SVEMIRSKI KANIBAL

ASTRONOME MALO ŠTO MOŽE ŠOKIRATI, ALI OVO JEST: Otkriveno čudovišno svemirsko tijelo, zvijezda u zvijezdi

Astronomi su otkrili zvijezdu unutar zvijezde. Do sada je postojala samo teorija kako bi mogao postojati, i to osporavana.

Crne rupe, maglice, binarni sustavi zvijezda, egzoplaneti – astronome malo toga može iznenaditi, ali jedan tip zvjezdanog tijela do sada im je “bježao”. Thorne-Žitkow objekt, (TZO) je zvijezda u zvijezi. Kao i brojni drugi, do sada bio samo teorija. Kip Thorne i Anna Žitkow 1977. teoretski su objasnili kako bi takva zvijezda trebala postojati, prenosi Curiostiy.

1 PLANET, 2 SUNCA: Teleskop Hubble otkrio planet koji kruži oko dvije bliske zvijezde

A NIJE NI ‘DALEKO’: Astronomi otkrili novi egzoplanet i tvrde da je najsličniji Zemlji

Neutronska zvijezda (odnosno “truplo” zvijezde) smjesti se unutar veće zvijezde, najčešće crvenog diva, ili superdiva. Može nastati iz binarnog sustava u kojem jedna zvijezda, nakon supernove, ostane kao neutronska zvijezda i potom ju druga proguta, ili kod slučajnog sudara zvijezde i neutronske zvijezde u gustim jatima i nakupinama zvijezda.

No astronomi su 30 godina nisu mogli pronaći zvijezdu za koju bi bili sigurni da u središtu krije “neutronsko truplo”. No s jačim teleskopima konačno su mogli početi mjeriti spektar zvijezda.

Crveni div pojede ‘truplo’

Sve zvijezde spajaju lakše elemente u teže – vodik u helij,helij u berilij… i sve do željeza. Kada zvijezda koja je dovoljno masivna da stvara željezo potroši svoje nuklearno gorivo, eksplodira u supernovu (u kojoj se stvaraju teži elementi). Ostaje samo supergusta jezgra zvijezde u kojoj su jezgre atoma stisnute jedna do druge.

Astronomi znaju koje elemente stvara i sadrži tipični crveni div, što se vidi i na analizi spektra. No kada je u sredini zvijezde neutronska zvijezda, sastav se malo mijenja. Točnije, astronomi koji su otkrili prvi TZO uočili su višak rubidija, litija i molidbena – baš kao što su Thorne i Žitkov i predvidjeli u teoriji.

Imaš komentar?