LJEKOVITI AKTIVNI SASTOJAK: / Može li kanabis izliječiti Alzhaimera?

Foto: Thinkstock, Helios8

Stručnjaci sugeriraju kako bi određeni sastojci koji se nalaze u kanabisu mogli biti učinkoviti u tretmanu Alzheimerove bolesti, prenosi Daily Mail.

9.7.2016.
Thinkstock, Helios8

Početna istraživanja pokazuju kako tetrahidrokanabinol (THC), ključni sastojak popularne "droge", potiče uklanjanje proteina beta-amiloida iz mozga.

DIRLJIVA MOLBA ČOVJEKA S ALZHEIMEROM: /

Prijatelji stari gdje ste, zavapio u videu

DIRLJIVA MOLBA ČOVJEKA S ALZHEIMEROM: /

Prijatelji stari gdje ste, zavapio u videu

Pomaže u uklanjanju naslaga iz mozga

Ovaj toksični protein glavni je sastojak naslaga koje se formiraju u mozgu, a koje se smatraju osnovnim znakovima bolesti, te je njegova prisutnost i gomilanje indikativno za najčešći oblik demencije.

Nadalje, nova istraživanja nude i uvid u ulogu koju imaju upale u poticanju Alzheimerove bolesti.

Stručnjaci s Instituta Salk u Kaliforniji kažu kako se nadaju da će nam ovo otkriće ponuditi način kako bi mogli razviti nove terapije koji ma bi tretirali stanje demencije.

Foto: Thinkstock, wildpixel
Foto: Thinkstock, wildpixel

"Iako su već ranija istraživanja ponudila dokaze kako bi kanabinoidi mogli imati neurozaštitnu finkciju protiv simptoma Alzhaimera, vjerujemo kako je naše istraživanje prvo koje je pokazalo kako kanabinoidi djeluju i na upalu, te na gomilanje beta-amiloida u živčanim stanicama", uzjavio je profesor David Schubert, viši autor ovog istraživanja.

Alzheimer je najčešći oblik demencije, a radi se o progresivnom moždanom poremećaju koji vodi do gubitka pamćenja. Poremećaj može imati katastrofalan učinak na život pacijenta, te ozbiljno ograničiti njegovu sposobnost u izvršavanju ranije jednostavnih, svakodnevnih zadataka.

Znanstvenici već dugo vremena znaju kako se beta-amiloidi nakupljaju u živčanim stanicama starijeg mozga, daleko prije nastupanja Alzheimerove bolesti. Beta-amiloidi glavni su sastojak naslaga koje su glavni znak ove bolesti.

Prisutnost naslaga u mozgu indikacija je koja može dovesti do Alzheimera. Ali koja je točno uloga tih naslaga, kao i samih beta-amiloida, znanstvenicima još uvijek nije jasno.

U istraživanju te misterije, znanstvenici iz Salka proučavali su živčane stanice koje se bile izmjenjene kako bi proizvodile velike količine beta-amiloida, kako bi imitirali aspekte Alzheimerove bolesti.

Pravi uzročnik upale

Foto: Thinkstock, simarik
Foto: Thinkstock, simarik

Otkrili su kako su velike količine ovog proteina povezane s upalom unutar stanica, te posljedičnim većim brojem smrti neurona.

Tim je uspio demonstrirati kako izlaganje stanica THC-u smanjuje količinu proteina beta-amiloida te eliminira upalu iz živčanih stanica, koju je prouzrokovao upravo taj protein. Kao rezultat svega toga uspjeli su dokazati kako THC omogućuje živčanim stanicama da prežive.

"Upala unutar mozga jedna je od glavnih uzročnika oštećenja povezanih s Alzheimerovom bolesti, ali do sada se uvijek pretpostavljalo da je to odgovor koji dolazi od stanica u mozgu zaduženih za imunitet, ne samih živčanih stanica", objašnjava Antonio Currais, postdoktorant i prvi autor istraživanja.

"Kada smo uspjeli identificirati molekularnu osnovu upalnog odgovora na beta-amiloid, postalo je jasno kako spojevi poput onog koji se nalaze u THC-u, a koje živčane stanice same proizvode, možda sudjeluju u zašti stanica."

Moždane stanice imaju prekidače znane kao receptori koje mogu aktivirati endokanabinoidi, klasa molekula lipida koji služe za signalizaciju između stanica u mozgu.

Psihaoktivne učinke marihuane prouzrokuje THC, molekula čija je aktivnost slična endokanabinoidima koji aktiviraju iste receptore.

Fizička aktivnost rezultira povećanom proizvodnjom endoganabnoida i neka su istraživanja pokazala da redovito vježbanje može usporiti napredovanje Alzhaimerove bolesti.

Profesor Schubert naglašava kako je istraživanje njegovog tima provedeno u laboratorijskim uvjetima ta da se korištenje THC-a u terapiji prvo mora klinički testirati.

Alvin i vjeverice