Pravilnik o upotrebi kolačića
Portal Net.hr unaprijedio je politiku privatnosti i korištenja takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa

DUBINSKI TUŽNO

SVE SMO USPJELI UNIŠTITI: Škverovi su na koljenima, a ovi fascinantni kadrovi iz 3. maja otkrivaju koliko su moćni bili

U kontekstu današnjih prosvjeda radnika Uljanika i 3. maja, prisjetili smo se sjajnog kratkog filma ‘Kako se gradi brod’ iz 1983. koji prikazuje proces izgradnje broda u riječkom 3. maju.

Danas je prijepodne počeo važan prosvjed nezadovoljnih radnika Uljanika i riječkog brodogradilišta 3. maj pred Banskim dvorima, gdje se okupilo oko tisuću nezadovoljnih radnika. Zahtijevaju isplatu srpanjske plaće koja je trebala biti isplaćena do 15. kolovoza, a u riječkom 3. maju traže omogućavanje nabave materijala, da bi se ponovno pokrenula proizvodnja, dovršili započeti brodovi i ugovorili novi poslovi. Brodogradilišta su na koljenima.

U tom kontekstu zanimljivo je pogledati nadahnuti, stari, kratki dokumentarni film Jadran filma iz 1983. “Kako se gradi brod”, koji su režirali Željko Luković i Petar Trinajstić, koji je napisao i scenarij. Ovaj šarmantni kratki film napravljen s ljubavlju, prikazuje koliko je ljubavi, pameti, iskustva i strepljenja potrebno da bi se konstruirao jedan brod.

Kako se gradi brod?

Zagrebački Jadran film sad već davne 1983. godine snimio je vrlo zanimljiv kratki film pod naslovom “Kako se gradi brod” u kojemu je objašnjen složeni proces gradnje broda, tankera za pristajanje u plitkim vodama i prijevoz kemikalija, u brodogradilištu “3. maj” u Rijeci i naglašena potreba za stalnom modernizacijom rada novim tehnološkim rješenjima.

Bez tisuća radnika različitih zanimanja, tehničkih pomagala i suvremene tehnologije ništa od toga ne bi bilo moguće. Da bi se uopće krenulo s gradnjom broda potrebno je prvo napraviti nešto poput scenarija i “storyboarda” za film.

Radnici su od ključne važnosti

Dakle, uz puno umijeća i kreativnosti potrebno je projektirati brod na takav način da zadovolji sve sigurnosne uvjete, napraviti projekciju troškova, napraviti precizne nacrte za trup, opremu i sve uređaje, nabaviti potrebne materijale itd. Gradnja broda započinje obradom crne metalurgije, limovi se automatski režu putem strojeva u elemente, a neki od elemenata se oblikuju putem preša u potrebne forme.

Limovi i profili se potom slažu u složene konstrukcije brodskog trupa, a motor i pogonska oprema grade se posebno u tvornici. Za neupućene fascinantno je pogledati koliko je truda, znanja, preciznosti i strpljenja potrebno uložiti u izgradnju jednog broda, pri čemu su suvremena tehnologija, elektronički strojevi i kvalitetni, kompetentni radnici od ključne važnosti.

ZAVRŠIO SASTANAK SINDIKATA S PLENKOVIĆEM: ‘Dobili smo naznaku da će Uprava Uljanika otići ća. Ako sami ne odu, otjerat ćemo ih’

Svečano porinuće broda

Jednom kada je brod gotov, njegovom porinuću prisustvuju ne samo brodograditelji, već mnogi gosti, partneri, ljudi iz politike itd, opisuje se u filmu.

Gledajući snimke i kamerom ovjekovječene prizore svečanog porinuća, teško je oteti se dojmu da je u to vrijeme takav događaj zaista bio važan trenutak koji je u ljudima ostavljao osjećaj ponosa i mamio osmijeh na lica. Međutim, sam proces dovršavanja gradnje broda traje i dalje nakon porinuća, kada se ugrađuje različita oprema, dovršava montaža strojeva, uređaja itd.

Na samom kraju ovog kratkog filma, nakon zadnje faze provjere broda pri testnoj plovidbi, pripovjedač zaključuje: “Brod u svakom graditelju budi ponos što je i on sudjelovao u njegovoj gradnji, nadahnut tradicijom civiliziranog i kulturnog iskustva čovjeka brodograditelja”.

 

Povratak na Net.hr