Tako lepa, tako blizu i tako šovinistička!

Iz Hrvatske turističke zajednice, Ministarstva turizma i lokalnih vlasti izostale su reakcije i isprike zbog otvorenog vrijeđanja srpskih navijača u Splitu i napada na srpske turiste u Vodicama.

13.7.2010.
13:50
VOYO logo

Češki turisti napokon mogu odahnuti. Vrli domaći ugostitelji, iznajmljivači i lokalno stanovništvo napokon su prestali prevrtati njihove novčanice kao manje vrijedne, pregledavati im prtljažnike u potrazi za hranom koju su se usudili ponijeti sa sobom i zbijati neslane šale na njihov račun.

Hrvatski primitivci dobili su drugu, puno inspirativniju metu. Na Jadran su se ove godine u nešto većem broju zaputili turisti iz Srbije, a tamo ih je dočekala dobrodošlica kakvu samo domaći nacionalisti mogu prirediti. Što oni tu rade, neka se vrate tamo odakle su i došli, prošlo je premalo godina od rata – najpristojnije su primjedbe koje su čuli sretniji među njima. Puno češće mogao se čuti klasični govor mržnje, koji uključuje spominjanje četničke majke i vješanje na vrbe, kao da su sami Mladići i Karadžići uplatiti sedam dana u Dalmaciji.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kulminiralo je ovog vikenda u Vodicama fizičkim obračunom na cesti, o kojem su izvijestili svi hrvatski i srpski mediji. Priča, kao i većina takvih, ima dvije verzije.

Prema jednoj je sve započelo tako što se mladić na motoru vozio u zabranjenom smjeru te nokautirao mladića iz automobila beogradskih registarskih oznaka koji ga je upozorio na neprimjereno ponašanje u prometu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Druga verzija svodi se na to da je mladić iz automobila sam sve zakuhao jer je prvi počeo vrijeđati. I jedna i druga verzija, međutim, imaju isti epilog. Domaćin je bio jači na šakama, mladić iz Beograda izvukao je deblji kraj, a njegova obitelj neplanirano se ranije vratila kući i tiražnim srpskim medijima ispričala horor-iskustvo s hrvatske obale. 'Marš vanka iz Vodica. Bež'te kući, četnici, ovdje niste dobrodošli', vrištali su naslovi ispovijesti traumatizirane obitelji.

Budući da je iz Hrvatske turističke zajednice, Ministarstva turizma i lokalnih vodičkih vlasti izostala bilo kakva vrsta službene reakcije ili isprike zbog otvorenog vrijeđanja na nacionalnoj osnovi, za nastavak priče u beogradskim medijima pobrinuli su se anonimni domaći forumaši s još žešćim vrijeđanjima i govorom mržnje.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Do primjerene reakcije nadležnih vjerojatno će opet doći prekasno, tek kada neki od uglednijih svjetskih medija (kao što je to prošle godine učinio BBC) bude pisao o Hrvatskoj kao zemlji u kojoj turisti nisu uvijek sigurni.

Ministar Damir Bajs politikom šutnje uspio je tako u samo 24 sata uništiti vlastitu kampanju lansiranu u Srbiji neposredno prije početka turističke sezone. S prošlogodišnjom akcijom i sloganom "Tako lepa, a tako blizu", kojoj je cilj bio dovesti veći broj Srba na Jadran nego dosad, ionako je bio zakasnio. Broj srpskih turista nije se bitno povećao. No, i oni koji su mu u međuvremenu povjerovali i počeli razmišljati o dolasku u Hrvatsku, sada će ipak još jednom razmisliti. Nakon nedjeljnog incidenta u Vodicama i splitske dobrodošlice navijačima uoči susreta Davis Cup reprezentacija dviju država s transparentom 'Srbe na vrbe', Bajs može biti potpuno siguran da je sav naš novac uložen u privlačenje srpskih turista bilo bolje baciti u vjetar.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Veće zanimanje za hrvatsku obalu u Srbiji je ionako bilo teško pobuditi jer su tamo, uglavnom zbog konkurentnijih cijena, omiljene destinacije Cipar, Grčka, Crna Gora i Turska. Prošle godine samo je 87 tisuća srpskih turista ljetovalo u Hrvatskoj, što je daleko manje od prijeratnih brojki, ali i potencijala koje to tržište za Hrvatsku ima. Ove godine ambicije su bile daleko veće, ali očito ne i iskrene. Da nije tako, hrvatske vlasti pobrinule bi se da se na svaki nacionalistički ispad adekvatno odgovori, kako javnim ograđivanjem i osudom takvog čina, tako i migom represivnim organima da takvo ponašanje ažurnije sankcioniraju.

Osim što je necivilizirano, nacionalističko bahaćenje po obali je i ravno ekonomskom samoubojstvu. Kao ni u ostalim granama ekonomije, ni u turizmu situacija nije sjajna, iako se na prihode od njega počelo gledati kao na jedini spas od mogućeg bankrota države. Podbačaj iz lipnja nastoji se sustići u srpnju, što neće biti lako i bez ispada raznih primitivaca.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Podaci su neumoljivi. U lipnju je u Hrvatsku došlo 19 posto manje njemačkih turista nego u istom mjesecu lani, s tim da se u prvih pola godine ukupno sedam posto manje Nijemaca odmaralo na Jadranu. U lipnju su 'pali' i Austrijanci, Česi, Mađari, Nizozemci te Srbi. Samo u lipnju Jadran je ukupno imao pet posto manje dolazaka turista i šest posto manje noćenja.

Ako šovinisti već nemaju dovoljnu širinu kako bi shvatili da na hrvatsko more Srbi ne dolaze širiti mrtvu i pokopanu ideju Velike Srbije, nego kao i svi drugi odmarati, kupati se i, da i to se računa, trošiti eure, onda bi ih tome trebale podučiti nadležne lokalne i državne institucije. Nemaju li namjeru to učiniti, iduće sezone u Srbiji bi trebali lansirati akciju pod novim sloganom: 'Tako lepa, tako blizu i tako šovinistička'.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Imaš priču? Javi nam se!
Imaš priču, ekskluzivu ili jednostavno temu za koju bi se trebalo čuti? Javi nam se, a mi ti jamčimo anonimnost.
Pošalji priču