Pravilnik o upotrebi kolačića
Portal Net.hr unaprijedio je politiku privatnosti i korištenja takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa

Facebookov debi na burzi

Osnivač Facebooka Mark Zuckerberg je udaranjem u zvono označio početak današnjeg trgovanja na newyorškoj burzi u 15:30 sati po našem vremenu.

Ovo je Facebookov dan! Danas je počela trgovina Facebookovim dionicama u jednoj od najvećih i najviše praćenih javnih ponuda u novijoj povijesti. Inicijalna javna ponuda (eng. initial public offering) znači da je riječ o prvoj javnoj ponudi običnih dionica nekog privatno (ili držanog) poduzeća. Često se skraćeno označava kao IPO (na hrvatskom JPD), a tom javnom ponudom, kako joj i ime sugerira, neko poduzeće izlazi u javnost.

Facebook je zbog velike potražnje ovaj tjedan povisio raspon ciljane cijene dionica na 34 do 38 dolara po dionici, s ranije određenih 28 do 35 dolara. Neki optimističniji analitičari spekuliraju da bi se ta cijena u trgovanju mogla povećati i do 50%. Osim cijene, kompanija je još prije IPO-a povećala broj ponuđenih dionica za oko 85 milijuna, što znači da se danas na tržištu nalazi 421,233.615 dionica Facebooka, odnosno petina ukupnog broja dionica ovog društa čime bi se moglo prikupiti oko 18 milijardi dolara.

Tržišna vrijednost kompanije ovim povećanjem cijene skočila je s 93 milijarde na čak 104 milijarde dolare. To znači da je vrijednost ove kompanije otprilke jednaka kao i tehnološkog diva Amazona, a više od kompanije Disney. Ovaj IPO je treći po veličini u američkoj povijesti, odmah nakon financijskog giganta kompanije Visa i General Motorsa, piše BBC.

Zaposlenici Facebooka bili su budni cijelu noć slaveći svoj tzv. “hackathon” u sjedištu kompanije u Menlo Parku u Kaliforniji.

Društvena mreža Facebook osnovana je 2004. godine, a danas diljem svijeta ima više od 900 milijuna korisnika.

Analitičari procjenjuju da bi cijena Facebooka mogla snažno rasti u prvim satima nakon otvaranje burze, unatoč tome da je njen profit relativno malen u odnosu na veličinu kompanije. Naime, kompanija ostvaruje samo 5 dolara godišnje od svakog od svojih 900 milijuna korisnika. Osim toga, mnogi analitičari upozoravaju da ni sadašnji planovi Facebooka za povećanje profitabilnosti nisu baš u potpunosti jasni, a Financial Times upozorava pak u svojoj analizi je Facebook izabrao nezgodan trenutak s obzirom na recesiju u eurozoni i u vezi s time veliki oprez investitora.

Prošle godine Facebook je ostavario 3,7 milijardi dolara od prodaje, te se procjenjuje da bi ove godine ta brojka mogla iznositi oko šest milijardi dolara.

Društvena mreža pokušava iskoristiti masovnu potražnju jer usporavanje rasta broja korisnika i prihoda dovodi u pitanje dugoročni uspjeh tvrtke koja danas zapošljava više od 3.000 radnika.

Mnogi smatraju da je očekivana vrijednost Facebooka previsoka, tržište će pokazati. Kad je prije nekoliko dana General Motors javno objavio da se više neće oglašavati na Facebooku, to je otvorilo niz pitanja koja su, doduše, i prije postojala, ali o njima se nije raspravljalo takvim intenzitetom. Naime, javna je tajna da mnogi oglašivači još uvijek nisu sigurni isplati li im se takav oblik oglašavanja. To je ujedno i razlog zbog kojega je investitorima vrlo teško objektivno procijeniti vrijednost kompanije.

Facebook, naravno, svoj oglašivački biznis gradi uvjeravajući sve oko sebe da kupuju nove oblike oglašavanja koji su učinkovitiji od starih, no činjenica je da oglašivači mogu direktno pratiti rezultate oglašavanja primjerice na Googleu, dok Facebook većinom ne dopušta praćenje korisnikovih aktivnosti od strane “trećih strana”, pa je time i evaluacija oglašivačkih kampanja mnogo teža. Zbog nemjerljivosti kampanja, mnogi veliki oglašivači nisu sigurni jesu li njihovi oglasi isplativi kada se pojave na Facebooku.

Upravo ovo pitanje dovodi do jednog drugog, koje danas zanima mnoge koji su uključeni u IPO: vrijedi li Facebook zaista 100 milijardi dolara?

Prethodni članci:
arti-201205180217006
arti-201205160236006
arti-201205100372006
arti-201205160186006

Povratak na Net.hr