ČISTO DA ZNATE

VEGETARIJANCI I VEGANI: Koja je razlika i kakvu hranu točno jedu jedni i drugi?

Vegetarijanci i vegani odlučili su se za način života u kojem je briga o prirodi i životinjama na prvom mjestu. Ta odluka sa sobom nosi i mnoga odricanja kao što su promjena prehrane, korištenje raznih kozmetičkih proizvoda i odjeće povezane s životinjskim porijeklom.

Prije nego se odvažite na ovu odluku, bitno je znati koja je zapravo razlika između vegetarijanaca i vegana.

Vegetarijanci

Vegetarijanci su potpuno isključili meso iz svoje prehrane te koriste nove namirnice koje zamijenjuju meso. Izbacivanje mesa iz prehrane bi moglo šokirati vaš organizam, zato preporučujemo da krenete postepeno ili odmah zamijenite meso drugim nutrijentima. Za koji god se način prehrane i promjene odlučite, bit će vam potrebna velika količina proteina, željeza, kalcija, cinka i vitamina B12. Najlakši način kako postati vegetarijanac je meso zamijeniti drugim proteinima i zamijeniti ga sa sojom ili seitanom. Savjete kako postati vegetarijanac pronađite OVDJE.

Vegetarijanci se dijele u dvije grupe: totalni vegetarijanci koji ne jedu nikakve namirnice životinjskog porekla i lakto-ovo vegetarijanci koji jedu jaja, sir, jogurt, mlijeko, ribu, piletinu, morske plodove i zapravo sve osim crvenog mesa.

Vegetarijanski način prehrane nije novijeg datuma, već seže nekoliko tisuća godina unatrag. U Indiji je to bio uobičajeni način prehrane, a vegetarijastvo je bilo poznato i u staroj Grčkoj. Osim toga, kroz povijest meso nije bilo dostupno svima, za razliku od žitarica i povrća koji su bili na dohvat ruke skoro svakom čovjeku.

Vegani

Veganska prehrana u sebi ne sadrži nikakve proizvode koji dolaze od životinja. Što bi značilo da vegani ne jedu ribu, morske plodove, med, jaja, mlijeko i mliječne proizvode. Veganski jelovnik se temelji na žitaricama, tjestenini bez jaja i voću i povrću. Vegani također ne nose, niti koriste, išta vezano uz životinje, pa tako izbjegavaju i proizvode koji su testirani na životinjama. U veganskoj prehrani najviše nedostaje vitamina B12. Taj vitamin vegani pronalaze u gljivama, algama, košticama i kiselom kupusu.

Prednosti veganske prehrane su velike: umanjuje rizike od srčanih bolesti, moždanog udara, nekih karcinoma, reumatskog artritisa, visokog krvnog tlaka, astme, alergija i bubrežnih kamenaca. Prehranom bez životinjskog mesa i proizvoda smanjuju se i šanse za trovanje hranom.

Zablude o vegetarijanstvu i veganstvu

Jedna od zabluda u vezi vegetarijanske i veganske prehrane je mišljenje kako oni mogu piti alkohol, gazirane napitke, kavu i da to neće ostaviti nikakve posljedice na njihovo zdravlje.

“Istina je potpuno suprotna. Nije dovoljno da se hranite zdravo, važno je i da se izostave toksične namirnice. Veoma bitna navika je kvalitetan san koji počinje zalaskom sunca, jer se tada luči hormon melatonin, koji služi za obnovu naših ćelija. Ne zaboravite ni fizičku aktivnost, minimalno sat vremena dnevno. Ovo su samo neki od činilaca koji dovode do optimalnog zdravlja. Nije dovoljna samo prehrana, važne su i životne navike”, izjavio je dr. Nikola Šavija iz Instituta za prirodnu medicinu.

Imaš komentar?

Povratak na Net.hr