Sljemenska žičara projekt je koji nije ni pušten u promet, a postao je predmetom prvorazrednog skandala. Projekt je to koji je novoizabrani zagrebački gradonačelnik Tomislav Tomašević godinama žestoko kritizirao; smatra ga "potpuno neadekvatnim, preskupim mastodontom koji se napravio bez ozbiljne pripreme".

Tomašević još uvijek čeka odgovor na kaznenu prijavu koju je podnio DORH-u i USKOK-u zbog žičare, a voditelj projekta Goran Radić za RTL-ovu Potragu otkrio je da su gradnju žičare od početka pratile brojne nepravilnosti. Protiv projektanta je stara gradska vlast pripremila tužbu, a najavljuju i pravnu borbu protiv Inspektorata koji je stopirao žičaru.

Incident s automobilom

Prije tri tjedna izgorio je automobil gospođe koja se netom prije tog događaja javno požalila na buku koju stvara žičara, a uzrok izgaranja automobila još uvijek nije poznat.

"Nakon incidenta okolno stanovništvo se malo povuklo, a ljudi su se možda malo i  prepali, ne znaju zašto se to dogodilo baš kad je gospođa izjavila da je strašna buka, a  i mjesni odbor Gračani je još u prvom mjesecu Državnom inspektoratu podnio zahtjev jer se dio stanovnika žalio se na buku", rekao je za RTL Marijan Kos iz Gračana. 

Naknadni radovi

"Preskupa je, nije imala studiju izvodljivosti, nije imala cost benefit analizu. Ne želim požurivati otvaranje, želim da sve državne institucije potvrde da je ona ispravna", rekao je Tomašević.

Najviše zanimanja izazvali su potporni stupovi u garaži, budući da je još prošle godine bilo objavljeno da su svi radovi gotovi. "Kako žičara i dalje nema dozvolu, uporabnu dozvolu za rad, povremeno se odvijaju neki manji radovi i ti manji radovi su izuzetno važni i zanimljivi, jer su bili dodavani dodatni čelični elementi kako bi se ojačala zgrada, ne samo u prizemlju nego i u garaži. I kako bi se poduprla cijela konstrukcija. Sve su to dodatni aneksi, za koje još uvijek ne znamo koliko su dodatno koštali", rekao je bivši i budući zastupnik u Gradskoj skupštini Renato Petek.

Voditelj projekta Goran Radić pojasnio je da su nakon potresa naručili kontrolu mehaničke otpornosti te su prije izdavanja uporabne dozvole dodavani elementi ojačanja čelične konstrukcije.

Prvorazredni skandal

Tomašević još uvijek čeka odgovor na kaznenu prijavu koju je podnio prije više od šest mjeseci DORH-u i USKOK-u zbog žičare. "Za sada nisam dobio informacije u kojem smjeru, do kuda su došli, ono što su obavijestili javnost da su istražene radnje i izvide pokrenuli. Sad je prošao rok od šest mjeseci, to ću osobno kao građanin pitati DORH što se s time događa", rekao je Tomašević. 

Upitan kako misli da će završiti taj slučaj, Radić je rekao da "pravna služba Grada sprema tužbu za projektanta na temelju svih zapisnika s koordinacije i tih nedostataka koji su uočeni. To je dio koji ja znam, a što će se još drugo dogoditi ne znam, još je ostala samo buka", rekao je voditelj projekta. 

Grad Zagreb najavljuje tužbu i protiv glavnog projektanta, tvrtke Elektroprojekt, koja nikad nije dovršila kompletnu izvedbenu dokumentaciju. Pročelnik Dinko Bilić rekao je da će "tužba biti podnesena bez čekanja uporabne dozvole".

'Netko je odgovoran...'

"Netko ovdje jest odgovoran, ili nadzor ili projektant ili grad. Onaj tko je radio javnu nabavu, jer je činjenica da je odabrana najpovoljnija cijena nakon aneksa koje je potpisao pokojni gradonačelnik Bandić došla na najskuplju cijenu. Tu netko mora odgovarati za štetu koja je nastala za grad", rekao je Tomašević.

U gradu se pak međusobno optužuju, a Radić tvrdi kako nije bilo cijele izvedbene dokumentacije.

"Zadnji dokumenti su bili o propustima projektanata, grad je tvrdio da je projektant odgovoran, nabrajali su najveće propuste, navodili probleme s čeličnom konstrukcijom. Radi se o diletantima, pokojni gradonačelnik želio je što prije krenuti s radovima. Uveli su GIP pionir, a očito su dokumenti bili manjkavi, ako je to istina kao što su oni tvrdili u tom odgovoru", rekao je Petek.

Šuti i glavni izvođač

Glavni izvođač Ranko Predović također šuti, a njegove tvrtka GIP Pionir u javnosti je prozivana da su radovi, kako rušenja, tako i građenja žičare u svim segmentima poskupjeli do maksimalno dopuštenih 30 posto.

Posljednjih devet i pol milijuna kuna Grad još uvijek nije isplatio izvođaču, a za isplatu te rate je potrebno potvrditi okončanu situaciju, za što je preduvjet izdavanje uporabne dozvole.

"Budući da je poskupjela dvostruko na precijenjenu, a ZET izabran kao nositelj projekta, sad je više od pola milijarde kuna dignut kredit, samo su kamate više od stotinu milijuna kuna. ZET je za svoj trenutni javni prijevoz subvencioniran, dobiva više nego od prodaje, vjerojatno ćemo morati povećavati subvencioniranje i kartu žičare, o tim konkretnim situacijama kad preuzmemo dužnost i kad odradimo prve razgovore", rekao je Tomašević. 

Stanje s financijama

Novi zagrebački gradonačelnik rekao je da će jedna od prvih stvari koje će u petak napraviti biti - pogledati stanje s financijama u Gradu.

"Stanje likvidnosti je dosta loše, riješit ćemo to refinanciranjem duga, kratkoročnim kreditima da se to riješi, a dugoročno kanimo rješavati dugove kroz  korištenje EU fondova, većim korištenjem gradskih prostora, naime prihoda od korištenja imovine imamo samo tri posto...  Ali likvidnost će biti nešto što hitno moramo rješavati", poručio je.