NIJE STVAR U STRESU ILI POROCIMA: / Znanstvenici napokon otkrili zašto točno ljudi sijede

Foto: Thinkstock, Ingram Publishing
6.3.2016.
Thinkstock, Ingram Publishing

Grupa međunarodnih znanstvenika otkrila je i da proces nastanka sijedih vlasi nije posljedica stresa, konzumiranja previše alkohola, uživanja u nikotinu, izlaganja suncu ili nedostatku vitamina, kako se dosad vjerovalo, već je određen genetskim naslijeđem, pa bismo se u budućnosti, umjesto odlaska frizeru mogli odlučiti za genetsku manipulaciju.

ZAISTA TO MISLITE? 17 /

razloga zašto prirodno kovrčava kosa ne izgleda dobro

ZAISTA TO MISLITE? 17 /

razloga zašto prirodno kovrčava kosa ne izgleda dobro

Znanstvenici su od 6000 osoba različitih rasa prikupili uzorke DNK. Ustanovili su da gen IRF4 određuje pigment prirodne boje kose, kože i očiju i nalazi se na kromosomu šest. Malo je vjerojatno da je IRF4 jedini gen koji utječe na proces rasta sijede kose, no znanstvenicima pruža mogućnost za nova istraživanja.

Gen otprije poznat znanstvenicima

"Otkrili smo alelu (varijantu gena koja često određuje nastanak različitih nasljednih karakteristika), koja je predispozicija za pojavu sijede kose", objasnio je dr. Kaustubh Adhikari, koji je istraživanje proveo s kolegama s University College London.

"Otprije znamo na koji način neki geni utječu na proces gubitka kose i na boju kose, no prvi smo put identificirali gen odgovoran za nastanak sijedih vlasti. Alela odgovorna za sijedu kosu zamijećena je prvenstveno kod Europljana. Prosječna srednja životna dob za pojavu sijedih vlasi kod bijelaca je oko 35. godine života, kod Azijata oko četrdesete, a kod potomaka osoba crne rase oko 45.", rekao je dr. Adhikari.

Gen IRF4 otprije je poznat znanstvenicima jer sudjeluje u proizvodnji i skladištenju melanina, pigmenta koji nastaje enzimskom oksidacijom tirozina. Melanin se stvara u melanocitima u koži, očima i kosi zbog čega utječe na njihovu boju. Njegov nedostatak u koži rezultira albinizmom.

Boja kose nastaje u melanocitima smještenima u folikulu ili korijenu vlasi. S godinama, melanociti prestaju proizvoditi pigment i kosa gubi prirodnu boju te sijedi.

"Saznanje o tomu na koji način IRF4 utječe na pojavu sijede kose moglo bi izmijeniti ovaj prirodni proces jer ćemo razmotriti mogućnost manipulacije tim genom kako bismo proces usporili", objasnio je Adhikari.