SUPERDIVOVSKA CRVENA ZVIJEZDA: / Astronomi snimili supernovu samo nekoliko sati nakon eksplozije

Foto: NASA
15.2.2017.
NASA

Njihova promatranja, rezultati kojih su objavljeni u časopisu Nature Physics, dogodila su se dovoljno rano da bi se uočile krhotine i shvatilo što se dogodilo prije eksplozije.

"Izravna opažanja vrlo ranog i ograničenog vremenskog okvira prije nego su područje izbrisali izbačeni materijali supernove može značajno poboljšati naše razumijevanje kasnih faza evolucije masivnih zvijezda, profila gustoće i povijesti gubitka mase, osobito neposredno prije eksplozije supernove", objasnio je za Research GateOfer Yaron, astrofizičar sa Znanstvenog instituta Weizmann u Izrael.

MISTERIOZNO SVEMIRSKO TIJELO: /

Astronomi ga slučajno otkrili - zbog izdajničkog repa

MISTERIOZNO SVEMIRSKO TIJELO: /

Astronomi ga slučajno otkrili - zbog izdajničkog repa

Astronomi su prvi put uočili supernovu u robotskom pretraživanju provedenom na opservatoriju Palomar u južnoj Kaliforniji 6. listopada 2013. Nazvali su je SN 2013fs (odnosno iPTF13dqy – Palomar Transient Factory), a supernova se dogodila u galaksiji NGC 7610, udaljenoj oko 160 milijuna svjetlosnih godina.

Iako su supermasivne zvijezde i do 10.000 puta sjajnije od našeg Sunca, a u supernovi i još više, ova zvijezda je eksplodiralA u supernovu Tipa II, najuobičajeniji tip supernova.

Foto: Ofer Yaron
Foto: Ofer Yaron

Dalja promatranja pomoću redgnenskih zraka i ultraljubičastih valnih duljina pokazala su da je supernova nastala je iz crvenog superdiva oko 10 puta većeg od našeg Sunca.

Osim toga, astronomi su otkrili da disk materije kruži oko umiruće zvijezde. Vjeruju da je disk stvoren samo godinu dana prije nego što je zvijezda eksplodirala. Yaron je objasnio da je umiruća zvijezda prije eksplozije izbacuje ogromne količine materijala, gubeći time puno svoje mase.

Yaron usporedio trenutke umirućih zvijezda sa žarnom niti u žarulji, "koja naglo jače zasja nekoliko sekundi prije nego što pregori, a žarulja završi svoj životni vijek".

Unatoč tome što je uočena prije samo nekoliko godina, astronomi napominju da se ova supernova zapravo dogodilo prije oko 160 milijuna godina.

Yaron naglašava da se svaki izvangalaktički događaj kojeg danas promatramo već dogodio prije milijuna, ako ne i milijardi godina. Svjetlost koju danas promatramo teleskopimaa emitirana je prije više milijuna ili milijardi godina.

Alvin i vjeverice