Split danas. Kazna za kaznom mogla se ispisati romobilistima koje je snimila kamera RTL-a. Nemaju kacige, a i prolaze pored pješaka brže od 5 na sat. Duje zna pravila.
"5 kilometara na sat. -To znači da bi ga mogao gurati kraj sebe- A e, a ko to još prati. -Malo ćeš se švercati? A malo, malo", kaže Duje iz Splita.
Koliko je švercera u Zagrebu policija baš i nije mogla doznati jer vozača baš i nije bilo zbog kiše, ali kad svane sunce, svanut će i kazne.
-I onda recimo patrola na trgu bana Jelačića? "Ma neće biti baš na trgu bana Jelačića, jer mi uvijek vodimo računa da vodimo aktivnosti tamo gdje je ugrožena sigurnost." -Znači to će biti uobičajene prometne patrole koje stoje na određenim puntovima i onda zaustavljaju prebrze romobiliste ili one bez kacige? "Ma nećemo mi sad pogotovo u prvo vrijeme neke posebne specijalne akcije raditi. Nećemo", kaže Josip Mataija iz Službe za sigurnost cestovnog prometa MUP-a.
Neće u startu krenuti s kaznama, već upozorenjima ali jednom kad krenu, 300 kuna će platiti oni koji se voze bez kacige, 300 kuna oni koji se voze sa slušalicama u oba uha, to vrijedi i za bicikliste, a 1000 kuna oni koji jure kroz pješake. Ali u tom prekršajnom nalogu će policajac napisati neprilagođena brzina, a ne koliko točno je romobil vozio na sat."
Njemu bi sudac trebao vjerovati ako se ne dokaže suprotno. -Samo ako se napiše neprilagođena, bez mjerenja tko je koliko vozio? Da to je teško mjerljivo i jednostavno morat će se vjerovati policijskom službeniku", govori stalni sudski vještak u prometu, Goran Husinec.
Kazne bi trebale biti zadnje, kaže prometna psihologinja, prvo treba graditi svijest, kulturu. Ali nemaju baš svi na ovim prostorima kulturu nošenja kacige.
-Je li to, pogotovo kod muškaraca, ako stavim kacigu izgledat ću kao neki mlakonja pa je onda neću ni staviti? "Pa možda neki muškarci i misle tako, ali oni nisu svjesni što znači muškarac i muško ponašanje, to veze nema s kacigom", smatra Ljiljana Mikuš, prometna psihologinja.
Novi zakon bolje regulira i kako vozači moraju brže stvoriti koridor za hitnu, a baš danas u Splitu dokaz i zašto je to potrebno dodatno regulirati. Vozilo Hitne je zapelo u gužvi, neki se očito nisu željeli pomaknuti, valjda kako ne bi izgubili mjesto u koloni, pa je prolaznica je uzela stvari u svoje ruke i regulirala promet.