Nema opravdanja

PROMETNI STRUČNJAK O SKUPOCJENOM BANDIĆEVOM AUTU: ‘Nije riječ o brizi oko sigurnosti već o čistoj obijesti’

Kupnju superluksuznog automobila BMW 7 za zagrebačkog gradonačelnika prokomentirao je i prometni stručnjak Željko Marušić. U opsežnom komentaru nabrojao je mnoge razloga zašto je kupnja superluksuznog automobila posve apsurdna, a u nastavku prenosimo neke od njih.

“Potrebno je demantirati tezu kako treba kupovati automobile u najskupljoj izvedbi radi sigurnosti i komfora, odnosno da se ‘gradonačelnik ne može voziti u tačkama”, započinje Marušić.

“Ako se ‘tačke’ usporede s najsnažnijom verzijom suvremene limuzine, a potom s upola jeftinijom istog tipa, koja potpuno zadovoljava potrebama gradonačelnika, omjeri su praktički isti.

Neutemeljeno je i pogrešno da, radi sigurnosti i komfora, nije dovoljno kupiti automobil više srednje klase (njemačka terminologija, za Hrvatsku neprimjerena za aute dugačke 485 do 500 cm), nego treba visoka klasa (duža od pet metara), i to ne u osnovnoj ili srednjoj, nego najbogatijoj verziji (dakle najskuplji od najskupljih), koja podrazumijeva i pogon na sve kotače (4×4), a cijenu podiže na milijun kuna.

Važno je naglasiti da premium automobili više srednje klase već u osnovnim dizelskim verzijama, s pogonom 2×4 (samo prednjim ili samo stražnjim), trostruko (!) jeftiniji od najskupljih modela visoke klase, pružaju sav potreban komfor, sigurnost i performanse. I više od toga.”

Obijesna vožnja

Marušić naglašava i da se bolje performanse u ovom slučaju odnose isključivo na omogućavanje veće brzine od 210 km/h te ubrzavanje do ‘stotke’ za manje od deset sekundi. Zbog toga smatra da se u ovom slučaju ne radi o nikakvoj brizi oko sigurnosti već o čistoj obijesti.

‘Tehnički, dakle objektivno, automobil s pogonom 4×4 jest upravljiviji i stabilniji, ali te su prednosti zanemarive u normalnim uvjetima i koriste samo kod ekstremne, dakle obijesne vožnje’, tumači on. ‘Usto velika snaga i pogon 4×4 potiču na bržu vožnju, a realno smanjenje sigurnosti i povećanje pogibeljnosti u takvim je vozilima posljedica osjećaja vozača da je auto svemoguć. ‘

Upozorava da je zbog povećane mase i potencijalne brzine takvih superluksuznih vozila narušena i sigurnost ostalih sudionika u prometu jer tko god skrivi prometnu nesreću u koju je uključen takav automobil, gotovo sigurno će biti teško nastradalih.

Marušić se osvrnuo i na, po njemu posve apsurdne propise specifikacija automobila. Od propisa obujma motora pa sve do parametara komfora , smatra da nisu samo apsurdni već ne odgovaraju niti propisanim EU normama.

Potrebne su promjene u regulaciji

Na kraju zaključuje: ‘Kako bi se ubuduće spriječile slične sramotne malverzacije, treba propisati samo klasu i osnovnu specifikaciju vozila.

Primjerice ‘viša srednja klasa s dizelskim motorom od min. 110 kW’ za najskuplja vozila, ‘srednja klasa s dizelskim motorom od min. 85 kW’ za rukovodeći kadar te kompaktna klasa s dizelskim motorom od min. 70 kW’ i niža klasa s dizelskim motorom od min. 55 kW’ za ostale.

Takva su vozila automatski i razmjerno dobro specificirana po ostalim parametrima, a specifikacija treba biti za baznu opremu, osim u posebnim slučajevima. Visoka klasa potrebna je samo za državni protokol.

Ostale uvjete treba vezati za cijenu i stupanj suradnje s domaćom industrijom, kao što se radi većini zemalja, koje vode računa o nacionalnim interesima, kad su u pitanju javne nabave. Može se početi i s malim stvarima i to treba biti presudno kod izbora automobila, koji se, u određenoj klasi, bitno ne razlikuju.’

Imaš komentar?

Povratak na Net.hr