Tajna Bandićeva uspjeha je tajnovitost

Unatoč svim kontroverzama, brojnim medijskim optužbama za kriminal, obećanjima koja ne spadaju u nadležnost predsjednika države, sumnji da je zloupotrijebio gradski proračun u kampanji i unatoč uskraćivanju podataka o financiranju kampanje, Bandić je uspio ući u drugi krug.

Najmisterioznija kampanja, kako po pitanju kada je zapravo počela, tako i po pitanju koliko je koštala, definitivno je ona zagrebačkog gradonačelnika Milana Bandića.

arti-200912270439006Radi se o čovjeku o čijoj se ambiciji da naslijedi Stjepana Mesića, koji mu je iskazao podršku, naveliko govorilo u svibnju 2006. godine, no Bandić je kazao da će se tek 2015. uključiti u utrku za predsjednički mandat jer ne može iznevjeriti Zagrepčane. “Odradit ću još jedan mandat, a poslije tko zna – Zucker kommt zu letzt (šećer dolazi na kraju)”, govorio je. No, odljev donacija iz Grada Zagreba već tada je otkrivao da Bandić razmišlja o karijeri izvan granica Zagreba – ponajviše je novca odlazilo Crkvi, a financirani su i različiti sportski kompleksi po Bosni i Hercegovini, Dalmatinskoj zagori…

U svibnju 2009. godine, kada je njegova pobjeda na lokalnim izborima bila izvjesna, ponovno je osporavao da mu je išta drugo na pameti osim gradonačelničke fotelje. Na pitanja hoće li se na jesen kandidirati za predsjednika, davao je tek naznačiti da ga uz “zagreboljublje” krase još dvije vrline – “čovjekoljublje i domoljublje”.

Turneja o trošku Zagrepčana

Nakon toga, paralelno s objavama predsjedničkih kandidatura stranačkih kandidata, SDP-ovog Ive Josipovića i HDZ-ovog Andrije Hebranga, započinje i Bandićeva ljetna turneja po Hrvatskoj o trošku zagrebačkog proračuna, koja je ostavljala dojam predsjedničke kampanje: od obilazaka do darivanja siromašnih općina. Na pitanja o predsjedničkoj kandidaturi ponovno dvosmisleno odgovara: “Kandidirat ću se kad budem bio siguran da ću pobijediti.”

Tu je sigurnost navodno stekao u zadnjim danima prijave kandidature za predsjednika, kada je organizirao reality show penjanja na Sljeme i objave odluke koja je već svima bila očigledna, u Tomislavovom domu 5. studenog.

arti-200911050003006 Okružen najskupljim PR timovima i unajmljenim kamerama koje će pratiti svaki njegov korak u kampanji, objavio je kako planira “izorati Hrvatsku” i “raditi kao konj za Hrvatsku” te da će svakome tko mu stisne ruku u predstojećoj kampanji darovati jabuku, a svakom djetetu pokloniti loptu.

Razlaz s Mesićem

Kako je već tada bilo jasno da će ga izbaciti iz SDP-a, ali i da su stranke na ovim izborima teret za svakog kandidata, okreće se protiv vodstva svoje stranke i kritizira ga zbog “konstruktivne suzdržanosti” u doba gospodarske i moralne krize. Izražava više simpatija prema prvom predsjedniku Franji Tuđmanu, nego prema Mesiću iz čijeg okruženja dopiru poruke da ga ovaj ne želi za svog nasljednika jer bi na taj način kriminal bio doveden na vlast.

Tako, naime, navodi autor nove Mesićeve biografije u svojoj novinskoj kolumni, a da Bandić nema podršku aktualnog predsjednika koju je imao 2006. godine postaje očigledno pred kraj kampanje kada Mesić proziva Bandića zbog tajanstvenih donacija.

Na prozivanja zbog povezanosti s kriminalom Bandić odgovara kako i godinama unazad – ako nema optužnice, nema ni krivica; njegovo povjerenje u pravnu državu je nepoljuljano, a optužbe na njegov račun posljedica medijskog linča. O dugovima Zagrebačkog holdinga i padu kreditnog rejtinga zbog čega poskupljuje svaki idući kredit kaže kako nema nikakvih problema u tom poduzeću i da želi svim žiteljima Hrvatske da žive kao Zagrepčani.

Obećanja

Kampanju u kojoj će prijeći 16 tisuća kilometara počinje na istoku Hrvatske, a obilazi sve županije do krajnjeg juga te Bosnu i Hercegovinu, gdje Hrvatima obećava da će se zalagati za uspostavljanje trećeg entiteta i obilazi spomenike hrvatskim žrtvama.

arti-200912160137006Tom prigodom nastaje i najpopularniji videouradak njegovog pada na ledu, koji mu je povećao popularnost. Ugledni Financial Times pred same izbore ocjenjuje njegovu kampanju u BiH nacionalističkom.

Njegova obećanja na domaćem terenu uglavnom se tiču promjena koje po ovlastima može provesti jedino Vlada: ukidanje kriznog poreza, vraćanje dostojanstva umirovljenicima, donošenje zakona o sanaciji bespravne gradnje, zabranu prodaje zemlje i izvora vode, besplatno obrazovanje na svim razinama, pa i ukidanje političkog imuniteta za kaznena djela kao odgovor na optužbe da na Pantovčak bježi od kaznenog progona zbog kriminala u Gradu.

Kada su ga upitali nije li malo populistički što obećava stvari iz ingerencije Vlade, odgovorio je: “Kada ja to kažem, onda to nije populistički.” Objasnio je to na način da će on, za razliku od prethodnika, “delati”, a ne kao Mesić sazvati samo dvije sjednice Vlade.

Troškovi

Bandićeva je karavana cijelim putem od Iloka do Prevlake obogaćena s nekoliko bendova HDZ-ove provenijencije, Hrvatska je oblijepljena njegovim nasmiješenim licem i sloganom “S predsjednikom na posao”, na malim ekranima svakodnevno se vrte iznova novi videospotovi, a u kampanju uključuje i sportaše… Na pitanje tko to sve plaća, Bandićev odgovor glasi: “Narod koji želi da ja pobijedim.”

Do današnjeg dana nije poznato niti jedno ime njegovih donatora, a on prijavljuje Državnom izbornom povjerenstvu da je prikupio nešto više od 3,8 milijuna kuna. GONG procjenjuje da je njegova kampanja najskuplja i da je potrošio do 15 milijuna, dok neki protukandidati prigovaraju da se radi o dva do tri puta većem iznosu. Nevladine udruge koje promatraju predizbornu kampanju, ponajprije Transparency International Hrvatska, u Bandićevom su slučaju najčešće upozoravale na opasnost zloporabe javnih sredstava, s obzirom da je on jedini kandidat koji se u kampanju uključio kao vršitelj važne funkcije u lokalnoj samoupravi.

Na tom tragu DIP mu zabranjuje donacijsku telefonsku liniju zbog rizika da se na Bandićevu kampanju ne troši novac Zagrebačkog holdinga, Poglavarstva ili prikrivenih, velikih donatora. Raspravlja se i o njegovom dijeljenju božićnih paketa socijalno ugroženim hrvatskim obiteljima u Banjoj Luci.

Što se tiče velikih donatora, nagađalo se da je jedan od njih Ivica Todorić, šef Agrokora koji mu isporučuje jabuke i energetske napitke, no obojica to opovrgavaju tvrdnjom da će Agrokor naplatiti sve što je Bandić naručio.

Unatoč svim kontroverzama, počevši od brojnih medijskih optužbi za kriminal za koje nije procesuiran, obećanjima koja ne spadaju u nadležnost predsjednika države, sumnji da je zloupotrijebio gradski proračun u kampanji i uskraćivanju podataka o financiranju kampanje, Bandić je uspio doprijeti do birača i ući u drugi krug.

Imaš komentar?

Povratak na Net.hr