Pravilnik upotrebi kolačića
Portal Net.hr unaprijedio je politiku privatnosti i korištenja takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa

POSAO OD POLA MILIJARDE $

HOĆEMO LI NA KRAJU DOBITI ‘STARE KANTE’? Samo su tri moguća scenarija s avionima, a na najlogičnije pitanje još nitko nije dao odgovor

Američki kongres odobrio je prodaju originalnih aviona Hrvatskoj. No, to ne uključuje izraelsku nadogradnju o čemu još uvijek traju pregovori. Situacija je još daleko od gotove, ali još uvijek nismo čuli odgovor na pitanje što će Hrvatskoj uopće borbeni avioni

Američki kongres odobrio je prodaju izraelskih aviona Hrvatskoj. No, odobrena je prodaja originalnih aviona starih 30 godina bez modernizacije. Kongres je tako odobrio prodaju aviona vrijednih 135 milijuna dolara, dok je cijeli posao s Izraelom vrijedan 500 milijuna dolara, što svjedoči o kakvoj se razlici u samim avionima radi.

Izdvojili smo šest ključnih pitanja o slučaju prodaje izraelskih F-16 Barak aviona Hrvatskoj.

1. Što je točno odobrio američki Kongres?

Američki Kongres odobrio je Izraelu prodaju aviona Hrvatskoj, no u originalnom stanju, potvrđeno je Večernjem listu iz State Departmenta.  Takvi su avioni vrijedni 135 milijuna dolara, a Hrvatska je s Izraelom dogovorila posao vrijedan 500 milijuna dolara. Razlika od 365 milijuna dolara odnosi se na izraelsku nadogradnju, čime su F-16-ice stare 30 godina modernizirane.

2. Što sad slijedi?

Postupak se sada vratio u State Department koji mora odlučiti o ovom slučaju. Paralelno traju pregovori između Sjedinjenih Država i Izraela o eventualnoj prodaji nadograđenih zrakoplova Hrvatskoj. Kada i ako taj proces završi s pozitivnih ishodom, State Department će autorizirati ovu prodaju.

3. Hoće li Hrvatska kupiti originalne zrakoplove?

Sudeći prema izjava najviših hrvatskih dužnosnika, premijera Andreja Plenkovića i predsjednice Kolinde Grabar Kitarović, Hrvatska nema namjeru kupiti bilo kakav drugi avion osim onog kakav je dogovorila s Izraelom. “Modifikacije onoga što je odabrano na natječaju ne može biti. Ili ćemo kupiti zrakoplove kakvi su ponuđeni ili će se natječaj poništiti. Sve drugo bi bilo dezavuiranje samog natječaja”, rekao je sredinom prosinca premijer Plenković.

4. Zašto je Amerikancima prodaja originalnih aviona problematična?

“Izraelci moraju prihvatiti naše tehničke zahtjeve i kada se to učini, možemo krenuti dalje i prodaja zrakoplova bit će odobrena”, rekao je nedavno američki veleposlanik u Hrvatskoj Robert Kohorst. Proizvođač aviona, tvrtka Lockheed Martin također mora dati odobrenje za prodaju ovih aviona. “SAD i Lockheed Martin moraju obaviti posao jer su oni ti koji posjeduju tehnologiju i intelektualno vlasništvo. Izraelci jednostavno nemaju izbora jer se radi o intelektualnom vlasništvu Lockheed Martina i oni moraju dati zeleno svjetlo za transfer”, rekao je američki veleposlanik Kohorst.

5. Koji su mogući scenariji?

Sudeći prema dosad poznatim informacijama samo su tri moguća scenarija. Prvo, moguće je da će se Izrael i SAD dogovoriti te će Hrvatska dobiti avione kakve je naručila. Drugo, postoji mogućnost da ne dođe do dogovora te se cijeli natječaj poništi. Treće, Hrvatska kupuje “stare kante”, odnosno originalne zrakoplove bez nadogradnje, premda hrvatski dužnosnici inzistiraju kako neće doći do ovog scenarija.

6. Što će Hrvatskoj uopće ratni avioni?

Nitko ne zna.

Imaš komentar?

Povratak na Net.hr