NEVIDLJIVA GALAKTIKA

ATLAS SVJETLOSNOG ZAGAĐENJA: Trećina čovječanstva ne može vidjeti Mliječnu stazu

Više od 80 posto čovječanstva živi pod nebom preplavljenim umjetnom svjetlošću, a trećina stanovništva na planetu nikada ne može vidjeti Mliječnu stazu, po najnovijem svjetskom atlasu svjetlosnog zagađenja.

Karta objavljena u petak u američkom časopisu ScienceAdvances omogućit će proučavanje umjetnog osvjetljenja kao zagađivača s potencijalnim utjecajem na zdravlje i ekologiju, objašnjava međunarodna istraživačka skupina koja ju je sastavila.

“Taj novi atlas pruža ključnu dokumentaciju o noćnom okolišu dok se tehnologije LED lampe sve više nameće u svijetu”, objašnjava šef skupine Fabio Falchi, istraživač s talijanskog Instituta za tehnologiju i znanost svjetlosnog zagađenja.

“Svjetlosne razine LED tehnologije i njezine boje mogle bi, na žalost, prouzročiti dvostruko pa čak i trostruko veće osvjetljavanje neba tijekom crnih noći”, po njemu.

U Zapadnoj Europi već je ionako vrlo malo mjesta gdje noću nebo ostaje relativno slabo zagađeno umjetnom rasvjetom, primjerice u Škotskoj, Švedskoj, Norveškoj i nekim dijelovima Španjolske i Austrije.

Svjetlosno zagađenje privlači relativno malu pozornost i za razliku od drugih zagađivača njegova se razina gotovo uopće ne mjeri, otkrivaju znanstvenici.

Isti su istraživači, među kojima i Falchi, sastavili 2001. prvi Međunarodni atlas umjetnog osvjetljenja.

Atlas pokazuje kako više od 80 posto svijeta i 99 posto SAD-a i zapadne Europe živi pod nebom zagađenim umjetnim osvjetljenjem.

Imaš komentar?