Pravilnik o upotrebi kolačića
Portal Net.hr unaprijedio je politiku privatnosti i korištenja takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa

ŠTO SE SPREMA?

BANDIĆEVA TRI DANA RADOSTI U DUBAIJU: Doznali smo tko je to sve platio, a svima je promaknuo jedan nadasve neobičan detalj

Iako u Skupštini grada Zagreba nije raspravljano o tzv. Zagrebačkom Manhattanu, Milan Bandić i brojna delegacija proveli su tri dana u Dubaiju, kod investitora koji je izabran u rekordno kratkom roku

Sve je oko Bandićevog projekta Manhattan bilo jako brzopotezno. I uobičajeno netransparentno. Prvo je objavljeno u nekoliko medija, bez ikakvog kritičkog propitivanja, da Milan Bandić smjera graditi “Zagreb u Zagrebu” iliti zagrebački Manhattan, i to u Novom Zagrebu, na području Velesajma. Prvi tekst je objavljen u Jutarnjem listu, 14. veljače 2019. Naravno, ne mora se niti naglasiti da ništa o tom projektu u tom trenutku nisu znali gradski vijećnici.

Točno mjesec dana kasnije, 14. ožujka 2019., Milan Bandić, s grupom odabranih suradnika, vratio se iz Dubaija, gdje je posjetio investitore koji će “graditi zagrebački Manhattan”.

U samo mjesec dana gradonačelnik Bandić, isti taj koji godinama ne uspijeva popraviti ili riješiti desetke problematičnih gradskih situacija koje se tiču širokog kruga građana, uvalio je građanima Zagreba jedan neobičan i zapravo posve nejasan projekt na području Velesajma. Usput je obavljen i navodni natječaj, i odabir investitora, sve u 15 dana. A na navodnom natječaju odabrani investitor samo nekoliko dana nakon natječaja ugostio je, de facto, počastio, gradonačelnika i njegov tim, trodnevnim provodom u Dubaiju.

Light show s hrvatskom zastavom

7. ožujka 2019. Bandić je izjavio da će “ići pogledati” obje ponude: Emaar Properties iz Ujedinjenih Arapskih Emirata, te tvrtke Bouygues Batiment International iz Francuske, te da će se razmotriti obje ponude i izabrati najbolja. U međuvremenu su Francuzi nekako otpali i sedmeročlana delegacija već je pet dana kasnije letjela u Dubai i svima je radosno objavljeno da će tvrtka koja je radila i projekt Beograd na vodi graditi i zagrebački Manhattan, a mediji su prenosili fotografije Milana Bandića usred Dubaija s light show izvedbom hrvatske zastave na jednom od nebodera, tik do palmi načičkanih lampicama.

Unatoč naslovima koji su dogovor u Dubaiju najavljivali kao gotovu stvar (Arapi će graditi, Bandić dogovara itd.) u dubinama tekstova moglo bi se naći da je “dogovor načelnog karaktera, jer svi budući ugovori koji slijede moraju dobiti dozvolu zagrebačke Gradske skupštine.”

Nije li uobičajena praksa da investitori dolaze predstaviti svoje poslovne namjere onima koji su raspisali natječaj? U slučaju fantomskog zagrebačkog Manhattana očito ne: potencijalni naručitelj je išao kod potencijalnog izvođača radova, a izvođač nije niti vidio lokaciju na kojoj će možda raditi.

Je li sve dogovoreno na natječaju ili ranije?

Zatim, kako je tako brzinski, svega nekoliko dana nakon navodnog natječaja na kojem je izabrana navodno bolja ponuda gradonačelnik i njegova brojna delegacija uspjela prekinuti sve svoje obaveze i ubaciti se odmah u planove arapskih šeika i gradonačelnika? Bilo je otprilike: halo, mi bismo vam mogli doći sutra! Kakva fantastična fleksibilnost u rasporedu gradonačelnika Dawood Abdulrahmana Al Hajirija i šeika i građevinskog tajkuna Mohameda Alabbara, osnivača Emaar Properties. Ili je sve to ipak dogovoreno ranije?

Konačno, tko je platio posjet brojne zagrebačke delegacije investitoru čije ugovore tek treba razmatrati gradska skupština? Iz Grada Zagreba stigao nam je službeni odgovor da “trošak zrakoplovnih karata podmiruje Grad Zagreb, a trošak smještaja domaćin.” Nije nam precizno odgovoreno koliko su stajale avionske karte, ako su letjeli izravnom linijom s avionskom kompanijom Emirates, onda je cijena bila “od” 2.215,00 kn, a ako su letjeli s Flydubai, onda je cijena “od” 4.620,00 kn. Uzmimo prosjek, pa ako je 3000 kuna po osobi, iz zagrebačkog budžeta je potrošeno najmanje 21 tisuću kuna za troškove leta. Jesu li uzeli i službene dnevnice? Tko zna. Nemamo odgovor.

Samo znamo da je domaćin platio troškove smještaja. Pretpostavljamo da je zagrebačka delegacija kojoj se želi prodati posao bila iznimno dobro smještena i ugošćena na ručkovima i večerama. To pak ostaje siva zona: Mogući investitori čiji će ugovori možda biti na razmatranju, a teoretski možda i odbijeni u Gradskoj skupštini već su obilno ugostili predstavnike gradske vlasti.

Tko je sve platio?

Doduše, navedeno je u dopisu iz Grada da je gradonačelnik išao u službeni posjet na poziv gradonačelnika i generalnog direktora Grada Dubaija Dawooda Abdularahmana Alhajirija, te da su predviđeni sastanci s gradonačelnikom, ali i direktorom tvrtke Emaar Properties, no sudeći po objavljenim fotografijama, druženja i sastanci su se nekako spleli u jednu cjelinu, a nije se tajilo da je gradonačelnik potvrdio posjet upravo zato jer je Zagreb odabrao investitora iz Dubaija.

Dakle, ili je troškove smještaja zagrebačke delegacije platio gradonačelnik Dubaija, ili Emaar Properties, a onda bi se moglo reći da je zagrebačka delegacija dobila zapravo golemi dar u naturi od predstavnika budućeg investitora, a dar je možda dogovoren i prije brzopoteznog natječaja?

Zanimljivo je da se Milan Bandić nastoji udaljiti od činjenice da njegov odabrani investitor gradi “Beograd na vodi”, te da je moguće da je zapravo putem svojih veza u Srbiji stupio u kontakt s njima. Naime, “Beograd na vodi” je omiljeni projekt srpskog predsjednika Aleksandra Vučića a on sam ga je obilno volio koristiti u predizborne svrhe. Primjerice, u veljači 2018. Vučić je svojoj predizbornoj kampanji najavio da će Beograd na vodi biti gotov krajem 2018. ili početkom 2019. Međutim, to nipošto nije točno.

Bandićev povratak iz DubaijaFoto: Pixsell

Isti investitor kao i za ‘Beograd na vodi’

Nezavisni srpski portal, Istinomjer.rs upravo mu je dao ocjenu “nedosljedan” zbog toga, ali Vučić je već našao i opravdanje: mislio je, kaže, samo na fazu A cjelokupnog projekta. Također, kritička javnost u Beogradu smatra da se ulazak arapskih investitora i cijeli projekt odvija dramatično netransparentno, da se urbanistički plan grada prekrajao za potrebe investitora. Cijeli projekt poznata beogradska arhitektica Mirjana Milanović u izjavi za Forbes ocijenila je kao “lošu šalu”, te zaključila da se radi o izgradnji “još jednog trgovačkog centra u zemlji u kojoj više nitko nema novaca da kupi išta”.

Znakovito je da je i u slučaju “Beograda na vodi” prezentacija projekta obavljena u Dubaiju. No, u srpskoj delegaciji nije bio u prvom planu gradonačelnik Beograda nego tadašnji prvi potpredsjednik Vlade, Aleksandar Vučić, koji je projekt nazvao “novim rođenjem Srbije”. Do zaključenja teksta nismo, na žalost, stigli provjeriti jeli neboder usred Dubaija tada zasvijetlio u bojama srpske zastave, ali vrlo moguće da jest.

Model prezentiranja i dogovaranja investicije zapanjujuće podsjeća na Bandićevu operaciju “Manhattan”, odnosno, može se zaključiti da su arapski investitori na zagrebačkoj delegaciji primijenili isti recept koje su već testirali na srpskoj. Očito uspješno. Samo što “Beograd na vodi” debelo kasni i nikome više nije jasno koliko se ukupno potrošilo, što se zapravo htjeli sagraditi i ima li to uopće smisla.

Imaš komentar?

Povratak na Net.hr