SUOČILI SMO SE S ISTINOM I KONKURENCIJOM: / Možda je mnogo postelja ostalo prazno, ali jedan podatak ipak ugodno iznenađuje

Image
Foto: Pixsell

Na lanjske probleme u turizmu Vlada je reagirala smanjenjem PDV-a na 13 posto za hranu i slastice od prvog dana ove godine te ukidanjem kvota za strane radnike,

1.1.2020.
23:01
Pixsell
VOYO logo

Prošlu turističku godinu pamtit ćemo po suočavanju s istinom, stvarnošću i konkurencijom, koje su u nekim dijelovima godine opasno zaprijetile praznim posteljama u Hrvatskoj, ali su zapravo tek naznačile ono što nas čeka u idućoj godini, piše Slobodna Dalmacija u analizi hrvatskog turizma u 2019. godini.

Neumjeren rast kapaciteta na štetu prostora i normalnog života domaćeg stanovništva, donio je prve naplate već u 2019. godini, a prave probleme po tom pitanju mogli bi nastupiti ove i idućih godina.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
TURIZAM CVJETA, ALI I 'PUCA PO ŠAVOVIMA': /

Navala ugrožava EU destinacije. Hrvatska u nečemu vodi, ali nema gostiju 'dubljeg džepa'

Image
TURIZAM CVJETA, ALI I 'PUCA PO ŠAVOVIMA': /

Navala ugrožava EU destinacije. Hrvatska u nečemu vodi, ali nema gostiju 'dubljeg džepa'

Netko je morao ostati praznih postelja

To ilustriraju podaci o popunjenosti kapaciteta u prošloj godini, koji su odreda bili prazniji nego godinu ili dvije ranije. Hoteli su u prvih 11 mjeseci 2019. godine imali prosječnu zauzetost od 42,6 posto (0,6 posto manje nego 2018.), a isto je i s kampovima i objektima na obiteljskim poljoprivrednim domaćinstvima i u obiteljskom smještaju.

Posljednje dvije godine broj kreveta u obiteljskom smještaju porastao je za 14,8 posto, a broj noćenja u njima za 9,3 posto, što pokazuje da rast kapaciteta ni blizu ne prati rast potražnje. U zadnje dvije godine komercijalni smještajni kapaciteti u Hrvatskoj porasli su za 10,5 posto, a broj noćenja u njima upola manje od toga, tek 5,7 posto. Netko je, dakle, morao ostati praznih postelja.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Neočekivan porast udjela domaćih gostiju

Najviše noćenja ostvareno je s tržišta Njemačke, Hrvatske, Slovenije, Austrije, Poljske, Italije, Češke i Velike Britanije, dok je iz izvaneuropskih zemalja najviše noćenja ostvareno s tržišta SAD-a, Australije, Kanade, Južne Koreje i Kine. Najviše noćenja ostvareno je u Dubrovniku, Rovinju, Poreču i Splitu, gdje je stanovništvo nezadovoljno načinom života u vršnim dijelovima sezone, u kojima plaćaju danak turističkoj popularnosti. I u gradovima najnapadnutijima apartmanima, poput Splita, samo se pet posto stanovništva bavi iznajmljivanjem, pa se onih preostalih 95 posto građana s pravom pita: što mi imamo od svega toga - piše Slobodna Dalmacija.

Jedno od neočekivanih obilježja sezone jest i veliki udio domaćih turista u špici sezone. Oni su se u svim statistikama nametnuli s dvoznamenkastim rastom dolazaka i noćenja i tako pokazali kako stanovnici Hrvatske ipak mogu sebi priuštiti odmor na Jadranu po sadašnjim cijenama.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Pokazalo se koliko je turizam ovisna o 'nebu'

Domaći turisti najveće su iznenađenje sezone, pa je u komercijalni smještaj u kolovozu došlo njih gotovo 347 tisuća, što je u odnosu na lanjski kolovoz porast od 22,2 posto i ujedno jedan od rijetkih tako visokih porasta dolazaka domaćih turista u hrvatskom turizmu u bilo kojem mjesecu tijekom zadnjih 15-ak godina. Domaći gosti ostvarili su 15,3 posto više noćenja u kolovozu ili nešto više od 1,8 milijuna, čime su se pozicionirali na šesto mjesto među svim tržištima. Tako je domaćih gostiju na Jadranu bilo koliko i Austrijanaca i Čeha.

Kasni buking i odgođene rezervacije dolazaka obilježile su proljeće prošle godine unijevši puno nervoze među turističke djelatnike. Potom je uslijedilo 50 kišnih dana u svibnju i lipnju koji su pokazali koliko je turizam ovisan o nebu. Sve to i panika koja je zavladala od praznih kreveta za posljedicu je imalo niže cijene od planiranih, a takav trend nastavio se i u nekim dijelovima špice ljeta, kada se panično spuštalo cijene ponude i do 25 posto u odnosu na ranije ponuđene, piše Slobodna Dalmacija.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Hoće li pomoći niži PDV i ukidanje kvota za strane radnike?

Problema je, naravno, bilo i s manjkom radnika u turističko-ugostiteljskoj djelatnosti pa je sve rezultiralo značajno lošijom kvalitetom usluge. Na to je država reagirala smanjenjem PDV-a na 13 posto za hranu i slastice od prvog dana 2020. godine, čime se stvara prostor za povećanje plaća radnicima i njihovo moguće zadržavanje u hrvatskom turizmu. Također, od ove godine više neće biti kvota za uvoz stranih radnika, nego će ih poslodavci moći "uvoziti" onoliko koliko im bude trebalo.

Inače, prema podacima sustava eVisitor, od siječnja do studenog 2019. zabilježeno je 18.022.596 dolazaka stranih turista (rast od 4,39 posto) te 2.289.149 dolazaka domaćih turista (rast od 9,05). Ukupni broj dolazaka bio je 20.311.745 (rast od 4,89), a noćenja je bilo 107.751.241 (rast od 2,40 posto).

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Direktor HTZ-a: Prošla godina je bila rekordna

"S velikim zadovoljstvom javljam da smo prema prvim neslužbenim rezultatima iz eVisitor-a dostigli brojku od 20,6 milijuna dolazaka i 108,6 milijuna noćenja, što je onaj porast koji smo procjenjivali i najavljivali tijekom cijele godine, od 5 posto dolazaka i 2 posto noćenja više nego 2018. godine. Sve to skupa daje za pravo biti vrlo sretan i zadovoljan, obzirom da je prošla godina bila rekordna turistička godina i da smo ostvarili sjajne turističke rezultate i da upravo na valu tih pozitivnih rezultata ulazimo u 2020. godinu", rekao je direktor Hrvatske turističke zajednice Kristjan Staničić za RTL Danas.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prava turistička sezona počinje na proljeće, ali direktor HTZ-a smatra da prošlogodišnji problemi vezani za buking neće biti izazov za djelatnike u turizmu.

"Očekujem da će svi turistički radnici spremno dočekati glavnu turističku sezonu, ali puno bolju sliku ćemo imati tek na proljeće", rekao je Staničić. Staničić se osvrnuo i na hrvatsko predsjedanje u Europskoj uniji, koje je ocijenio kao povijesni događaj.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Upravo će nam taj međunarodni događaj koji će biti u fokusu europske, ali i svjetske javnosti, itekako pomoći u promociji Hrvatske i u ostvarenju povećanja turističkog prometa u predsezoni", izjavio je Staničić.

Na smanjenje PDV-a ima pozitivne reakcije.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Vjerujem da će ta mjera biti uvelike poticajna s obzirom na ukupno okruženje i da će to dati jedan dobar vjetar u leđa i ugostiteljima i hoteljerima, ali i svim turističkim radnicima. Očekujem da se povećaju materijalna prava radnika, a s druge strane da se ulaže u kvalitetu", rekao je Staničić. Upravo je kvalitetu turističke ponude ocijenio kao glavni faktor na temelju kojeg se Hrvatska može boriti s konkurencijom.

Toma
Otok iskušenja
Senorita 89
Versailles
hABAZIN VS. mAGYAR
default_cta
Brak na prvu
Hell's kitchen
Trumbo
Ljubavna zamka
Vlakovi
default_cta
Pevačica
Obiteljske tajne
Brak na prvu Australija
Cijena strasti
VOYO logo