Nekad je nužno odabrati stranu

Crkva u Hrvatskoj ne suočava se otvoreno s pedofilijom, zato je istup biskupa Uzinića neizmjerno važan

Dubrovački biskup Mate Uzinić objavio je tekst o pedofiliji i licemjerju u Crkvi

03.02.2017., Povijesna jezgra, Dubrovnik -Dan grada Dubrovnika. Sveti Vlaho. Nakon sredisnjeg misnog slavlja pred Katedralom, proslava 1045. Feste dubrovackog parca svetoga Vlaha nastavljena je tradicionalnom procesijom gradskim ulicama u kojoj su se Gradom nosile moci sveca zastitnika i drugih svetaca iz Mocnika Prvostolnice.
Photo: Grgo Jelavic/PIXSELL
FOTO: PIXSELL

Dubrovački biskup Mate Uzinić danas je na stranicama Dubrovačke biskupije objavio, čini nam se, neizmjerno važan tekst u kojem komentira pedofiliju u Crkvi i licemjerje pojedinih dijelova Crkve. U prvom dijelu teksta Uzinić posvećuje veliki dio onome što Biblija kaže o licemjerima, posebno onima religioznima, da bi kasnije nastavio konkretnije i detaljnije. Upozorava na one koji “svoju vjeru i vjersku praksu žive na jedan način ondje gdje ih se vidi, osuđujući i odbacujući one koji tako ne čine, a na drugi način ondje gdje ih se ne vidi”.

“Nažalost, čini se da mi u Crkvi nismo ozbiljno shvatili to Isusovo upozorenje. To ide dotle da bismo mogli reći da smo i mi, kad kažem mi onda osobito mislim na nas koji u Katoličkoj Crkvi imamo vodeću ulogu, postali svojevrsni sinonim za licemjerje. Kako drukčije razumjeti skandale koji posljednjih godina potresaju Katoličku Crkvu, a kojima se u medijima osobito intenzivno bavimo posljednjih dana?”, piše.

‘Prikrivanje pedofilije u Crkvi i zaštita zločinaca, a ne žrtava’

Uzinić objašnjava da je upravo licemjerje spriječilo Katoličku Crkvu da se kroz sve ove godine suoči s pedofilijom u svojim redovima, štiteći zločince, a ne žrtve. “… želio bih samo reći da je upravo licemjerje ono što nas je spriječilo u odlučnom suočavanju s ovim problemom u Katoličkoj Crkvi i što nas sprječava u konačnom razračunavanju s njim. Licemjerje je i razlog zašto se u Katoličkoj Crkvi više primjećuje taj problem nego li u drugim vjerskim zajednicama i organizacijama, a što ide sve dotle da smo mnogima mi katolički svećenici postali sinonim za pedofile. I sâm sam u nekoliko navrata mogao osjetiti posljedice takvog poistovjećivanja. Iako mi je ovo teško prihvatiti i na neki način se osjećam i sam kao žrtva, s velikom većinom dobrih katoličkih svećenika i biskupa koji vjerno i predano vrše svoje svećeničko poslanje, ovo ipak donekle mogu razumjeti.

Naime, radi se o tome da smo mi, mi katolički svećenici i biskupi, oni koji smo svima drugima držali i držimo moralna predavanja – što je naša dužnost i što trebamo i dalje činiti jer ako to mi nećemo činiti tko će – a ovi skandali u javnosti ostavljaju dojam da smo istovremeno upravo mi oni koji su, prikrivajući pedofiliju u Crkvi i opredjeljujući se za zaštitu zločinaca, a ne žrtava, sebi i svojima dozvolili i dozvoljavamo najgore moguće oblike nemorala. Znam da većina svećenika i biskupa s tim nisu imali i nemaju ništa. Ali očito je da ima onih koji su imali i imaju. Papa Franjo ovo licemjerje kojim se prikrivala pedofilija u Crkvi, kao i neka druga devijantna ponašanja svećenika, s pravom označava pojmom klerikalizmom. Jer što li je drugo nego klerikalizam, a s njim i licemjerje, misliti da je svećenicima dozvoljeno nešto što drugima nije? I što li je nego klerikalizam i licemjerje zlouporaba moći i zlostavljanje savjesti i toleriranje spolnog zlostavljanja za koje je papa Franjo na početku mise u Dublinu od Boga tražio oprost. To je ponašanje koje je Isus najviše osuđivao, a i danas osuđuje po evanđelju koje nam je naviješteno, ali i, usuđujem se i to reći, po osudi suvremenog svijeta, osobito medija, koji s pravom u Katoličku Crkvu i nas njezine službenika upire prstom tražeći odgovore”, piše Uzinić.

‘Mediji su nam pomogli istini, koje mnogi nismo bili dovoljno svjesni’

U nastavku se osvrnuo na medije koji prozivaju Crkvu, no, za razliku od brojnih svojih kolega, pritom ih braneći.

“Najčešće različite medije zbog toga prokazujemo kao one koji nas ne vole. Možda je to i istina. No ja bih u ovoj stvari, koliko god da se ponekad imao drukčiji dojam, a imao se ne zbog njihovih izvještaja nego zbog našeg licemjerja, želio istaknuo njihovu pozitivnu ulogu. Otkrivajući slučajeve i senzibilizirajući javnost za tu temu u Katoličkoj Crkvi, oni su nam pomogli istini, koje ni mnogi od nas nisu bili dovoljno svjesni, konačno pogledati u oči. U glasu medija, kao i općenito u glasu današnjeg svijeta i vremena, želim zato danas prepoznati proročki glas kojim Bog sve nas u Katoličkoj Crkvi, a posebno nas posvećene osobe, svećenike i biskupe, uključujući i Svetog Oca, poziva na obraćenje. Napravili smo puno koraka na tom putu obraćenja. Rekao bih puno više od drugih, jer problem koji mi imamo nije nažalost samo naš.

Osobito je bilo važno susretanje sa žrtvama i traženja oprosta od njih. U tome traženju oprosta, koji je nažalost dosta kasnio, su prednjačili i prednjače papa Benedikt XVI. i papa Franjo. Ovom treba dodati i brojne druge važne korake, poput promjene procesnog prava u Katoličkoj Crkvi koje je postalo puno djelotvornije i jasnije, ali i otvorenosti za suradnju s državnim vlastima koja nije uvijek i svugdje bila na zadovoljavajućoj razini. Bojim se, međutim, da uz sve korake koje smo poduzeli i poduzimamo u borbi s pedofilijom u Crkvi, kao i s drugim oblicima nemoralnog ponašanja među posvećenim osobama, svećenicima i biskupima koji nisu spojivi s onim što propovijedamo i što bismo trebali živjeti, još uvijek nismo dovoljno sazreli za onaj odlučni korak koji sve može promijeniti, a on je izbacivanje iz Katoličke Crkve bilo kakvog oblika licemjerja. A bez toga koraka svi ostali su, koliko god da su važni, nedovoljni. Bez toga se ništa bitno neće promijeniti. S tim se može promijeniti sve”, piše nadalje, a tekst zaključuje porukom ostalim svećenicima, pozivajući ih da budu “vršitelji riječi, a ne samo slušatelji, zavaravajući sami sebe. Tko tako čini, on ne može biti farizej ili licemjer. Takav pripada narodu koji je sposoban odložiti svaku prljavštinu i preostalu zloću te obraćen Isusa Krista, Riječ koja ima moć spasiti duše naše i koja nam je darovana, sa svom krotkošću u ljubavi navijestiti drugima.” Cijeli tekst možete pročitati ovdje.