Epidemija koronavirusa mogla bi prouzročiti nesagledive posljedice s kojima se Hrvatska dosad suočavala u rijetkim trenucima. Na tržištima je zavladao potpuni kaos, burzovni indeksi divljaju, poremećeni su transportni tokovi, zbog čega ponegdje vladaju nestašice određenih proizvoda. To je potvrdio i ekonomski analitičar Damir Novotny koji je za RTL rekao kako je širenje koronavirusa unijelo nemir u međunarodnu trgovinu.

"Protok robe i ljudi se smirio, vraćamo se nazad na domaća tržišta, posebice u Europi. Sigurno će se povećati potražnja za nekim proizvodima koje smo kupovali na međunarodnom tržištu", rekao je Novotny.

Novotny kaže da bi se Hrvatska zbog koronavirusa mogla okrenuti proizvodima s domaćeg tržišta. Kao primjer naveo je epidemiju kravljeg ludila, koja je nastupila u trenutku kad je Europa većinu mesa uvozila iz Južne Amerike. Tada se Njemačka, koja je bila veliki uvoznik, gotovo u potpunosti okrenula domaćim proizvodima, kojima je napunila svoje tržište.

"Ako se potrošač ponaša racionalno, kupuje proizvod s nižom kvalitetom, međutim u zadnje vrijeme se to mijenja, gleda se otkud nešto dolazi i možemo očekivati povećanu potražnju za robom iz Europe, a posebno Hrvatske", ističe Novotny.

Spašavanje turističke sezone

Iako su turističke brojke u Hrvatskoj još donekle dobre, strahuje se od još snažnijeg utjecaja koronavirusa zbog kojeg bi turizam ove godine mogao podbaciti. Ministarstvo turizma pokreće akciju "Tjedan odmora vrijedan", no postoji skepsa oko toga da domaći turisti mogu spasiti turističku sezonu.

"To će biti veliki problem u hrvatskom turizmu, nesigurnosti će biti, ljudi će manje putovati. Možemo očekivati i da će domaći turisti manje putovati. Italija je naglo spustila cijene. U svakoj krizi turistički sektor ima probleme jer se tokovi turisti smanjuju. Ideja da se vaučerima potiče domaći turizam nije loša ideja. Sigurno ćemo imati nedostatak turista iz Azije koji su u zadnje vrijeme mnogo dolazili u Hrvatsku, ali dolazit će manje i Talijani. Ministarstvo turizma bi s određenim fiskalnim intervencijama, subvencijama turističkim kompanijama, povećati domaći promet. No Vladin sektor je iscrpio kapacitete, smanjio je porez na turističke usluge. Ne vidim baš dovoljno velik prostor za intervenciju kako bi se povećala potražnja", smatra Novotny.

Inflacija u naredna dva mjeseca

Novotny je istaknuo kako je pitanje trenutka kada će se koronavirus proširiti na sve europske zemlje. Napomenuo je kako se zbog toga ne može računati da će se situacija oko epidemije i njenih utjecaja smiriti do ljeta.

"Jedini bazen su domaći turisti i možda oni susjednih zemalja. Možda će hrvatski turistički sektor nakon ovog šoka shvatiti da moraju uravnotežiti cijene da privuku i domaće turiste. Njemačka vlada je već najavila mjere da njihovi turisti ostanu doma. U Hrvatskoj su cijene za naše turiste velike", upozorio je.

Novotny je istaknuo i kako je već sad vidljiv rast cijena, iako je domaće tržište preplavljeno jeftinom kineskom robom. "Inflaciju nismo vidjeli već 20 godina, to ćemo sigurno u naredna dva mjeseca vidjeti, one koje smo kupovali u azijskim zemljama ili uvozili iz Italije. Možemo očekivati rast domaćih cijena, jer naša proizvodnja nije dovoljna ni za 50 posto naših potreba", zaključio je Novotny.