TOTALNA ZBUNJOLA / Otkriven jos jedan planet koji zapravo ne bi trebao postojati

Na udaljenosti od 500 svjetlosnih godina od Zemlje otkriven je jos jedan egzoplanet, ali je toliko velik i kruzi oko tako sicusne zvijezde da se znanstvenici samo ceskaju po glavi.

7.5.2015.

Planet HATS-6b je plinoviti div i jednostavno je "prevelik" za svoju zvijezdu oko koje se okrece u kratkoj orbiti da mu citava godina traje tek 3,3 zemaljska dana.

"Pronasli smo malu zvijezdu s divovskim planetom velicine Jupitera koji kruzi na maloj udaljenosti od nje", rekao je George Zhou, doktorand s Istrazivacke skole za astrofiziku i astronomiju Nacionalnog sveucilista Australije iz Canberre i clan tima koji je otkrio zanimljivi planet.

"Planet je morao nastati daleko od maticne zvijezde, ali joj se priblizio. No, nemamo teorije koja bi mogla objasniti kako se to dogodilo", rekao je.

Nastanak planeta

Astronomi vec dugo vremena vjeruju da planeti nastaju od diska plina i prasine oko novonastale zvijezde.

Takoder, smatra se kako protoplanetarni diskovi oko malih zvijezda sadrze puno manje materije od koje nastaju planeti nego sto je imaju velike zvijezde.

Sto dovodi do ocitog pitanja: S obzirom da je njegova mala zvijezda HATS6 patuljak M-klase, kako je onda HATS-6b tako velik?

"Postojanje planeta HATS-6b predstavlja izazov za znanstvenike u smislu teorije o nastanku planeta – bilo koja sveobuhvatna teorija nastanka planeta mora objasnjavati zasto se plinoviti divovi rijetko kad pojavljuju oko malih zvijezda, a opet vidimo da se i to pravilo krsi", rekao je Zhou za HuffPost.

M-patuljci su jedna od najbrojnijih vrsta zvijezda u galaktici. Iako su ceste, M-patuljaste zvijezde nisu previse poznate jer su hladne i blijede pa ih je tesko proucavati.

HATS-6 emitira samo jedni dvadesetinu svjetla naseg Sunca.

Blijeda svjetlost zvijezda

Zhou i njegovi kolege otkrili su planet HATS-6b nakon sto su uocili promjene u svjetlosti zvijezde HATS-6.

Naknadna promatranja potvrdila da su da tranzit planeta ispred zvijezde utjece na blijedenje svjetlosti te su pomogla odrediti velicinu planeta.

Njihovo je istrazivanje pokazalo da je radijus planeta usporediv s Jupiterom, a masom je slicniji Saturnu.

"Planet ima slicnu masu Saturna, ali mu je radijus slicniji Jupiteru, tako da rijec o prilicno 'napuhamom' planetu. Zbog toga sto je njegova zvijezda toliko hladna da ne zagrijava planet previse, vrlo je razlicit od planeta koje smo do sada promatrali", rekao je Zhou.

"Bit ce zanimljivo prouacvati asmotsferu tog planeta", dodao je.

U projektu HAT-S sudjeluju znanstvenici iz Australije, SAD-a, Europe i Cilea, ali i jedan astronom-amater – T G Tan – koji vrsi promatranja iz svog dvorista.

"Imamo niz malih robotskih teleskopa diljem svijeta – u Namibiji, Novom Juznom Walesu i Cileu – tako da mozemo kontinuirano opazati objekte na nocnom nebu", rekao je Zhou za CNN. "Tako smo otkrili ove planete".

Istrazivanje je objavljeno proslog tjedna u Astronomical Journalu.

Alvin i vjeverice