NE MALTRETIRAJTE MOTOR

SAVJET PROMETNOG STRUČNJAKA: Isključite sustav start-stop, za to postoji jako dobar razlog

Sustav start-stop, već uobičajen dio opreme mnogih novih automobila zadužen za automatsko gašenje motora kod kraćih stajanja i njegovo ponovno paljenje, popularnost je stekao zbog štednje goriva i smanjenja zagađenja. No, priča ima i drugu stranu.

Upozorava na nju tekst objavljen na stranici Autoportal.hr kroz koji se podsjeća i na štetnost ovog sustava.

Što sustav radi spomenuto je u uvodnoj rečenici, a njegova aktivacija je sljedeća – kod automobila s klasičnim mjenjačem motor se gasi u praznom hodu nakon otpuštanja papučice spojke, odnosno pali njenim ponovnim pritiskanjem. Kod onih s automatskim mjenjačima automobil s otpuštenom papučicom gasa klizi prema naprijed zbog čega treba pritisnuti kočnicu što je ujedno i signal za gašenje motora. Otpuštanjem papučice on se ponovno pali. Situacije u kojima se koristi učestala su stajanja na semaforima i u kolonama.


Razumljivo, gašenje motora dovodi do prestanka potrošnje goriva i emisije štetnih plinova, no i nečega zbog čega se savjetuje isključivanje tog sustava. ‘Problem je u motoru, kojemu jednostavno ‘nije zdravo’ učestalo gašenje i paljenje. Usto se svakim paljenjem ubrizgava dodatna količina goriva, čime se uvelike poništavaju efekti štednje’, navodi se u tekstu uz dodatak:

‘U motoru se visoke temperature razvijaju lokalno, a vršne vrijednosti umanjuje i prigušuje hlađenje i podmazivanje. Gašenjem motora zaustavlja se pogon crpki, prestaje podmazivanje i hlađenje, pa ‘zarobljena’ toplina oslobođena izgaranjem izaziva nekontrolirana lokalna pregrijavanja. To je posebice štetno za turbopunjač, kojim su u pravilu opremljeni suvremeni motori, dizelski i benzinski, sa sustavom start-stop. Turbinska strana turbopunjača kod dizelskih motora zagrijava se do 950, a kod benzinaca i više od 1000 Celzijevih stupnjeva. Gašenjem motora trenutačno se zaustavlja protok ulja, koje služi za podmazivanje i hlađenje. Ulje koje ostaje zarobljeno u uljnim kanalima u turbopunjaču trenutačno izgori (karbonizira). Nakon toga se protok ulja otežava, u težem slučaju i blokira, a toplinski šokovi mogu izazvati krivljenje vratila.’

 

Očekuje se da sljedeća generacija motora riješi navedeni problem na način da će ‘sustav start-stop biti povezan s programiranim elektromotornim pogonom pumpi za rashladnu tekućinu i ulje za podmazivanje’ ali situacija je trenutačno takva da se podsjeća kako ‘stalno gašenje-paljenje maltretira elektropokretač, akumulator i cijeli motor’.

Imaš komentar?

Povratak na Net.hr