je veliki broj vlasnika spornih vozila ostao visjeti u zrakopraznom prostoru i s neznanjem u vezi onoga što učiniti i kako ostvariti prava.

”Sama država se namirila od Volkswagena na ime manjka u državnom budžetu po osnovu nenaplaćene razliku trošarina i poreza. Za razliku primjerice od SAD-a, Italije ili Njemačke, Hrvatska ni na koji način nije financijski kaznila Volkswagen za najveću industrijsku, potrošačku i ekološku prijevaru”, smatra Budimir.

Što je sve potrebno za tužbu?

Ako ste vlasnik navedenih vozila, važno je da znate gdje se i kako javiti za sudjelovanje u besplatnoj kolektivnoj tužbi. Dakle, rok za registraciju ističe uskoro – 29. rujna 2019. Vlasnici vozila moraju dostaviti potrebnu dokumentaciju kojom dokazuju da su vlasnici vozila s ugrađenim dizel motorom i spornim softverom, kupljenih nakon 2008. godine. U tu dokumentaciju spadaju kupoprodajni ugovor ili račun te knjižica vozila odnosno prometna. Pretpostavlja se da je na hrvatskim ulicama od oko 20.000 do oko 60.000 spornih VW vozila.

“U Registar kolektivne tužbe, koji vodi njemački Savezni ured za pravosuđe do sada je upisano nešto više od 400.000 vlasnika vozila koji tuže VW Grupaciju zbog obmane – ugrađenog manipulativnog softvera za optimiziranje dušikovih oksida (NOx). Prijava se može izvršiti ispunjavanjem on-line obrasca, a pravo prijave u Registar kolektivne tužbe imaju svi vlasnici ( fizičke osobe) spornih vozila iz VW grupacije kupljenih nakon 1. studenog 2008. s ugrađenim EA 189 dizelskim motorom i čijom provjerom je utvrđeno da je ugrađen sporni softver u motor. Provjera se može izvršiti na web stranici pojedine marke vozila ili činjenicom da je vlasniku vozila dostavljen poziv za provedbu servisne mjere ažuriranja spornog softvera. Postupak po kolektivnoj tužbi besplatan je za potrošače koji su se priključili registracijom u Registar. Tek u slučaju pozitivne presude u njihovu korist, potrošači će eventualno morati individualno nastaviti parnice protiv Volkswagena radi isplate štete. U tom slučaju potrošači mogu preko svojih pravnih zastupnika ishoditi tzv. procesno financiranje od za to postojećih društava koje će pokriti i te troškove postupka uz određenu proviziju nakon konačne naplate štete od VW. Dakle, hrvatski potrošači ne snose nikakav financijski rizik u postupku povodom kolektivne tužbe, a u slučaju daljnjeg individualnog sudskog postupka, mogu se osigurati procesnim financiranjem”, objašnjava Budimir za Vijesti.hr.

Presude u korist potrošača

Presuda od ove kolektivne tužbe utvrđivat će opću odgovornost Volkswagena za prouzročenu štetu i način obeštećenja potrošača. Ako ne dođe do nagodbe, potrošači će zbog ove presude moći samostalno tužiti Volkswagen za nadoknadu štete. Presude njemačkih sudova u individualnim parnicama protiv Volkswagena zasad uglavnom idu u korist potrošača, istaknula je odvjetnica. Kaže da sudovi usvajaju njihove tužbene zahtjeve i dosuđuju povrat kupoprodajne cijene vozila umanjene za iznos korištenja vozila uz povrat vozila, zatim zadržavanje vozila uz umanjenje kupoprodajne cijene,  a u nekim novijim slučajevima čak i zamjena starog za novo vozilo u slučaju tužbe protiv prodavatelja VW vozila.

Tužba protiv njemačkog proizvođača vozila prva je takve vrste, a omogućuje ju Zakon o oglednim procesima. U sudskom procesu će prvo biti odlučeno je li brend dužan isplatiti štetu pa ako jest, onda se tužbi s konkretnim odštetnim zahtjevima priključuju klijenti. Ovakav proces omogućava većem broju građana s istim problemom da se riješe opasnosti podmirenja troškova procesa u slučaju da izgube spor.

NA PUTU PREMA DOLJE: Volkswagen slao pisma vlasnicima vozila u pokušaju sanacije štete

Volkswagen smatra da nema pravnih temelja za tužbu

Klaus Mueller, predsjednik Ureda za zaštitu potrošača Njemačke smatra da je Volkswagen prevario svoje klijente i da im je dužan odštetu. Ovom tužbom želi se dokazati da je Volkswagen svjesno obmanjivao klijente tako što je manipulirao rezultatima testiranja ispušnih plinova. Katarina Barley, bivša njemačka ministrica pravosuđa izjavila je da bi u slučaju Volkswagena čak do dva milijuna građana i građanki moglo ostvariti svoja prava. No, njemački proizvođač smatra da pravnih temelja za tužbu nema.

“Sva vozila o kojima se radi u tužbi isporučena su tehnički ispravna i u voznom stanju”, kažu iz Volkswagena. No, valja podsjetiti da je 2015. automobilski gigant priznao varanje na testovima emisije štetnih plinova pa u svoja vozila ugrađivao ilegalne softvere koji su prikrivali stvarne podatke. Aferom Dieselgate zahvaćeno je 11 milijuna vozila diljem svijeta, a u Europi ih je čak osam milijuna. Riječ je o oko pet milijuna vozila marke Volkswagen, 2,1 milijun Audija, 1,2 milijuna Škoda i 1,8 milijuna kombija te oko 700.000 Seat vozila. Sve su to dizel motori tipa EA189 ( 1,2, 1,4, 1,6, i 2,0 litarski) koji su proizvedeni između 2009. i 2014. te nekima od proizvedenih između 2015. i 2016. (primjerice Audi Q5, Q7, A7 i A8 i Porsche Cayenne).

PROBLEMI ZA VW NE PRESTAJU: Software za varanje nalazi se i u 1,2 milijuna Škoda

Povratak na Net.hr