JOŠ ČUDNIJA OD PRVE: / Otkrivena još jedna 'izvanzemaljska građevina'

Foto: Thinkstock, fredmantel

Najčudnija stvar u svemiru nije sama, tvrdi Business Insider.

12.9.2016.
Thinkstock, fredmantel

Prošlog su listopada astronomi obavijestili svijet o neobičnoj zvijezdi KIC 8462852, čije ponašanje nisu mogli objasniti. Jačina njene svjetlosti mijenjala se znatno više nego kod zvijezda koje imaju planete, a i te su promjene djelovale totalno nasumično.

NE TVRDIMO DA SU VANZEMALJCI, ALI... /

Nešto čudno kruži oko udaljene zvijezde

NE TVRDIMO DA SU VANZEMALJCI, ALI... /

Nešto čudno kruži oko udaljene zvijezde

A sada je otkrivena i još jedna zvijezda koja se ponaša slično kao KIC 8462852. Nazvana je EPIC 204278916 i još je čudnija od KIC-a.

Procjenjuje se da je ova zvijezda veličine otprilike kao i naše Sunce, ali da ima upola manju masu.

Nakon 788 dana promatranja, znanstvenici su rekli kako se svjetlost zvijezde EPIC 204278916 u neredovitim intervalima smanjivala i do 65 posto. Za usporedbu, sjaj zvijezde KIC 8462852 smanjivao se najviše 22 posto, a obične zvijezde kada bi 'preko' nje prešao planet samo oko jedan posto.

Ako cijeli planet umanjuje sjaj zvijezde sa samo jedan posto, što je to što može umanjiti njen sjaj za dvije trećine?

Foto: Thinkstock, MartinFredy
Foto: Thinkstock, MartinFredy

Razna objašnjenja

Dok su istraživali neobičan sjaj zvijezde KIC 8462852, znanstvenici su došli do dva moguća te jednog možda i ne toliko mogućeg objašnjenja.

Prvo moguće objašnjenje je da su ta velika i neredovita svjetlosna variranja posljedica golemog jata kometa koje orbitira oko zvijezde.

Drugo sugerira kako se KIC 8462852 vrti toliko brzo da je postala oblata, tj. da ima znatno veći promjer oko ekvatora nego oko polova. Takva spljoštenost rezultira većim temperaturama i 'osvijetljenim' polovima, dok ekvator ostaje konstantno zatamnjen.

Izvanzemaljci su uvijek najlakše rješenje

Ono ne toliko moguće objašnjenje tvrdi kako zatamnjenja proizvodi megagrađevina izgrađena da okružuje cijelu zvijezdu. Riječ je o Dysonovoj sferi, koja se sastoji od solarnih ploča kojima se izravno iz zvijezde crpe goleme količine solarne energije, a taj se pojam već prije pojavio u više znanstveno-fantastičnih priča.

Foto: SETI International
Foto: SETI International

"Izvanzemaljci bi uvijek trebali biti ona posljednja hipoteza koju razmatrate, ali ovo je izgledalo poput nečega što bi izgradila izvanzemaljska civilizacija", izjavio je Jason Wright, astronom sa Sveučilišta države Pennsylvanije.

No u gotovo godinu dana niti jedno moguće objašnjenje nije postalo pretjerano uvjerljivo. Znanstvenici su brzo odbacili hipotezu o 'spljoštenoj' zvijezdi, a studija iz početka godine pokazala je kako je, da bi zvijezda izgubila i do 20 posto svoga sjaja, za to potrebno oko 648.000 kometa, od kojih bi svaki trebao biti širok oko 200 kilometara, a to i nije pretjerano uvjerljivo.

Moguće objašnjenje – disk prašine

Njemački tim, koji je otkrio novu EPIC 204278916, predlaže kako bi golemi padovi u jačini svjetlosti mogli biti rezultat protoplanetarnog diska koji je rubom okrenut prema Zemlji te bi zbog toga ponekad znatno blokirao svjetlost zvijezde.

Protoplanetarni disk je rotirajući disk koji se sastoji od gustog plina i prašine i često okružuje novonastalu zvijezdu, što je u ovome slučaju uvjerljivo jer je EPIC 204278916 relativno mlada zvijezda, stara ne više od 11 milijuna godina. Za usporedbu, naše je Sunce staro oko 4,5 milijardi godina.

"Većina diskova dosta je tanka i obično ih vidimo pod nekim kutom. Ali ponekad se mora dogoditi i da je disk oko neke zvijezde postavljen tako da nam je okrenut svojim rubom", objašnjava Ethan Siegel.

A najbolja stvar u vezi ove hipoteze je ta što je primjenjiva i na KIC 8462852, za koju astronomi smatraju da je isto tako mlada zvijezda.

Ali trebat će još mnogo istraživanja da bi se potvrdila ova hipoteza.