Pravilnik o upotrebi kolačića
Portal Net.hr unaprijedio je politiku privatnosti i korištenja takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa

LOŠE STANJE

KORONAKRIZA TEŠKO UDARILA PRIJEVOZNIKE: Poznata tvrtka stavila ključ u bravu, ostali se još drže, ali…; ‘Puno kompanija neće opstati’

‘Praktično smo se preko noći našli u situaciji da su nam svi segmenti poslovanja stali i sa 1400 ljudi smo ostali bez prihoda’

Gospodarske grane koje su najviše pretrpjele tijekom pandemije koronavirusa su turizam i putnički prijevoz. Zbog ublažavanja epidemioloških mjera turizam se polako “vraća” i bilježi pozitivne pomake, no s druge strane, prijevoznici unatoč opuštenim mjerama prolaze i dalje kroz teške trenutke.

Kako piše Glas Slavonije, unatoč pomoći države neki su na kraju morali “zatvoriti butigu”, odnosno otpustiti radnike i prekinuti posao. Črnja Tours iz Rovinja je zbog krize koju je uzrokovala pandemija morao zatvoriti biznis pa je 68 djelatnika tvrtke otišlo na burzu rada. No, kakvo je stanje u drugim prijevozničkim firmama?

NE RADE, A MORAJU OTPLAĆIVATI TISUĆE EURA: Ove ljude već je pljusnula korona-kriza; morat će vraćati vozne parkove

Prije pandemije Arriva je imala 11,7 milijuna putovanja godišnje, a sada?

“Praktično smo se preko noći našli u situaciji da su nam svi segmenti poslovanja stali i sa 1400 ljudi smo ostali bez prihoda. To znači da nam je stao školski prijevoz, otkazani su svi izleti, turistička putovanja, čarteri, stale su vanjske i domaće duge linije”, kazao je za Glas Slavonije Dražen Divjak, generalni direktor Arrive Hrvatska.

Prije pandemije Arriva je u cijeloj zemlji odrađivala 11,7 milijuna putovanja godišnje i to sa svojih 600 autobusa. Godišnje bi autobusi prešli 45 milijuna kilometara, dok se sada sve svelo na 30 posto onoga što je bilo u isto vrijeme prošle godine. Samo za prijevoz učenika Arriva koristi 200 autobusa, što znači potrebu za dvojicom vozača, dok su tu troškovi 23 kolodvora, informatičkih sustava i 12 servisnih centara.

“Trebamo imati rezervna vozila jer je to pogon koji radi 24 sata, sedam dana u tjednu, a i 10 posto flote je uvijek na rezervi. Na otprilike smo 30 posto prihoda i radimo s istim takvim kapacitetom u odnosu prema lani. Javnolinijski prijevoz ima puno zahtjevniju logistiku od čarteraša. Trudimo se zadržati maksimalnu moguću zaposlenost, svaku kunu koju dobijemo od države preusmjerimo radnicima i povrh toga doplaćujemo znatna sredstva jer nismo ljude stavili na minimalac kako bismo i dalje očuvali sustav od raspadanja”, govori Divjak za Glas Slavonije.

HRVATSKI TAKSISTI SU OGORČENI: ‘Radimo za minimalac. Nismo dobili maske ni rukavice, snalazimo se kako znamo’

Čuvanje radnih mjesta kao prioritet

Važnost čuvanja radnih mjesta je “prioritet svih prioriteta” u Arrivi. Divjak govori da je prijevoznike Vlada prepoznala kao najrizičniji sektor s najvećim problemima, zbog čega je Vlada, tvrdi, nastavila s mjerama financiranja plaća za sektor putničkog prometa i turizma i za iduće mjesece. Ističe da će pomoć stizati praktički do početka nove školske godine. Ipak, Divjak je svjestan da tako neće moći dugo funkcionirati i zato se pitaju što će biti s novom školskom godinom.

“Ako se osnovne i srednje škole te fakulteti ne otvore, mi i dalje imamo golem problem. To, počinje li škola ili ne, vjerojatno nećemo znati do posljednjeg dana i kako da se mi pripremimo?”, pita se generalni direktor Arrive.

Što je rješenje?

Potrebna sigurnost koja je prijevoznicima potrebna nalazi se u potpisivanju ugovora o javnim uslugama. Naime, on bi im, kao europska stečevina, osigurao održivo poslovanje. Iz Hrvatske zajednice županija izrazili su spremnost za takvu suradnju.

“Tu moram zahvaliti i osječko-baranjskom županu Ivanu Anušiću na razumijevanju i inicijativi da se problem riješi te se nadamo kako ćemo u jesen ući puno pripremljeniji nego što smo ušli u koronakrizu. Živimo u ekstremnoj nesigurnosti i ‘novo normalno’ moramo dočekati u puno definiranijoj situaciji nego što je to danas. Do 1. rujna mora se definirati novi model ugovora o javnim uslugama gdje bismo mi prijevoznici bili pripremljeni za iste ili slične situacije koje nam se mogu dogoditi u budućnosti. Ako se stvari ne definiraju i ista se situacija ponovi u rujnu, listopadu i studenome, bojim se da puno tvrtki neće opstati, a samim tim i puno radnih mjesta će nestati”, rekao je Dražen Divjak iz Arrive za Glas Slavonije.

Povratak na Net.hr