SPORNA ZADAĆA

RIJEČKA NADBISKUPIJA O SLUČAJU IZ KASTVA: ‘Razgovarali smo s vjeroučiteljicom. Sve je krivo protumačeno’

‘Istina je da je vjeroučiteljica za potrebe nastave vjeronauka modificirala izvorni sadržaj koji se nalazi u europskom dokumentu Education pack (…), ali ona to nije učinila s nikakvom namjerom prikrivene diskriminacije ili omalovažavanja bilo koga u našemu društvu’, priopćili su iz Riječke nadbiskupije

Lavinu reakcija u petak je izazvala vijest da je vjeroučiteljica Osnovne škole Milana Brozovića iz Kastva učenicima 8. razreda dala nastavne listiće sa zadatkom da odgovore na pitanje s kojim bi suputnicima željeli sjediti u istom odjeljku u vlaku, a s kojima ne. Među ponuđenim profilima bili su ponuđeni “afrička žena koja prodaje proizvode od kože”, “Rom koji je tek izašao iz zatvora”, “Indijka s jednogodišnjim djetetom”, “hrvatski tajkun”, “homoseksualac”, “srpski vojnik iz Bosne”, “prostitutka iz Berlina”, “Mladi umjetnik koji boluje od AIDS-a”…

SLUČAJ IZ KASTVA; Vjeroučiteljica učenike pitala: ‘Biste li u vlaku radije sjedili pored srpskog vojnika, homoseksualca, redovnika…’

‘Cilj je bio upravo razbijanje predrasuda’

Pitanje je glasilo: “Ukrcavaš se na vlak na relaciji Zagreb – Indija. Put će trajati tjedan dana. Putuješ u kupeu s još tri osobe. Zamisli da dobiješ popis osoba koje možeš birati kao suputnike u svom kupeu”, a od učenika je zatraženo da navedu s koje tri osobe bi htjeli putovati, a s koje tri ne bi bili u istom kupeu.

Nakon niza reakcija i osuda, tijekom dana o ovom se slučaju priopćenjem se oglasila i Riječka nadbiskupija poručivši da je sporni događaj – krivo protumačen i izvučen iz konteksta. Priopćenje prenosimo u cijelosti.

“Nakon razgovora s vjeroučiteljicom i uvidom u radni materijal kojega je koristila toga dana na satu vjeronauka, vidljivo je da je događaj krivo protumačen i izvučen iz konteksta. Naime, radni listovi na kojima je bio sporni popis dio su sata vjeronauka kojemu je cilj bio upravo razbijanje predrasuda i razvijanje svijesti djece za uvažavanje različitosti. Vjeroučiteljica je dana 2. i 3. ožujka ove godine u dva odjeljenja osmih razreda održala nastavnu jedinicu pod nazivom “Prošao je zemljom čineći dobro”. Tijekom nastavnog sata poslužila se prigodnim pedagoškim sadržajima koji su objavljeni u priručniku za vjersko-odgojni rad s mladima pod nazivom “S tobom želim poć… Kateheze za mlade” u izdanju Glasa Koncila, Zagreb, 2005., cjelina 7 – Svjedočiti Isusa.

Vjeroučiteljica je modificirala izvorni sadržaj

U navedenom priručniku na str. 45 navode se ciljevi sadržaja cjeline 7 koji su u potpunosti istovjetni ishodima nastavne jedinice koju je vjeroučiteljica obrađivala toga dana, a to su: „1. Sudionici promišljaju o svakodnevnom svjedočenju Isusa u životu; 2. Posvijestiti kako su predrasude često zapreka istinskoj komunikaciji“. U sklopu navedene cjeline 7, vjeroučiteljica je na školskom satu upotrijebila otisnuti zadatak koji se nalazi na str. 49. u vidu radnog listića za učenike, a koji je u izvornom obliku objavljen u europskom dokumentu u sklopu projekta PRACTICE (Preventing Radicalism through Critical Thinking Competences).

Istina je da je vjeroučiteljica za potrebe nastave vjeronauka modificirala izvorni sadržaj koji se nalazi u europskom dokumentu Education pack (str. 80.), u smislu da je unijela neke članke – predrasude s kojima se, nažalost, još uvijek suočavaju neki građani u našemu društvu.

‘U potpunosti je pedagoški i primjereno postupila’

Ali ona to nije učinila s nikakvom namjerom prikrivene diskriminacije ili omalovažavanja bilo koga u našemu društvu, nego upravo suprotno da postavljenu tematsku jedinicu aktualizira i da osvijesti učenike o važnosti prihvaćanja svih ljudi kao što je to činio Isus koji je “prošao zemljom čineći dobro”.

Upotrebom navedenog radnog listića za obradu nastavne teme „Prošao je zemljom čineći dobro“ u osmom razredu osnovne škole, a koji se u izvornom sadržaju koristi i u drugim međupredmetnim temama počevši od Građanskog odgoja i obrazovanja, vjeroučiteljica je u potpunosti pedagoški i primjereno postupila. Žao nam je da je, zbog nesporazuma i parcijalnih informacija, obrada ove teme izazvala toliko negativne medijske pažnje, sve do granica osude osobe i školskog predmeta. S druge strane, možda su i te reakcije pokazatelj koliko svi skupa, kao društvo i kao pojedinci, trebamo učiti i vježbati se u prihvaćanju drugih bez predrasuda ili osude”, stoji u priopćenju Riječke nadbiskupije.

NIŽU SE REAKCIJE NA VJEROUČITELJICU IZ KASTVA: ‘Dosta bizarno i u najmanju ruku vrlo čudno postavljati takva pitanja’

Povratak na Net.hr