PETA SILA

PROZOR U NOVU FIZIKU: Jesmo li otkrili prirodnu silu koja ‘nedostaje’?

Prošle je godine tim mađarskih fizičara primjetio anomaliju u radioaktivnom raspadu. Otkrili su emitiranje neobične nove čestice, koja je imala karakteristike koje niti jedna čestica ne bi trebala imati, piše IFLScience.

Teoretski fizičari iz Sjedinjenih Država provjerili su njihovu tvrdnju i otkrili da ne samo da ne krši nikakve prijašnje eksperimente, već da bi se moglo raditi i o misterioznoj petoj sili.

ZNANSTVENICI ZBUNJENI: Neočekivani rezultati u CERN-u otvaraju potpuno novo poglavlje u fizici

Misteriozna sila

Ovo nije prvi put da je da se kao rješenje misterije pretstavlja peta sila (ostale četiri su – gravitacija, elektromagnetska, slaba i jaka nuklearna sila).

Devedeset i šest posto materije i energije koje sadrži naš svemir sastoji se od nečega što nije obična, poznata meterija, a peta se sila ponekad koristi kako bi se objasnile te misteriozne komponente, zvane tamna tvar i tamna energija.

Mliječna staza
96% svemira sastoji se od nepoznate materije i energijeFoto: KCHANDE/Thinkstock

Peta se sila koristi i da bi se objasnila ograničenja standardnog modela fizike čestica, poput momenta anomalnog magnetskog dipola, čija se mjerenja ne slažu s teoretskom vrijednosti.

Mađarski je tim tražio ‘tamne fotone’, elektromagnetske bozone koji vrše interakciju s tamnom tvari. Ispucavali su protone u atome litija-7 i na taj način stvarali nestabilni berijij-8, koji se raspada u parovima elektrona i pozitrona (koji su anti-elektroni).

Posredna faza

Po standardnom modelu, broj zamijećenih parova trebao je opadati kako se kut između dvije čestice povećava. Ali tim je javio kako je broj naglo skočio kod kuta od 140 stupnjeva, nakon čega je ponovo počeo opadati.

Skok ukazuje na postojanje posredne faze, još jedne čestice, s masom od oko 17 MeV, što je ekvivalent masi od 32 elektrona, te bez električnog naboja. Tim je uvjeren u točnost otkrića, i tvrdi kako je mogućnost da se radi o pukoj slučajnosti manja od 1 u 200 milijardi.

Dok je prisutnost ove čestice neočekivana i neobjašnjena, brojni se eksperimentalni timovi spremaju potvrditi ovo otkriće. Eksperiment DarkLight u Jefferson Laboratoryu, koji traži tamne fotone, moći će za najviše godinu dana provjeriti ovu tvrdnju. A u Europi, LHCb eksperiment u CERN-u isto će tražiti navodnu česticu.

Važno je zadržati zdravu količinu skepticizma dok rezultati ne budu potvrđeni, ali možda će nam se otvoriti prozor u potpuno novu fiziku.

Imaš komentar?