Pravilnik upotrebi kolačića
Portal Net.hr unaprijedio je politiku privatnosti i korištenja takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa

Tužba zbog jedne neplaćene kune? Da, i to je moguće u Hrvatskoj

Poštarima u Hrvatskoj malo tko se veseli. Pisma i čestitke s dobrim željama zamijenili su promotivni leci i računi, a sve je to još podnošljivo dok nam se pred očima ne ‘ukažu’ opomene pred tužbu i ovršna rješenja. Čak i onda kad ne znamo da smo nekome ostali dužni.

Baš to se dogodilo jednom sinjskom umirovljeniku kojem je u poštanskom sandučiću osvanula opomena pred tužbu na iznos od jedne kune. Lokalna komunalna tvrtka zabilježila je dug, a kako su došli do te jedne kune nije jasno jer to u opomeni nije pojašnjeno.

Dug je u međuvremenu Sinjanin podmirio, a objašnjenje za simboličan iznos njie dobio.

U Čistoći cetinske krajine d.o.o. kažu da opomene pred tužbu šalju svim korisnicima usluga za nepodmireno dugovanje. Ispisuju se računalnim putem, objašnjavaju, a obuhvaćeni su svi dužnici, bez obzira na iznos duga.

“Ukoliko korisnik ne podmiri dugovanje, pokreće se ovršni postupak. Ako se radi o pravnoj osobi, ovršni postupak pokreće se kada iznos dugovanja pređe 1.000 kuna. Za fizičke osobe je zauzet stav da se krene s ovršnim postupkom kada korisnici ne plate pet računa”, kažu u sinjskom komunalnom poduzeću.

Ističu da zbog duga od jedne kune nikada ne bi pokrenuli ovršni postupak. A i kada bi, to ne bi bilo sporno jer u Zakonu o obveznim odnosima načelno stoji da vjerovnik ima pravo naplatiti svoja potraživanja i, apstraktnog li zakona, nigdje se ne navodi koji je minimalni ili maksimalni iznos duga.

Sudbina ovisi o kompjuteru

“Problem s opomenama pred tužbu i ovrhama s minimalnim iznosima proizlazi iz automatizma kod obrade podataka, koji je danas uobičajen kod svih poduzeća”, objašnjava Nela Kovačević iz splitskog Potrošača.

Tako ispada da nam sudbina ovisi o kompjutoru, jer kada on zabilježi dug, čak i kada je u pitanju samo nekoliko kuna, automatski smo registrirani kao dužnici. Tvrtke su te koje odlučuju je li im isplativo pokretati sudski proces, kako bi namirile svoja potraživanja.

Kako davatelj usluge nije dužan slati opomene, mnoge iznenadi prijedlog o ovrsi bez prethodnog slanja upozorenja u obliku opomene. Ipak, ukoliko regirate na rješenje o ovrsi koje šalje javnobilježnički uredi, i u roku osam dana uspijete osporiti dugovanje, ostat ćete “samo” bez dvjestotinjak kuna, koliko su njihovi troškovi.

Kada se pokrene ovrha i postupak preuzme odvjetnički ured, nemoguće je izbjeći odvjetničke troškove koji mogu biti višestruko veći od iznosa duga.

Za dug od jedne kune troškovi do 500 kuna!

“Nije uopće upitno da je je pravo svakog vjerovnika da naplati svoja potraživanja, ali problem je što kada neki slučaj ode u odvjetnički ured prekidaju se svi odnosi između tvrtke i korisnika. Gdje je tu korektnost i profesionalnost i kakva su prava klijenta? Netko je klijent određene tvrtke čak i kad privremeno ne koristi uslugu”, smatra Kovačević. Kada slučaj završi u nekom odvjetničkom uredu, objašnjava, prekidaju se svi odnosi između tvrtke – vjerovnika i dužnika i može se dogoditi, da iako je netko u međuvremenu podmirio cijeli dug ili dio duga, ništa se ne može učiniti jer se gleda stanje stvari kada je automatizmom registriralo postojanje duga. Osim dužniku, objašnjava Kovačević, nikome i nije stalo da se se slučaj riješi jer su ovrhe za odvjetnike “zlatne koke”.

Naime, za dug od samo jedne kune sudski troškovi mogu dosegnuti između 300 i 500 kuna. Podsjeća da su neka odvjetnička društva do prije godinu i pol dana za dugove u iznosima od 200, 300 ili 400 kuna uzimali i do 1.500 kuna odvjetničkih troškova.

“Ne mogu se osporiti potraživanja vjerovnika, ali tako visoki odvjetnički trošak je protuzakonit”, kaže Kovačević, ističući da su se stvari počele mijenjati nakon što je jedan splitski sudac u ovršnom postupku donio presudu kojoj nije dužnika oslobodio njegova duga, ali je protuzakonitom okarakterizirao visoku naknadu odvjetnika. Naveo je da stavke iz odvjetničkog troškovnika nisu opravdane, te da su naplaćivane i usluge koje odvjetnik uopće nije odradio. Nakon te splitske presude, po svemu sudeći ohrabrujuće, slične presude u ovršnim postupcima su “pale” i na sudovima u Solinu, Kaštelima i Zadru.

Vodu ne mogu tek tako isključiti

Možemo li zbog minimalnog duga ostati bez struje, telefona, vode? Pravnica splitskog Potrošača objašnjava da sve ovisi o kakvoj se usluzi radi. Nakon višemjesečnog neplaćanja računa za struju, HEP ima pravo korisniku obustaviti isporuku električne energije. Nigdje nije definirano koliki je to najmanji iznos niti u kojem vremenu će netko biti iskopčan iz mreže zbog neplaćanja računa, no, objašnjava Kovačević, HEP se može pozvati na svoj pravilnik i pokrenuti naplatu sudskim putem.

Nije kriterij ni visina duga

“Zašto netko može imati dug od 30 ili 50 tisuća kuna i njemu se električna energija neće isključiti, jer je riječ o poznatom kafiću ili tvrtki, a neka obitelj s dvoje male djece nakon par mjeseci ostane bez struje?!”, pita se savjetnica Potrošača.

“U svemu tome ima puno nelogičnosti”, dodaje.

Kada su u pitanju dugovanja za telefon, postupak je sličan kao i u slučaju električne struje. Za nepodmirena dugovanja za vodu, pravilo je drugačije. S obzirom da je voda neophodna za život, korisnik se ne može s vodovoda isključiti tek tako.

“Distributer vode ima zakonsko pravo isključiti vodu, ali u tom slučaju korisniku kojeg je isključio s mreže mora osigurati pristup javnom izvoru – hidratantu ili cisternu koji od objekta koji je isključen s mreže ne smije biti udaljen više od 50 metara”, objašnjava Nela Kovačević.

Jeste li i sami imali problema u ostvarivanju svojih potrošačkih prava? Poslali su vam račun za koji nemate pojma da ste ga napravili? Nudili su vam staru ragu u zamjenu za smartphone koji je na popravku? Prebacivali su vas s korisničke podrške, na poslovnicu do servisera i natrag? Nisu htjeli priznati reklamaciju? Takva i slična iskustva javite nam na naš mail vijesti@portal.net.hr

Povratak na Net.hr