Kupujte, dico, brašna, cukra i ulja!

Narodna poslovica kaže: 'Kad jednom smrkne, drugom svane.' Nakon dvadeset godina života u ovoj našoj državi, osjećam se slobodnim napisati i dodatak – '...

29.10.2010.
12:06
VOYO logo

Postoji li u Hrvatskoj itko kome je danas dobro i kome će sutra biti još bolje. Postoji – obitelj Todorić. Narodna poslovica kaže: "Kad jednom smrkne, drugom svane." Nakon dvadeset godina života u ovoj našoj državi, osjećam se slobodnim napisati i dodatak – "...pri čemu se uvijek istima mrači, a istima sviće".

"Kupujte, dica, brašna, cukra i ulja!". Krajem osamdesetih, kad je postajalo sve jasnije da će se Juga raspasti na način na koji se raspala, ovo je bila mantra svih staraca u mom selu. Znali su ljudi šta je rat, preživjeli su jednoga, neki i dva. U zemljama seljaka na brdovitom Balkanu, instinkt za preživljavanjem lako završava u narodnim mudrostima, ali to je tema za sebe. Gomila hrane, u velikim pakiranjima, prvi je signal onog najzajebanijeg straha – straha od toga da nećeš imati što jesti. Princip kao u pećini – kad skužiš belaj na vidiku, nagomilaš hranu u pećinu i moliš boga da belaj što prije prođe.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kad je počeo rat, prva stvar koju je dida napravio bila je prodaja konja i kupnja krave. Tako da u kući uvik ima mlika, a možeš i sir napravit. U slučaju kataklizme, možeš je i zaklat pa imaš mesa skoro za cilu godinu. Konj je, jebiga, u toj situaciji luksuz. Stavit ćeš sam brime na kosti, malo ćeš se satrat... glavno da smo riješili mliko i da u su u konobi dvi vriće cukra, dvi brašna i kašeta ulja.

Nekad mi se čini da je to potrošačko ludilo, koje je zahvatilo Hrvate kad im se kapitalizam pokazao u svoj svojoj punini, direktna posljedica ovih frustracija iz devedesetih. Milijun puta sam, namjerno, u dućanima kupovao svakakva nepotrebna sranja, tipa kikiriki, sladoled, banane, čokoladice na Djeda Mraza samo zato što mi stara devedesetih, kad bismo se sredinom mjeseca zaputili do jedinog dućana u kvartu koji je dava na odgodu, nije dozvoljavala da to kupujem. Kupovala se hrana – gomile hrane.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Procedura se znala. Za kupnju spize se čekao 15. ili 16. u mjesecu, tako da kad ti dućan da odgodu na ček od 15 dana, naplata sjedne taman dan nakon plaće. Paradoksalno, ali u tim ratnim godinama si bio sigurniji da će plaća od Škvera sjest nego što si danas.

I onda – udari po velikim pakiranjima. Kupi šećera, kupi mlijeka, kupi mesa... Onda s 10 punih vrećica doma. Napunili smo pećinu i za ovaj mjesec. Da se ne znam što desi, imamo za jesti do sljedeće plaće, sljedećeg čeka i sljedeće odgode.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Dućan o kojem pričamo uskoro je otvorio još jednu poslovnicu, nekoliko ulica dalje, veću i bolje opremljenu. Onda još jednu. Danas je to veliki trgovački lanac s desecima supermarketa i dućana diljem cijele Hrvatske. A sve je, eto, počelo s tom famoznom odgodom i strahom od gladi zbog kojeg se hrana gomilala doma. Kao što rekoh – kad jednom smrkne, drugom svane.

E sad, zašto ja sve ovo pišem? Zbog panela "Potrošačkih 360 i trendovi u maloprodaji u sklopu EBRD-ove i Infoarenine konferencije Food, Drinks & Retail 2010", na kojem je Ante Todorić primijetio sljedeće: "Novi je potrošač racionalan, nepovjerljiv i štedi na hrani i piću. Na njegove odluke o kupnji najviše utječu niska cijena i akcija, tako da se trgovačkim robnim markama, koje se sada već zovu retail brendovi – i u RH čine 16 posto vrijednosnog udjela u maloprodaji – daje sve veće značenje, pa i kompanije u njega sve više ulažu i puno se na njega oslanjaju."

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Što su, pak, retail brendovi? To su svi oni proizvodi u Konzumu koji na sebi imaju oznaku K-plus ili Rial. Pojednostavnjeno – Konzum kupi tonu manistre, zapakira je u svoje vrećice i prodaje u svom dućanu pa je jeftinija. Uglavnom se radi o dosta jeftinijim, uglavnom prehrambenim proizvodima većih pakiranja. Kao stvorenima za raju na čije "odluke o kupnji najviše utječu niska cijena i akcija". Raji koja, pokazuju istraživanja, "poseže za velikim i ekonomičnijim pakiranjima". Raji koja gomila hranu u pećinu jer osjeća belaj u zraku.

Ovaj koncept je, naravno, smišljen prije globalne krize. Udjel ovih proizvoda na tržištu, rastao je i prije krize, ali vidi vraga, u krizi je doživio pravi procvat, tako da i Todorić i onaj junak s dućanom iz mog kvarta mogu mirne duše staviti prst u uho i pjevati.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kao što rekoh – kad jednom smrkne, drugom svane. A da bi njihovo svanuće, a naše smrknuće bilo potpuno, mi smo im još zahvalni što nam nude ovako "jeftine i praktično zapakirane proizvode", baš kao što smo devedesetih bili zahvalni na onih 15 dana odgode.

Imaš priču? Javi nam se!
Imaš priču, ekskluzivu ili jednostavno temu za koju bi se trebalo čuti? Javi nam se, a mi ti jamčimo anonimnost.
Pošalji priču