Udzbenici o sigurnom koristenju interneta dostupni svim skolama

Autorski tim je posebno ponosan na e-udzbenike u virtualnoj ucionici i multimedijske obrazovne sadrzaje s kvizovima, igrama i animiranim pricama.

Vise od 800 razlicitih digitalnih obrazovnih sadrzaja izradili su ucitelji iz pet osnovnih skola u Hrvatskoj za skolski kurikulum o sigurnom koristenju interneta u projektu ‘Sigurnost djece na internetu’. Udzbenici i e-udzbenici u virtualnoj ucionici, prirucnici za ucitelje i roditelje te raznovrsna multimedija kao sto su kvizovi, animirane price, racunalne igre i videozapisi besplatno su dostupni osnovnim skolama na mreznoj stranici projekta petzanet.HR i YouTube kanalu. Cilj kurikuluma je unaprijediti digitalne kompetencije djece i poticati ih da preuzmu odgovornost za vlastitu sigurnost s naglaskom na osnazivanju i isticanju odgovornog ponasanja i digitalnog gradanstva te opcenito povecati znanje i razumijevanje problema u podrucju sigurnosti djece na internetu. Porucili su to danas na konferenciji za medije predstavnici OS Veliki Bukovec kao nositelj projekta te partneri iz OS ‘Mato Lovrak’ iz Nove Gradiske, OS Popovaca, OS Gripe iz Splita i OS ‘Mladost’ iz Osijeka te domacin konferencije CARNet.

“Nas postojeci kurikulum ne propisuje cak niti minimum znanja o odgovornom i sigurnom koristenju interneta, racunala i mobilnih tehnologija koja bi djeca trebala imati. Ulozili smo zato svoje znanje i entuzijazam uz financijsku podrsku EU te razvili sadrzaj koji sada svi kolege ucitelji mogu obradivati prosjecno jedan sat mjesecno u sklopu nastave”,
istaknula je voditeljica projekta Lidija Kralj, profesorica matematike i informatike u Osnovnoj skoli Veliki Bukovec.

Naime, ucenici tijekom osnovnoskolskog obrazovanja u Hrvatskoj trenutno mogu steci samo osnovne informaticke vjestine ako odaberu izborni predmet informatike od 5. do 8. razreda ili od 1. do 4. razreda, ako im je takva izvannastavna aktivnost ponudena. Dakle, nije obavezno cak niti minimalno znanje o odgovornom i sigurnom koristenju interneta, istaknuli su suradnici u projektu.

Tijekom 16 mjeseci suradnici u projektu izradili su skolski kurikulum koji je organiziran u cetiri modula prema uzrastu ucenika te u pet cjelina: informacije, komunikacija, stvaranje sadrzaja, sigurnost i rjesavanje problema. Neke od tema obuhvacenih kurikulumom su zastita osobnih podataka, pravila komunikacije i ponasanja na internetu, opasnosti drustvenih mreza, dijeljenje i autorska prava, krada identiteta, digitalni tragovi, kriticko vrednovanje informacija i sprecavanje elektronickog nasilja.

Udzbenici i prirucnici su pripremljeni u PDF i flip formatima, a autorski tim je posebno ponosan na e-udzbenike u virtualnoj ucionici i multimedijske obrazovne sadrzaje s igrama i animiranim pricama koji ucenicima pruzaju mogucnost samostalnog ucenja, poistovjecivanje sa stvarnim likovima i zivotnim situacijama. Ujedno, originalne online igre napravljene su za sve uzraste ucenika kako bi kroz razne problemske situacije mogli vjezbati i razvijati motoricke sposobnosti te usvajati primjerene obrasce ponasanja za odgovorno i sigurno koristenje interneta, racunala i mobilnih tehnologija. Iskoristene su i prednosti internetskih platformi te pripremljeni kvizovi u Zondleu. Prilikom rjesavanja kvizova ucenici dobivaju povratne informacije te mogucnost igranja igre koju sami odaberu. Ovakav nacin provjere znanja potice ucenike na samostalno vjezbanje i usvajanje novih znanja uz igru, a uciteljima daje mogucnost organiziranja natjecanja (Zondle challenge) kako bi ucenici pojedinacno ili u grupama mogli pokazati svoje znanje.

Materijali imaju brojne poveznice koje vode na druge sadrzaje ili na vanjske izvore informacija, a karakterizira ih i responzivni dizajn pa se njihov sadrzaj automatski prilagodava uredaju na kojem se prikazuje. Posebnost su i prirucnici za roditelje sa sadrzajem koji prati svaku nastavnu jedinicu iz udzbenika objasnjavajuci im zasto se neke teme obraduju s djecom, sto bi oni trebali znati o toj temi te kako ce djeci pruziti podrsku da se lakse snadu i odrastu u virtualnom svijetu. Takoder, prirucnici mogu biti velika pomoc roditeljima jer mnogi znaju vrlo malo o tom podrucju.

Hrvatska akademska i istrazivacka mreza – CARNet aktivno je sudjelovala u projektu od prvih dana, savjetovala ucitelje, promovirala sadrzaje te omogucila smjestaj svih obrazovnih sadrzaja na njihovim serverima. CARNet sustavno provodi istrazivacke aktivnosti na podrucju sigurnosti svojih korisnika na internetu te je i u ovom projektu koristio analize tih istrazivanja. Znacajnu ulogu CARNet preuzima i u diseminaciji rezultata projekta na cijeli odgojno-obrazovni sustav kroz poticanje i podrsku skolama u izradi skolskih kurikuluma o sigurnosti djece i mladih na internetu.

Tijekom cijelog projekta vise od 5400 ucenika i roditelja iz pet zupanija iz kojih dolaze skole partneri bili su ukljuceni u razlicite aktivnosti dok je na brojnim radionicama, izlozbama, interaktivnim okruglim stolovima sudjelovalo vise od 20 tisuca osoba. U posljednjoj fazi projekta skolski kurikulum vrednovale su skole koje sudjeluju u projektu i vanjski savjetnici, a napravljeno je i pilot testiranje s 440 ucenika i roditelja. Sve su skole u sklopu projekta opremljene i mobilnom ucionicom koja ima interaktivnu plocu s projektorom i ukupno 120 tablet racunala s tipkovnicom za ucenike.

Suradnici su projekt predstavili na brojnim domacim i medunarodnim konferencijama, a ponosni su i jer je Microsoft uvrstio njihovih pet skola u program ‘Showcase Schools’ za skolsku godinu 2014./2015. medu 120 skola diljem svijeta zbog inovativne primjene tehnologije u nastavnim aktivnostima koje vode novoj transformaciji obrazovnog sustava.

Projekt je financirao IPA program Europske unije s 2,5 milijuna kuna, a podrzavali su ih i Hrvatska akademska i istrazivacka mreza – CARNet, Agencija za odgoj i obrazovanje, Agencija za zastitu osobnih podataka te niz lokalnih institucija i organizacija.

Imaš komentar?

Povratak na Net.hr