VRAĆA SE TURISTIČKA VELESILA MEDITERANA: / Zbog super jeftinih cijena i hrvatski hotelijeri sada su prisiljeni drastično obarati cijene

Image
Foto: Profimedia
25.5.2019.
18:56
Profimedia
VOYO logo

Turska se nakon nekoliko godina vraća na velika vrata na turističko tržište Mediterana. Turski turizam bio je u velikoj krizi od 2015. godine izazvanoj mahom političkim čimbenicima: terorističkim napadima, nestabilnom političkom situacijom, pokušajem vojnog puča, sankcijama Rusije nakon što je turska vojska oborila ruski borbeni zrakoplov...

Već lani ova je velika zemlja s golemim turističkim kapacitetima imala porast broja turista za 21 posto, došavši do brojke od 39,8 milijuna stranih turista i 29,5 milijardi američkih dolara prihoda, što je bio porast od 12 posto u odnosu na prethodnu godinu. Kad se zbroje i oni domaći, dolazi se do nevjerojatne brojke od čak 45 milijuna turista. Turska je time na 8. mjestu svjetske ljestvice zemalja po broju turista u 2018. te na 14. mjestu po prihodima od turizma. Za usporedbu, Hrvatska ima na godišnjoj razini oko 20 milijuna turista, a lani su prihodi od turizma iznosili 12 milijardi eura - piše Novac.hr u svojoj reportaži iz Turske uoči ovogodišnje turističke sezone.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

'Jednom kad smanjite cijene, teško ih je ponovno vratiti'

Ove godine Turci očekuju oko 50 milijuna domaćih i stranih turista, a sve to utječe na pad potražnje u drugim mediteranskim zemljama, ponajviše u Španjolskoj koja je najveći konkurent Turskoj na Mediteranu. Turski "povratak u igru" odrazit će se i na hrvatski turizam, iako Hrvatska nema ni približno toliko hotela kao Turska niti "all inclusive" ponude po kojoj je ta turizam u toj zemlji najpoznatiji. Turska, primjerice, ne zna ni za definiciju privatnog smještaja, a ako slučajno bukirate putem Airbnba stan u Istanbulu, budite uvjereni da se on "renta" na crno, piše Novac.hr

"Imali smo veliku krizu nakon 2015. godine, kada nam je naglo pao broj turista i prihoda. Znači 2014. imali smo 39,5 milijuna turista i 647 dolara prosječne potrošnje po gostu. Ta je brojka u 2015. bila 36,2 milijuna turista, ali je potrošnja po gostu bila 715 dolara. Nije bilo jednostavno se vratiti, ali smo sve snage u to uložili i ove godine očekujemo značajne poraste. Cilj nam je do 2023. doći do 1000 dolara potrošnje po gostu", objašnjava Bekir Kopar iz turskog Ministarstva turizma i kulture.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

S druge strane, Ferbal Yaman iz turske udruge hotelijera kaže da situacija nije tako bajna i da će toj zemlji trebati dosta vremena da se vrati na razinu iz svoje rekordne 2014. godine jer su prihodi još daleko ispod razine prije 2015. godine. Primjerice, cijena hotelske sobe u Turskoj 2014. je bila je oko 105 eura, danas je za 35 eura niža, a usprkos ogromnom porastu boja putnika, ovogodišnji prihodi neće biti viši.

"Jednom kada smanjite cijene, teško ih je ponovno vratiti. To će za nas biti težak i mukotrpan put. Još nismo ni blizu prosječnoj potrošnji turista koju smo imali te 2014. godine. Jednom kad se gost navikne da ste jeftini, uvijek misli da ste jeftini. To su izazovi s kojima ćemo se mi još neko vrijeme susretati", kazala je za Novac.hr Ferbal Yaman.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
KIHNE LI TURIZAM, HRVATSKA ĆE SE PREHLADITI: /

Stiže 'zahtjevna godina', mnogi su zabrinuti zbog dva razloga, a dolazi prvi veliki test

Image
KIHNE LI TURIZAM, HRVATSKA ĆE SE PREHLADITI: /

Stiže 'zahtjevna godina', mnogi su zabrinuti zbog dva razloga, a dolazi prvi veliki test

Image
Image

August 24, 2018 - Side is a resort town on the southern Mediterranean coast of Turkey, in the Antalya province. Side, which means pomegranate in Ancient Anatolian, is an ancient port city known for its long beaches and Greco-Roman ruins. It is a tourist resort with well-developed tourist infrastructures and facilities. Side is an ancient Greek city and it has several Greco-Roman ruins, which include a well-preserved amphitheatre, the pillars of a temple of Apollo, the facade of a classical library building, the white marble columns of the Hellenistic temple of Athena and a restored Roman bath which host a museum. Near the town of Side is the picturesque Manavgat river, which has sea turtles nesting on its shores, and the Manavgat waterfall, Image: 389570803, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, Zuma Press - Archives

Dvije trećine kapaciteta u Antalyji i Istanbulu

No, Turska bi te izazove mogla uspješno savladati jer postoji sloga na svim razinama, a i tamošnja je ekonomija snažna i bez muke stvara svu potrebnu logistiku i infrastrukturu. Tamo država i privatni sektor zajedno donose odluke što je za njihov turizam strateški bitno i u tome su ustrajni. Ne odlučuju o nekom projektu kao strateškom, ako to uistinu nije. A ako jest, napravit će sve da se on realizira,piše Novac.hr. I Turska se poput Hrvatske suočava s problemom radne snage, ali još uvijek potrebe za kadrovima mogu sami podmirivati, s tim da je njiihov problem manjak stručnosti.

"To je naš problem, a kad smo vidjeli da smo u tome slabi, odlučili smo ove godine otvoriti deset novih ugostiteljskih i turističkih škola", kaže Bekir Kopar koji najavljuje i osnivanje krovne turističke organizacije koja ondje još ne postoji.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Većina hotelskih kapacitate u Turskoj koncentrirana je u Istanbulu i Antalyji. Te dvije destinacije drže dvije trećine prometa, a ostatak se realizira u manje razvijenim turističkim područjima. U Antalyji, glavnoj uzdanici turskog turizma, razvoj je počeo početkom osamdesetih godina. Dotad je to područje bila obična livada. Zbog ugodne klime tamošnji su hotelski kapaciteti (oko tisuću hotela s oko 700.000 kreveta) popunjeni čak osam mjeseci, a godišnje Antalya ima oko 14 milijuna turista, većinom Rusa, Nijemaca i Britanaca.

Godišnje u Antalyju dolazi 125.000 golfera

Zamah Antalyji dao je i golf-turizam.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"U Antalyi imamo 14 golf resorata koji su se počeli graditi 1993. godine i oni nam uvelike pomažu da proširimo naše poslovanje na čitavu godinu. Radimo cijele godine, a naši gosti većinom su Britanci, Nijemci i Skandinavci koji vole dolaziti ovamo zbog toga što ima toliki broj terena na tako malom mjestu, nisu daleko od aerodroma i imaju sve ostale blagodati. Godišnje nas posjeti 125 tisuća golfera, što je jedan posto od ukupnog broja gostiju koji dolaze u Antalyju, ali je zarada od golfa velika. Godišnje samo od naknade za igranje golfa imamo prihode od 70 milijuna eura. Ti gosti puno više troše od prosječnog gosta, negdje İzmeđu 1200 i 1500 eura prosječno", kaže za Novac.hr Cahit Sahin, koji vodi golf-resort Montgomerie Maxx Royal Golf Club

Danas se u Turskoj više ne ulaže toliko u kapacitete i nema više toliko državnih poticaja kao u vrijeme kada se Turska turistički uzdizala.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Danas nema toliko poticaja, bar ne u Antalyji. Više ih je za neka druga područja, međutim nisu ni sva područja u Turskoj idealna za investicije u hotelijerstvo. Primjerice, obala Crnog mora je jako strma, tu su planine, velike šume. Zato je Antalya poseban slučaj. Međutim, u Antalyji su zauzeta sva područja uz more, odnosno veliki resorti okupirali su prvi red do mora, sada ostaju drugi i treći red na raspolaganju, ali ta područja nisu toliko interesantna", kaže Zafer Alkaya iz asocijacije Mediterranean Touristic Hoteliers Association - Union of Mediterranean Touristic Hoteliers and Operators.

Image
Image

Fancy golfing holiday in Antalya

You love playing golf. But you are looking for a new excitement beside your favourite game on the green. If it is the case let us give you a new destination where you can enjoy your favourite game as well as enjoy the taste of Mediterranean in full all year around with less disruption of weather. New and up coming resorts in Antalya offer best deals to all golfers.

Antalya is the fifth largest city in Southern Turkey also well known for sea and sun holidays. Every year many tourist camo the Antalya to enjoy sea and sandy beaches and the sun. The city is popular with its five to five plus star resorts for all tastes. They offer good value for all year along. The city also became popular golf centre for Turkey in recent years. Especially after being awarded the best golfing destination of Europe by the International Association of Golf Tour Operators (IAGTO) in 2008 there are more golfers making their way to Antalya which offer almost all year around golf and sun and sea holidays for its visitors.

There are around 11 high quality resort which offer 27 golf courses all with 18-27 holes in Belek district of Antalya. All resorts are approved and licenced by the Ministry of Tourism and Cultural affairs of Turkey. Especially in winter months with its mild climate Antalya is wonderful place to play golf and have enjoyable winter break under the sun for those who are tired of dull rainy days of winter.

Antalya also hosted World Corporate Golf Challenge Turkish leg in April 2013. Turkish Airlines Open Golf Tournament also held in Belek in 2016 with the participation of 78 golfers from 20 different countries. Last year national and international 108 golf tournaments were also held in the area.

You can fly directly or via Istanbul from London or Dublin. The several airlines operates but Turkish Airlines offers better deals for extra luggage and sporting materials and on board services.

Flying directly might be fastest but if you have time to yourself stop over in Istanbul offers many sites like St. Sophia, Blue Mosque for history lovers or Covered Bazaar for the antique and carpet shopping. Also having a fish dinner along Bosporus by enjoying the view of both continent Asia and Europe might be an memorable event.

Current exchange rate for Turkish Lira is 1 sterling = 6.80TL makes your pounds stretch more. Also better deals are found November to March as it is low season. Most travel agents will help you for your visits but for those of you who prefers to book it yourself or to get some idea beforehand the best 11 golfing resorts and their telephone numbers are as follow:

Antalya Golf Club Kempinsky The Dome 0090 242 7101300-7254068 Carya Golf Hotel 0090 242 7256320-7256200 Cornelia Diamond Golf Resort and Spa 0090 242 7101600-7153352 Gloria Elegance Resort 0090 242 7100600-7151526 Gloria Golf Resort 0090 242 7151520- 7151525 Maxx Royal Belek 0090 242 7102700-7102730 National Golf Club 0090 242 7254620-7254623 Robinson Club Nobilis Golf Hotel0090 242 7100300-7100389 Sueno Hotels Golf Belek 0090 242 7103000-7103009 Tat Golf 0090 242 7255303-7255299 Lykia World &Links Golf Antalya0090 242 7544343 Titanic Deluxe 0090 242 7102300

Ali Kazim Ozluer / Seskimphoto, Image: 430969339, License: Rights-managed, Restrictions: TURKEY OUT, Model Release: no, Credit line: Profimedia, Seskimphoto

Evo zašto all-inclusive u hotelu s 5 zvjezdica košta samo 1000 eura

Kaže da im u prosjeku danas za gradnju jednog hotela sa 5 zvjezdica i 200 ključeva treba između 150 do 300 tisuća eura po ključu. Slično je i u Hrvatskoj, samo je razlika u povratu investicije. Naime, u prosječnom turskom hotelu troškovi za zaposlene, odnosno radnu snagu, kreću se od 20 do 25 posto i prosječna plaća je oko 2500 lira, što je oko 2750 kuna. A zanimljivo je da po jednoj sobi imaju po jednog zaposlenika, što u Hrvatskoj nije slučaj. Osim toga, njihov PDV u turizmu iznosi samo 8 posto za smještaj, dok je u Hrvatskoj 13. U ugostiteljstvu je 18 posto, što je još uvijek puno manje od hrvatskih prilika, piše Novac.hr.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Turska je napravila i velik biznis s hranom. Za razliku od Hrvatske, u Turskoj se izravno s polja voće i povrće, meso, mliječni proizvodi i sve ostale namirnice distribuiraju u hotelske lance. Kada slijećete u Antalyu, prvo ćete vidjeti upravo staklenike, a ne more i hotelske lance. Čitava je dolina prekrivena plodnim i obrađenim poljima te staklenicima, a gotovo sve odlazi u turizam, dok se višak izvozi.

Na koncu, u Tursku većina turista dolazi posredstvom organizatora putovanja i turističkih agencija, dok u Hrvatsku većina stiže individualno.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Naš turizam ovisi prvenstveno o njima. U vremenima krize hotelijeru je bitno da proda svoje kapacitete. Pitate se kako je moguće da se primjerice kod nas može ljetovati za tisuću eura u hotelu s pet zvjezdica, all inclusive uključujući i avionsku kartu. Odgovor leži u tome da su neki turoperatori i po dvije godine unaprijed zakupili kapacitete, pa su onda mogli davati takve popuste. Osim toga, velik dio njih ima i svoje čartere", zaključuje Ferbal Yaman iz turske udruge hotelijera.

Image
Image

, Image: 340289769, License: Royalty-free, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, Alamy

Toma
hABAZIN VS. mAGYAR
Versailles
Senorita 89
Brak na prvu
default_cta
Samit
Još jedna runda
Hell's kitchen
Ljubavna zamka
Pevačica
default_cta
Nado
Otok iskušenja
Obiteljske tajne
Brak na prvu Australija
Cijena strasti
default_cta
VOYO logo