NIŠTA NIJE KAO PRIJE

JESU LI ŠKOLE RIZIČNA MJESTA? Evo koliko je vjerojatno da će se djeca zaraziti, širiti virus i da će zbog toga krenuti novi val korone

Glavni savjetnik u zdravstvu Velike Britanije, prof. Chris Whitty, kazao je da su ‘šanse da djeca umru od Covid-19 nevjerojatno male’

U Hrvatskoj je odlučeno da škola počinje 7. rujna, a zbog epidemije koronavirusa, školska godina će izgledati malo drugačije. Organizacija nastave provodit će se uz mjere pojačane higijene, pridržavanje fizičkog razmaka u učionicama i na školskim hodnicima te nemiješanje razrednih odjela. Najmlađi neće morati nositi maske, no učenici od 5. do 8. razreda te oni u srednjim školama u određenim će ih situacijama morati nositi.

MINISTARSTVO OBJAVILO DETALJE O NOVOJ ŠKOLSKOJ GODINI: Nastava bi se trebala odvijati u tri smjene, a evo tko sve treba nositi maske

Predmetna nastava će se, kako su poručili iz ministarstva, održavati tako da učenici budu u što manjem kontaktu s nastavnicima. Nastava bi se trebala zato provoditi u tri smjene, a djelatnici škole bi trebali cijelo vrijeme nositi maske. Na roditelje se pak apelira da mjere djeci temperaturu te ih ne šalju u školu ukoliko dobiju bilo kakve simptome.

No kakva je zapravo uloga djece u prenošenju virusa te može li otvaranje škola ugrozite najmlađe i njihovu okolinu, pokušao je odgovoriti BBC.

Vjerojatnost da se djeca razbole je niska

Vjerojatnost da se djeca, svih uzrasta, razbole od koronavirusa, izuzetno je niska. Dok odrasli, pogotovo oni stariji, imaju veliku vjerojatnost da se ozbiljno razbole i preminu od komplikacija.

Glavni savjetnik u zdravstvu Velike Britanije, prof. Chris Whitty, kazao je da su “šanse da djeca umru od Covid-19 nevjerojatno male”.

Prema Uredu za nacionalnu statistiku, u ožujku i lipnju zabilježeno je 10 smrtnih slučajeva od koronavirusa među osobama do 19 godina, u Engleskoj i Walesu. S druge strane bilo je 46.725 smrtnih slučajeva kod osoba od 20 i više godina. Studija je isto tako pokazala da na 55.000 bolesnika, i više, s koronavirusom u bolnicama, njih manje od 1% bilo je mlađe od 19 godina.

Iako je bilo slučajeva da mlađa djeca razviju upalni sindrom sličan Kawasakijevoj bolesti, znanstvenici istražuju mogući odgođeni imunološki odgovor na koronavirus. Ipak, to se pokazalo kao vrlo rijedak slučaj.

Škola i koronavirus

Globalne studije ustanovile su kako je vjerojatnost da se se djeca zaraziti upola manja nego zaraza odraslih, što znači da je manje vjerojatno i da će djeca širiti virus.

Public Health England, koji je pokrenuo jedno od istraživanja po pitanju zaraze kod djece i širenju zaraze nakon otvaranja škola, rekao je da su koronavirusne infekcije i epidemije “neuobičajeni u obrazovnim okruženjima tijekom prvog mjeseca nakon ublažavanja nacionalnog zatvaranja”. I vlada i istraživači smatrali su to pozitivnim znakom. Studija se temelji na podacima iz vremena kada su škole bile popunjene tek 5 posto te ne daju sliku rizika znantno punijih učionica.

Znanstveno-savjetodavna skupina britanske vlade za hitne slučajeve (Sage) rekla je da u zemljama u kojima su se škole ponovno otvorile podaci pokazuju da su oni malo promijenili prijenos u zajednici. Timovi istraživača širom svijeta pokušali su procijeniti koliko često djeca dobivaju koronavirus i koliko su često prvi slučaj koji započinje epidemiju.

Po osnovi traženja kontakta – zaključili su da nijednu infekciju vjerojatno nisu unijela djeca. Pregledom dokaza globalnog tima istraživača zaključeno je: “Uloga djece u prijenosu je nejasna, ali dosljedni dokazi pokazuju manju vjerojatnost zaraze i nižu stopu kod djece koja dovode infekcije u kućanstva.”

Što je s rizicima za osoblje?

No, više djece u školama znači više učitelja koji rade i više roditelja na školskim vratima, a još nije jasno kako bi ti dodatni kontakti mogli utjecati na širenje zaraze.

Studija koju su proveli UCL i ‘London School of Hygiene and Tropical Medicine’ kaže da bez brzog pronalaženja kontakata, ponovno otvaranje škola može pridonjeti drugom, većem, valu zaraze od prvog.

Pretpostavili su da su djeca upola zarazna kao odrasli, ali oni su također koristili računalne modele kako bi vidjeli kako će više roditelja koji se vraćaju na posao ili nastavljaju s drugim aktivnostima utjecati na širenje virusa. Smatra se da otvaranje škola uključuje određeni rizik od širenja infekcije, ali ne otvaranje škola također uključuje rizik – samo drugačije vrste.

Profesor Chris Whitty, ugledni liječnik iz Engleske, kaže da je vjerojatnije da će djeca dugoročno biti oštećena ako se ne vrate u školu nego ako uhvate koronavirus. Također je rekao da ne postoje opcije bez rizika i da je važno da roditelji i učitelji razumiju rizike. Iz Sage-a isto potvrđuju da bi zatvaranje škola moglo utjecati na dječju psihološku dobrobit i dugoročni razvoj.


Situaciju s koronavirusom u Hrvatskoj i svijetu iz minute u minutu možete pratiti OVDJE.

Povratak na Net.hr