Pravilnik o upotrebi kolačića
Portal Net.hr unaprijedio je politiku privatnosti i korištenja takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa

RULET VOŽNJE PO ZAGREBU

UPOZORENJE ZET-OVACA: ‘Voziti buseve u ovakvom stanju je čisti rulet, a na okretištima nema WC-a nego tražimo gdje je kakav grm’

O stanju u autobusima ZET-a razgovarali smo sa sindikalnim predstavnikom Ilijom Tadićem, a stigli su i odgovori iz ZET-a

“Sjećate se problema s klimom prošlog ljeta u autobusima ZET-a? Sada nas očekuju takvi problemi s grijanjem. Naprosto, sustavi grijanja i hlađenja se ne servisiraju redovno – jer bi se trebali servisirati kod ovlaštenih servisera. Valjda se ne čekaju prvi slučajevi legionele da bi se reagiralo?”, opisuje dramatično zabrinjavajuće stanje u autobusima gradskog prijevoznika u vlasništvu Grada Zagreba Ilija Tadić, šef Sindikata autobusnog prometa ZET-a.

Pitali smo ga kakvo je stanje u autobusima ZET-a nakon što je Renato Petek, zastupnik u Gradskoj skupštini, na svom Facebook profilu objavio fotografije koje su zorno svjedočile da bi se gume na autobusima teško mogle smatrati “zimskima”. Također, objavio je i ispis kazne koju je u policijskom nadzoru dobio vozač autobusa ZET-a zbog upravljanja tehnički neispravnim vozilom.

ZAGREBAČKI GRADSKI ZASTUPNIK PROZVAO ZET: ‘Pazite u kakvom se autobusu vozite! Odnos prema sigurnosti putnika je kriminalan’

Poklopac motora je poluotvoren nakon što je autobus prošao dnevni tehnički pregled

‘Čudo je da se nisu događale veće havarije’

“Da, naši vozači se neprestano suočavaju s problemima u vozilima. Autobusi jesu u voznom stanju, ali tehnička ispravnost nije dobra. Već dvije godine upozoravamo da nam u servisnom osoblju nedostaju mehatroničari (pojednostavljeno: mehaničari koji uštimavaju mehaniku i elektroniku u vozilu, op.a.), i pravo je čudo da se zbog stanja autobusa nisu događale i veće havarije”, komentira objavu zastupnika Peteka sindikalac Tadić.

I onda nam reda problematične situacije iz svakodnevnice i pokazuje fotografije: od signalne lampice zalijepljene “izolir” trakom (umjesto da se otkloni kvar zbog kojeg lampica ne radi), papirnate oznake na autobusu jer ne radi displej, do poluotvorenog poklopca na motoru itd.

Iz ZET-a nam, nažalost, nisu htjeli odgovoriti kakvi su precizni podaci o tehničkoj ispravnosti vozila. U ovom trenutku u voznom parku ima ukupno 440 autobusa, prosječne starosti 10 godina, a KTI odnosno, koeficijent tehničke ispravnosti, “ovisi o redovnim i izvanrednim servisima, sudarima, a ne samo o ispravnosti vozila”, objašnjavaju iz ZET-a. Nije nam odgovoreno ni koliko je autobusa isključeno iz prometa protekle godine, niti – koliko ih je izgorjelo. Naime, ZET je gradski prijevoznik koji je često punio medije kataklizmičnim prizorima zapaljenih autobusa. Također, vrlo često autobus prođe dnevni pregled jer kvar nije “tako zabrinjavajuć” da autobus ne bi mogao voziti. Potvrđuju to i fotografije koje su nam ustupljene iz Sindikata vozača autobusa.

Primjer kako protektirana guma reagira na niske temperature
Problem s rashladnom vodom

Hoće li ove zime opet biti problema zbog loših guma?

Iako sindikalac Tadić upozorava da su gume loše kvalitete, odnosno da su “protektirane” (dorađene), ali da često nemaju odgovarajući zimski sloj, u ZET-u odgovaraju da su “u voznom parku autobusa ZET-a na vozilima gume odgovarajuće kvalitete i dubine profila (M+S).”

“ZET-ova Služba interne revizije i kontrole obavlja kontrolu u svim segmentima poslovanja, a između ostalog prema potrebi i kontrolu autobusnih guma. Na prigovor nekih sindikalnih povjerenika reagiralo se odmah, provela se kontrola autobusnih guma. Autobusi, kao i autobusne gume podliježu Zakonu o sigurnosti prometa na cestama (NN 67/08, 48/10, 74/11, 80/13, 158/13, 92/14, 64/15, 108/17), kao i Pravilnicima (NN 85/16 i 24/17, 16/18). Zagrebački električni tramvaj d.o.o. postupa sukladno navedenim Zakonima i propisima, a kao dopuna propisanim Zakonskim aktima ima i uvedene interne akte o održavanju i kontroli autobusa. Važno je naglasiti da autobusne gume i njihov vijek trajanja ovisi o više faktora: prijeđenim kilometrima, uvjetima na cesti, vremenskim prilikama, te njihovim dobrim gospodarenjem (skladištenjem, načinom vožnje…), tako da uvijek postoji mogućnost, a što se nerijetko i događa, da tek ugrađene nove gume mogu biti oštećene odmah nakon ugradnje (rubnik, oštećenja na cesti, nagla kočenja, prometne nesreće …). Ako se utvrde nedostaci temeljem zakonskih i ostalih normi, gume se redovito mijenjaju”, stoji u ekstenzivnom odgovoru iz ZET-a.

Gradonačelnik Bandić u ZET-ovu autobusu…Foto: Pixsell
…ali ipak se radije i češće vozi u službenom AudijuFoto: Pixsell

No, na upit jesu li klime, odnosno sustavi grijanja podvrgnuti servisiranju ovlaštenih servisa, iz ZET-a ne odgovaraju ni ekstenzivno niti detaljno. Priznaju da od ukupno 440 autobusa ZET-a njih 61 nema klimatizacijski uređaj u putničkom prostoru, a “u skladu s raspoloživim resursima i u najvećoj mogućoj mjeri, na 146 linija uključuju se autobusi s klimatiziranim prostorom.” Nije nam, međutim, odgovoreno na precizan upit jesu li uređaji redovno servisirani u ovlaštenim servisima. Samo je navedeno da se kvarovi koje prijave vozači ili se primijete u dnevnim tehničkim pregledima “rješavaju u najkraćem mogućem roku”. Što se tiče policijske kazne, u službenom odgovoru iz ZET-a kažu da je tijekom cijele 2019. izrečena samo jedna novčana kazna zbog upravljanja tehnički neispravnim vozilom.

No, činjenica je da je direktorica ZET-a, Ljuba Romčević Žgela, još u siječnju 2019. donijela službenu Odluku kojom je regulirano da će kazne koje eventualno budu ispisane vozačima ZET-a zbog upravljanja tehnički neispravnim vozilima podmiriti ZET. Drugim riječima, nema veze ako vozite neispravno i ako vas uhvati policija – mi ćemo to riješiti. Ili, radije ćemo plaćati kazne nego sređivati autobuse.

Na autobusu ne radi displej, premda je u redovnoj vožnji
Signalne lampice skrpane izolir trakom

Vozači autobusa bez vode i WC-a na brojnim okretištima

Ilija Tadić iz sindikata upozorava da već dugo upozoravaju na teške uvjete u kojima rade, pišu nadležnima i traže sastanke, odgovore, rješenja. “Obično uzvraćaju da se moramo strpjeti jer će se naredne godine nabavljati novi autobusi. Ali to nipošto ne rješava pitanje vožnje autobusa ove godine u ovakvom stanju. A voziti autobuse u ovakvom stanju je čisti – rulet!”, rezolutan je Tadić. Nije za vozače samo problem stanje u autobusima, nego i na okretištima, gdje još uvijek nemaju ni sanitarni čvor niti pitku vodu. Nedavno je sindikat Ilije Tadića pisao i upravi ZET-a, ali i gradonačelniku Milanu Bandiću – jer na brojnim okretištima, u Dubravi, u Podsusedu, ali i na onima u centru grada (Kvaternikov trg, Mirogoj itd.) nema ni pitke vode niti sanitarnog čvora.

“Je li vama normalno da vozači moraju moliti za odlazak na WC u kafićima? Ili gledati ima li gdje kakav grm? Pa je li to normalno za metropolu kako gradske vlasti predstavljaju Zagreb?”, komentira stanje Ilija Tadić. “I tako godinama. S jedne strane zapošljavaju se u ZET-u novi menadžeri i savjetnici, a radnici na dnu ljestvice nemaju niti uvjete za civilizirano obavljanje posla”, kaže Tadić. Iako je više puta pitao kakav je status njihova apela za sređivanje okretišta, odgovor, kaže, nije dobio.

Iz ZET-a pak odgovaraju vrlo neodređenom formulacijom: “Dijalog sa svim sindikatima je stalno prisutan i u najvećoj mogućoj mjeri rješavaju se sve potencijalne teškoće i problemi na koje sindikati ukazuju.” A nedostatke na pojedinim okretištima, riješit će, kažu, “u sljedećem razdoblju, sukladno mogućnostima”.

Imaš komentar?

Povratak na Net.hr