BIO NAM JE PRED OČIMA: / U udaljenim krajevima Sunčevog sustava otkriven sićušni mjesec

30.4.2016.
nasa

Mjesec je primjećen kako kruži oko Makemakea, drugog najsjajnijeg ledenog planeta koji se nalazi daleko iza Plutona u Kuiperovom pojasu, a promjer mu je oko 161 kilometar. Makemake obiđe Sunce jednom svakih 310 godina.

JAKO NEOBIČNO: /

Zvijezda bijeli patuljak s atmosferom od 99.9% kisika zbunila znanstvenike

JAKO NEOBIČNO: /

Zvijezda bijeli patuljak s atmosferom od 99.9% kisika zbunila znanstvenike

Tako blizu, ali tako tamni

Zašto nam je trebalo toliko dugo da pronađemo te ne beznačajne objekte praktički u vlastitom svemirskom dvorištu?

Izgleda da je novi mjesec, privremeno nazvan 'S/2015 (136472) 1', ili kraće 'MK2', uspio biti skriven toliko dugo zato što je izrazito taman. Baš poput novootkrivene galaktike, mjesec reflektira toliko sitne količine svjetlosti da ga je jako teško primjetiti pored sjaja Makemakea.

Foto: YouTube/Screenshot
Foto: YouTube/Screenshot

Čak je 1.300 puta manje sjajan od svog planeta, tako da se Makemake do ovog otkrića smatrao jedinim dalekim patuljkom bez satelita.

Tek kada su znanstvenici odlučili uperiti Hubble na Makemake na dulje od dva sata u travnju prošle godine mjesec je snimljen. Astronom Alex Parker koji je nedavno provjeravao podatke primjetio je sitnu svjetlu točku kako se kreće oko Makemakea na udaljenosti od oko 20.900 kilometara.

"Bio sam siguran da ga je netko već primjetio", rekao je Parker. Pitao je kolegu Marca Buiea o tome, koji je pitao "Postoji mjesec u podacima o Makemakeu?"

"U tom smo se trenu svi uzbudili i počeli detaljnije proučavati", rekao je Parker.

Ovdje možete vidjeti sitnu točku svjetla na hubbleovoj fotografiji.

Foto: nasa

"Makemake je u klasi rijetkih objekata poput Plutona, tako da je otkriće pratioca važno", kaže Parker. "Okriće ovog mjeseca pružilo nam je mogućnost da proučimo Makemake puno detaljnije nego da je bez mjeseca."

Misterije Kuiperovog pojasa

Kuiperov je pojas veliki rezervoar zaleđenog materijala preostalog još od formacije našeg Sučevog sustava prije oko 4.5 milijardi godina, uključujući nekoliko patuljastih planeta. Ali znanstvenici još uvijek ne razumiju dosta toga u vezi tih ledenih svjetova.

Jedna od najvećih nepoznanica u vezi Makemakea je to što izgleda kao da ima dijelove tamne površine, kao i dijelove sjajne, reflektirajuće površine. Ali planet se okrene oko svoje osi svaka 7.7 sata, te bi se sjajnost planeta trebala mijenjati - ali to se ne događa.

No razlog tomu moglo bi biti to što su prijašnja mjerenja hvatala i MK2, a ne samo Makemake.

Novo otkriće povećava i sličnosti između Makemakea i Plutona - niti plutonova masa nije bila poznata sve do otkrića Harona.

Alvin i vjeverice