Slučaj Štraca T-Shirt

Marina je u Švicarskoj imala viška vremena pa je završila nekoliko online tečajeva i pokrenula „Štracu“. Ovo je njezina priča…

Novo normalno prišuljalo nam se početkom godine, a život nam se doslovno preko noći preokrenuo pa smo se probudili u nekom novom svijetu, s nekim novim pravilima. Digitalizacija poslovanja nije nova pojava, no silom prilika svjedoci smo ubrzane digitalizacije pojedinih poslovanja koja su, htjela-ne htjela, morala svoje usluge ili proizvode ponuditi online. Pojedini stručnjaci govore kako smo zbog koronakrize skočili nekoliko godina u budućnost, kad je u pitanju digitalizacija.

U suradnji s Mastercardom donosimo serijal razgovora s nekim od naših najuspješnijih hrvatskih online trgovina. Stvarni online poduzetnici pričaju o poslovnim izazovima, organizaciji i upornosti koja je potrebna da se prodaja na internetu „zarola“. Danas su to već etablirani brandovi za koje ste zasigurno čuli, no ni njima uspjeh nije došao preko noći.

Webshopovi o kojima ćemo pisati u tri zasebne epizode otkrili su nam svoje tajne – kako je izgledao njihov put od ideje do realizacije pravoga malog šoping-carstva. Dotaknuli smo se, dakako, i aktualnog pitanja: kako se ova vrsta djelatnosti nosi s izazovima pandemije koronavirusa, koja se negativno odrazila na brojne druge? Spoileralert: očekuje vas nezamislivi twist!

Pitali smo ih i što je sve potrebno za pokretanje vlastitoga webshopa – jer tko bi nam to bolje objasnio od ljudi koji su to iskusili na vlastitoj koži?! Pa, ako i sami razmišljate krenuti njihovim stopama, ovo o čemu ćemo pisati itekako želite znati. Ono što vas, iz perspektive kupca, najviše zanima jest: koliko je sigurna kupnja preko interneta? I to smo ispitali umjesto vas…

Marina Perić, vlasnica Štraca T-Shirt
Marina Perić, vlasnica Štraca T-Shirt

 

Pa, da napokon prijeđemo na stvar – prvu smo na „vruću stolicu“ posjeli vlasnicu i osnivačicu modne trgovine Štraca T-shirt – Marinu Perić. U izrazito ugodnom razgovoru, ova nam je Zagrepčanka sa švicarskom adresom ispričala vrlo zanimljivu priču o tome što stoji iza njezina branda originalnih i svestranih majica napravljenih od prirodnih materijala s modernim krojevima i totalno nesvakidašnjim i „edgy“ ilustracijama.

Kako je nastao brand Štraca T-shirt?

Spontano, ali doslovno! Moj odlazak u Švicarsku rezultirao je viškom slobodnoga vremena, koje sam posvetila crtanju digitalnih ilustracija. Interes za digitalni art doveo me do London College of Arts. Uz par vrlo jednostavnih online tečaja naučila sam osnovne tehnike i krenula se zabavljati sa svojim crtežima iz glave. Moja prva pop-digitalna ilustracija „žene koja nad sobom plače i drži se za glavu“ uz natpis: “Sad je i službeno – ja sam Štraca” – nastala je kao odgovor na temu kardinala čiji je stav da su sve žene koje stupe u odnos s muškarcem prije braka – štrace!

Ovim putem zahvaljujem dotičnom kardinalu, kojemu ni ime ne znam! (smijeh) Nakon objave ilustracije na društvenim mrežama, javila mi se bivša kolegica s posla te me zamolila da joj napravim majicu. I tako je sve krenulo – Ana je bila sretna s majicom te mi je predložila da otvorim Facebook page. Poslušala sam je (hvala ti, Ana). Vrlo brzo skupila se tu nekolicina dobro uigrane ekipe, koja je počela s narudžbama običnog hashtaga #Štraca. Moram priznati da sam bila šokirana kada su počele stizati poruke u inbox. Od toga prvog dana do danas, dogodilo se bezbroj lijepih stvari, a jedna od njih je da danas sa sigurnošću mogu reći kako smo izgradili brand koji je prepoznatljiv po kvaliteti.

Ideje za printove dobivate sami ili ih kreirate po narudžbi?

Ideje dođu same! Na primjer, prvi lockdown ostavio je iza sebe #ribejadrana! Kako nam u karanteni ne bi bilo dosadno, krenula sam crtati sve ribe Jadrana. Na kraju, to su bile majice koje su se nosile ovoga ljeta. Eto, tako nastane dobra ilustracija. Prije par dana, kako se spominje drugi lockdown, odlučili smo crtati kućne ljubimce, što se pokazalo kao dobra ideja! Ja volim crtati, a ljudi vole imati personalizirane majice!

Kako je i kada Štraca T-Shirt prešao s poslovanja na Facebooku u ozbiljan webshop?

Opciju pokretanja webshopa razmatrali smo od samog početka pokretanja branda Štraca T-Shirt. Početkom 2020. godine odlučili smo pokrenuti projekt izrade online trgovine. Nešto manje od mjesec dana prije proglašenja epidemije, naš webshop je bio online, ali kako nas je tadašnja situacija pogodila, nismo željeli iskorištavati situaciju u kojoj su se ljudi zatekli. Tada smo privremeno u mirovanje stavili prodaju i oglašavanje te se fokusirali na izradu novih kolekcija, koje sam željela predstaviti do kraja godine. Početkom lipnja započeli smo suradnju s marketinškim stručnjakom koji nam je u prvih mjesec dana poslovanja povećao promet za tri puta (preciznije, za 293 posto!) u odnosu na isto razdoblje prošle godine, kada webshop nije bio online.

S kojim ste se izazovima susretali na početku?

Najveći izazov bio je pripremiti kolekcije koje želimo predstaviti na webshopu, automatizirati poslovanje, izabrati programera s kojim ćemo pokrenuti webshop te marketinšku agenciju koja će nas pratiti kako bismo doprijeli do što više kupaca. Uza sve to, željeli bismo istaknuti i Facebook, koji nam je glavna oglašivačka platforma. U trenutku kada smo pokretali i usklađivali sve s webshopom, Facebook je svakodnevno imao bugove zbog nadogradnje, što nam je otežavalo rad.

U jednome trenutku otvorili ste i fizičku trgovinu u Tkalčićevoj ulici u Zagrebu. Koliko je dugo trajala ta priča i zašto ste je odlučili ugasiti?

Tkalčićeva je posebna priča! Kao prirodan slijed događaja, nakon tri godine stvaranja brenda i online prodaje, odlučili smo otvoriti showroom. Mi nismo bili klasičan shop! Od stana na katu s pogledom na katedralu napravili smo mali dnevni boravak za žene, koje su poslije posla dolazile isprobavati nove modele. Petkom smo imale druženje uz džin-tonik i nove modele. Jedno lijepo iskustvo koje je kratko trajalo! U najmu smo bili od studenoga 2019., a iz njega smo izašli u travnju 2020. godine. Odluka je vrlo lako donesena – ljudi su smanjili aktivnosti odlaska u kupnju te su se bazirali na online kupnju. Nismo pogriješili – posao u doba pandemije nije stao, samo se povećao!

Budući da ste iskusili i jedno i drugo, kako biste usporedili mrežno poslovanje s onime u fizičkoj trgovini?

Prilikom otvaranja trgovine zamisao je bila otvoriti showroom gdje će naši kupci moći u svakome trenutku doći i vidjeti naše nove kolekcije, materijal, modele… Trgovina nije bila zamišljena kao prodajna jedinica – iako, da se ukazala prilika, svakako bismo razmislili i o tome poslovnom pothvatu. Zapravo, drago nam je što je Štraca okružena mladim ljudima s kojima svakodnevno imamo i stvaramo neku novu priču. Ne bismo uspoređivali fizičku trgovinu s online poslovanjem jer smo mi od samoga početka orijentirani na online poslovanje. Imamo sreće što nam za poslovanje ne treba ništa više od nekoliko kvalitetnih ljudi, ideje i zadovoljnih kupaca.

Kako se pandemija koronavirusa odrazila na vaše poslovanje? Kažete da se potražnja za vašim artiklima u koronakrizi zapravo – utrostručila?!

Unatoč tomu što smo imali dobre rezultate online prodaje i prije pojave epidemije, da, primijetili smo povećanje prodaje! U razgovorima s kupcima putem inboxa svakako možemo reći da se dosta njih prebacilo na online kupnju zbog jednostavnosti – naruče, plate i paket im stiže na kućnu adresu.

Budući da sve odrađujete iz Švicarske, osjećate li mane poslovanja na daljinu? Tko odrađuje dio oko korespondencije paketa?

Moj posao iz Švicarske uključuje komunikaciju s klijentima, poslove oko marketinga, crtanje novih ilustracija, osmišljavanja krojeva i sl. Sve su to aktivnosti koje obavljam online. Mislim da je to možda najveći poslovni uspjeh. Glavna prednost za mene je to da posao mogu raditi odakle želim – moj posao je u mojoj torbi! Bez podrške moje obitelji, kolega i, najvažnije, odanog poslovnog partnera, koji nekad kroji i šiva nedjeljom – ovaj posao možda ne bi ni funkcionirao. Moji roditelji zaduženi su za korespondenciju paketa – od proizvođača, preko dostavne službe, pa do kupca! Sestra kao financijski menadžer vrlo dobro barata s brojkama pa je ona uključena u sve što se tiče knjigovodstvenoga dijela poslovanja. Katarina kao najveća podrška u segmentu oglašavanja i digitalnog marketinga – bez njezina znanja i analize svake naše kampanje, Štraca danas ne bi bilježila ovakav uzastopni rast prihoda. Oni su temelj naše lijepe poslovne priče!

Kada pogledate ovako s odmakom, što mislite da je bilo ključno za uspjeh vašega branda? Što je to što vas je izdvojilo od drugih trgovina/dizajnera odjeće?

Prije svega, mislim da je kreativnost pokazala rezultate, no nikako nećemo zanemariti kvalitetu, koja nam je vodilja od samoga početka za dobro poslovanje. Ključ uspjeha našega branda su materijali koje koristimo u izradi kolekcija. Svi naši artikli su 100 posto organski pamuk. Jedan od najvažnijih segmenata poslovanja su – emocije. Ako vi u čovjeku probudite emociju, onda ste  prvi dio posla već odradili. Zanimljivo je istaknuti kako smo mi četiri godine sav posao radili preko – Facebook poruka! Webshop smo mogli otvoriti prilikom pokretanja branda, ali je nama odnos s našim kupcima bio važniji. Nismo ih usmjeravali na hladnu tipku koja će ih odvesti u košaricu. Od samoga početka do otvaranja webshopa, sve prihode koje je tvrtka ostvarila, ostvarila je na gumbu – Messenger. Zamislite samo na koliko smo poruka odgovorili sa strpljenjem, uputili smo ljude u sve detalje, oko veličine, boje, cijene… Danima smo s njima razgovarali! Ja mislim da je to ono ključno – stvorili smo povjerenje! Možda je zanimljivo napomenuti da smo se isključivo držali društvenih mreža. Naša filozofija je od početka bila da se nećemo upuštati u medije. Naše artikle nećete vidjeti ni u jednom fashion magazinu, ni na jednoj reklami u novinama. Naša reklama su naši kupci!

Spomenuli ste emociju kao jedan od najvažnijih segmenata svoga poslovanja. Koji su ostali?

Glavni segment uspješnog poslovanja webshopa jest stranica koja će s tehničke strane zadovoljavati sve kriterije. Brzina, responzivan dizajn prilagođen mobilnim uređajima i kartično plaćanje najvažniji su za dobro poslovanje webshopa kako ne bismo izgubili potencijalnoga kupca. Naravno, bitno je istaknuti kvalitetne fotografije radi što bolje prezentacije naših artikala. Uz dobre tehničke performanse, svakako je bitan marketing.

Ono što u mnogima još uvijek izaziva određenu dozu skepse jest kartično plaćanje. Koliko je kupnja preko interneta doista sigurna?

Online kupnja u današnje je vrijeme sigurna, ali uvijek postoji doza opreza. Kod online kupnje najvažnije je kupovati na provjerenim web stranicama i svakako pripaziti gdje ostavljate svoje osobne podatke i podatke o kartici. Mi smo do pokretanja webshopa prakticirali plaćanje pouzećem, ali kada dnevno imate veliku količinu narudžbi, glavni je nedostatak to što kupac naruči robu u vrijednosti od cca 1000 kuna, odabere plaćanje pouzećem, a na kraju paket ne želi preuzeti. Naime, to nam je trošak jer smo u tom slučaju potrošili vrijeme, novac za poštarinu i sl. Svaku narudžbu radimo po zahtjevu kupca (kupac sam bira ilustraciju i model na koji želi određenu ilustraciju). Svaki artikl se ručno šiva i u sve ulažemo jako puno vremena i truda. Svakako je puno sigurnije kartično plaćanje jer kupac ima obvezu i preuzima odgovornost za naručene artikle. Mi smo godinama vjerni Mastercardu jer pruža maksimalnu sigurnost prilikom online kupnje, kako za naše klijente, tako i za nas. Poanta je u tome da se prilikom novčanih transakcija obje strane osjećaju jednako sigurno kao i kod plaćanja u tradicionalnim trgovinama, a to je ono što pruža Mastercardova usluga IdentityCheck. Uz Mastercard Identity Check vaša banka potvrđuje da su vaše kupnje doista vaše – bez suvišnog upisivanja podataka, za još brže i ugodnije iskustvo online kupnje. Najsuvremenije tehnologije poput ove omogućavaju pojačanu sigurnost online kupnje tako da zaista više nitko ne bi trebao zazirati od kartičnoga plaćanja.

I za kraj, što biste savjetovali ljudima koji razmišljaju o pokretanju webshopa?

Moj savjet je, prije svega, imati tim ljudi s kojim će moći graditi jednu lijepu poslovnu priču. Nijedan kvalitetan webshop ne može se napraviti bez dobrog tima. Dobra ideja, kvalitetan programer, odabir pouzdanog paymentgatewaya i dostavne službe samo su neke od bitnih stavki.

MasterCard Payments
Photo by Bryan Derballa

 

Što smo naučili od Marine i njezinog webshopa Štraca T-shirt?

 

  1. Vjeruj instinktima i djeluj: Marina je iskoristila aktualni događaj kako bi pokrenula svoj brand. Iako se sve odigravalo spontano, da nije bilo njezinog djelovanja, Štrace danas ne bi bilo.
  2. Educiraj se (ima odličnih online tečajeva!): višak slobodnog vremena uvijek je dobro iskoristiti za dodatne edukacije. Bilo da se radi o kreativnim ili poslovnim tečajevima, dodatna znanja nikad nisu na odmet.
  3. Cijeni svoje kupce i njeguj s njima što prisniji odnos: Ugodna i ažurna komunikacija s kupcima uvijek se isplati. Marina je od samog starta njegovala prisnu komunikaciju te su na kraju kupci njezin brand počeli povezivati uz određenu emociju. Marina je de facto iz toga i sagradila svoj brand.
  4. Okružite se kvalitetnim stručnjacima: odabir kvalitetnog stručnjaka i tima se itekako isplati. Marinin odabir marketinškog stručnjaka koji zna što radi dignuo je prodaju na webshopu čak tri puta!
    Pobrinite se da imate kvalitetne fotke svojih proizvoda: fotografije predstavljaju vaš proizvod, pričaju vizualnu priču o vašem brandu i u konačnici – prodaju. Pobrinite se da budu kvalitetne i ujednačene.
  5. Odaberite sigurno i jednostavno kartično plaćanje kako biste zaštitili i svoje poslovanje i svoje kupce: sigurna kartična kupnja apsolutna je alfa i omega uspješnog webshopa. Osim što štitite svoje poslovanje (kupci ne plaćaju uvijek proizvode koje su naručili pouzećem!), štitite i podatke o svojim kupcima, koji vam daju svoje povjerenje. Ipak, ako se radi o kompliciranom unosu, veliki dio kupaca odustane. Razvojem tehnologije, najveći igrači na tržištu, uspješno su pojednostavili taj proces, a uz dodatnu razinu sigurnosti. Uz novi Mastercard IdentityCheck vaša banka potvrđuje da su vaše kupnje doista vaše – bez suvišnog upisivanja podataka, za još brže i ugodnije iskustvo online kupnje. Primjerice, pomoću jednokratne lozinke, m-tokena, biometrije ili druge metode potvrde koju vaša banka prihvaća. I to je sve.

 

Čitaj poslovne priče naših najuspješnijih online trgovina!

Slučaj Jedem doma: Kako je domaća kuhinja našla put do svačijeg stola 

Slučaj Tvornica zdrave hrane: „Smatrali smo da je tržištu potrebna cjenovno dostupna ekološka hrana i bili smo u pravu“

Korisni savjeti: 

Sve što ti je potrebno za uspješno poslovanje tvog webshopa. 


Sadržaj nastao u suradnji s partnerom Mastercard prema najvišim uredničkim standardima Net.hr-a.