Između tolerantnog Zapada i netolerantnog Istoka

Porast javne stigmatizacije seksualnih manjina u Hrvatskoj izazivao pojavu šire solidarnosti s njima, dok je u Srbiji slična solidarnost uglavnom izostala.

15.11.2014.
11:16
VOYO logo

Približavanje Europskoj Uniji povećalo je formalna prava seksualnih manjina u Hrvatskoj i Srbiji te ih stavilo u središte interesa briselske administracije, ali je i izazvalo nacionalističke snage na veću otpornost tim pravima, piše međunarodni znanstveni časopis.

Članak u novom broju časopisa Women's Studies International Forum, istodobno kritizira proces zbog dvosmislenosti europeizacije istočnih zemalja.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Naime, proces daje pravo starim zemljama članicama da se ponašaju kao učitelji demokracije homofobnih zemalja, piše Katja Kahlina, gostujuća predavačica na Odsjeku rodnih studija na Srednjoeuropskom sveučilištu u Budimpešti.

Neravnopravan odnos članica

Problem je u samom odnosu između starih i novih članica koji nije ravnopravan i to ne samo u kulturnom smislu nego i u političkom i ekonomskom smislu, a prava seksualnih manjina su se našla "uhvaćena" u tu hijerarhiju i često služe za legitimizaciju neravnopravnosti, kazala je Kahlina za Hinu pojašnjavajući smisao članka.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ključni dio teksta analizira borbu za prava seksualnih manjina koja se podjednako, i u Hrvatskoj i u Srbiji, vodi na terenu tradicionalnih tema i nacionalnog identiteta, na kome su seksualne manjine izložene stigmatizaciji i pokušajima izopćavanja iz društva.

Autorica teksta, međutim, ističe da je porast javne stigmatizacije seksualnih manjina u Hrvatskoj izazivao pojavu šire solidarnosti s njima, a da je u Srbiji slična solidarnost uglavnom izostala.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prebacivanje odgovornosti

Velike promjene građanskih prava seksualnih manjina u post-jugoslavenskim državama pod utjecajem Europske Unije, u najvećoj se mjeri tiču zakonskih određenja njihova statusa, kao i otvaranja prostora za mobilizaciju aktivizma seksualnih prava, piše Katja Kahlina u časopisu čije se tiskano izdanje tek očekuje u javnosti.

Domaće političke snage u većini slučajeva te promjene pravdaju obvezama usklađivanja zakonodavstva s pravnom stečevinom EU-a, a ne stvarnim ispunjenjem rečenih prava, čime prebacuju odgovornosti na EU, odnosno "eksternaliziraju odgovornost". To pak dovodi do povezivanja nacionalističkih, heteronormativnih, i antieuropskih pristupa protiv transformacije "seksualnog državljanstva".

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Heteronormativnost se temelji na svjetonazoru koji smatra da jedini ispravni seksualni i bračni odnosi jesu odnosi između osoba različitog spola, te se zna manifestirati kroz mržnju i diskriminaciju seksualnih manjina.

Pojam "seksualno državljanstvo" (sexual citizenship) nastao je u znanstvenoj literaturi i nema adekvatno značenje na hrvatskom jeziku. Katja Kahlina ga objašnjava kao odnos između pojedinca/-ke i države uvjetovan seksualnošću, te sugerira da koristimo alternativne izraze poput "društvenog položaja seksualnih manjina".

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tako, stvarne promjene ostaju djelomične i vrlo selektivne jer su seksualne manjine i dalje stigmatizirane, a heteroseksualne obitelji i dalje postoje kao temeljni princip organizacije i raspodjele građanskih prava i beneficija, ističe K. Kahlina.

Razlika Hrvatska : Srbija

Razlike između Hrvatske i Srbije u velikoj su mjeri povezane s različitim retorikama političkih elita u vezi s pristupanjem Europskoj uniji. U Hrvatskoj postoji veća raznolikost retoričkih strategija, dok je u Srbiji eksternalizacija odgovornosti prema EU daleko najdominantnija strategija, piše Katja Kahlina.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Različiti učinci eksternalizacije odgovornosti u te dvije države imaju veze s ostavštinama devedesetih i različitim viđenjima odnosa nacija – Europska Unija, naglašava ona.

Dok je Hrvatska smatrala da je prijem u EU vraćanje Hrvatske u Europu kojoj pripada, što je imalo široki politički konsenzus, u Srbiji je negativan odnos prema Zapadu s početka devedesetih pojačan NATO bombardiranjima 1999. kao i politikom EU prema Kosovu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Bivša zagrebačka studentica Kahlina posebno analizira odnos dvaju država prema povećanju javne vidljivosti prava seksualnih manjina, za što su osobito prikladne povorke ponosa.

Povorke ponosa

Naime, povorke su se počele smatrati jednim od najvidljivijih pokazatelja "istočno-europske razlike", odnosno pokazatelj su da te države nisu dovoljno "europske". U suprotnosti s homofobnom Istočnom Europom, Zapadna Europa smatra se prostorom prava i sigurnosti seksualnih manjina, te služi kao uzor liberalnog pluralizma i demokracije koju Istočna Europa treba slijediti.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U Hrvatskoj, država je zaštitila sudionike povorki ponosa unatoč nepopularnosti u široj javnosti. Povećana prisutnost seksualne jednakosti u javnosti dovela je i do nasilja i stigmatizacije seksualnih manjina u dijelu javnosti, osobito u vezi s Povorkom ponosa u Splitu 2011., što je pak dovelo do šire solidarnosti prema seksualnim manjinama u Hrvatskoj, ističe K. Kahlina.

U Srbiji su povorka ponosa izazvale suprotne učinke. Vlast je pokazala nevoljkost da zaštiti sudionike povorki i kazni napadače, što je pridonijelo konsolidaciji anti-gay snaga.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Brave
Versailles
hABAZIN VS. mAGYAR
Senorita 89
Brak na prvu
default_cta
Samit
Molitva prije zore
Hell's kitchen
Ljubavna zamka
Pevačica
default_cta
Barbapapa
Brak na prvu Australija
Obiteljske tajne
Otok iskušenja
Cijena strasti
default_cta
VOYO logo